Omslag eller inte?

F

FidoDog

Hästen har ett ca 2 cm långt sår på insidan av bakbenet. Uppstod för 2 dagar sen. Såret är torrt och fint men tyvärr så är det svullet (och lite varmt) runt såret (hästen brukar svullna upp vid minsta sår). Svullnaden går ner vid motion/vistelse i hagen. Ingen feber och normal aptit/humör.

Frågan är om man ska sätta på ett omslag på nätterna för att bekämpa svullnaden, och isf ska man använda sig av jodopax eller alsol? Kan man göra detta vid öppna sår?

Tacksam för hjälp :bow:

/FidoDog

Sv: Omslag eller inte?

min ena blir lätt svullen (lymfangit)när han får sårskador. jag brukar lägga jodopaxomslag så fort det finns antydan till att svullna så klarar det sig, är det öppet sår (kompress mot såret) så späder jag 1% hittar jag inget men misstänker tex. sticksår så 2%

har vid något tillfälle lagt alsolomslag men fått kraftig reaktion redan på någon timme (hela benet började "fjälla" och svullnaden ökade)

om jag förstått dig rätt så hade jag avvacktat någon dag om det inte blir sämre. svullnar det mer så skulle jag lagt ett jodomslag över natten och låtit benet "vädra" olindat i hagen.

om jag förstått dig rätt så hade jag avvacktat någon dag om det inte blir sämre. svullnar det mer så skulle jag lagt ett jodomslag över natten och låtit benet "vädra" olindat i hagen.

Svullnaden har inte ökat från igår till idag (ingen svullnad i måndags när det hände). Jag får se hur det ser ut i morron. Har det inte blivit bättre då, så kan det kanske vara värt att prova omslag. Jag har aldrig provat jodopaxomslag förr så dum fråga kanske, men ska man dränka hela bomullen i jodopaxlösning eller räcker det med att man häller över insidan? :o

/FidoDog

jag brukar "dutta" jodopax blandning på bomullen så den blir lättare att forma runt benet, men inte dränka (tycker det är lite besvärligare att hantera då). sedan häller jag på jod innanför bandage uppifrån samtidigt som jag "kramar" runt benet så den suger in i bomullen nedåt.

hmm, svårt att förklara i skrift :o

Om jag inte minns helt fel så är det dags för stelkrampsspruta nästa år. För det är väl fortfarande rekommendation att ta vart tredje år? Eller bör man ta den sprutan redan nu...?

hillevie: Tack för förklaringen!!

/FidoDog

Liknande trådar

Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
2 008
Senast: Bluefish
·
Hästvård Min häst var för 1 1/2 vecka sedan svullen i ett bakben. Det var som en 'bula' på insidan av skenbenet och jag trodde att han kanske...
Svar
0
· Visningar
837
Senast: Jennnnka
·
Hästvård I lördags kom min häst in med ett sår på bakbenet, på insidan vid hasen. ( tänker att det omöjligt är en spark utan att han rivit sig på...
2
Svar
20
· Visningar
4 634
Senast: ylvali2
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 640
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023