Omskolning .. race -> western/NH

B

Barsebäcks Z'Ore

Jag köpte mig ett fullblod i höstas...hästen är tagen direkt från banan på Jägersro. Pga av en senskada har han bara lullat runt i hagen hela hösten och vintern men skadan ser bra ut nu och det är dags att börja jobba. Han är nu fem år gammal och är onormalt stabil i psyket, alla som har träffat hästen blir väldigt förvånade över att han är så cool. Enda gången det inte funkar är när han inte har kontakt med flocken i hagen eller stallet, då blir det lite jobbigt..

Jag har aldrig tidigare sysslat med NH och har heller aldrig skolat om en häst som kommer direkt från banan men har gett mig den på att jag skall fixa det. Hästen accepterar mig till fullo som sin obestridde ledare och följer mig nästan som en hund när vi är ute och går, likaså i hagen.

Jag skulle vilja ha lite tips om var jag skall börja när det gäller NH-utbildningen av min häst, jag vet att jag kan ta kontakt med en tränare och kommer också att göra så framåt vårkanten men skulle ändå vilja ha lite 'basics' för att kunna komma igång med markträningen.

Först och främst vill jag få honom att lita på mig till 100% så att jag kan skilja honom från flocken utan att han blir stressad, det klarar han inte idag.

Tack på förhand.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Omskolning .. race -> western/NH

Hej, har du en rundcorall,eller en mindre inhgnad där du kan jobba,helst då så att han kan se de övriga hästarna när du jobbar med honom.Hur länge har du haft honom?
Kan han stå ensam i stallet?
Du ska börja med något som heter "join up" vet du vad det är?
mvhR

Tack för svar..

Ja, har paddock och har planer på att bygga en rundcorall.
Har haft hästen 5 månader.
Kan inte stå ensam i stallet.
Vet ej vad 'join up' är

OK.Du behöver dela av paddocken så att du får en del stor som en stor volt.Du måste nästan själv läsa om vad "join up" innebär,det finns säkert mycket läsvärt på internet om det eller böcker,min favorit i detta ämne är Kelly Marks,en mycket duktig hästhanterare,du ska alltså makarbeta honom och få hans förtroende och uppmärksamhet i denna inhägnad.Du kan jobba med att löslongera honom,öva halter skritt o trav,han ska va helt avslappnad o lyssna på dig,gå inte vidare till nästa moment förän han jobbar avslappnat.
Hur fungerar han vid ridning?Kan du rida ut ensam?
mvhR

Tack, det låter som om rundcorallen skall byggas å det snaraste..

Eftersom hästen har varit skadad har jag inte ridit honom ännu, vill inte heller stressa igång med ridningen innan jag vet att skadan är fullt utläkt samt att jag att han ser har ett totalt förtroende för mig på marken. Det här arbetet måste få ta sin tid, det finns ingen anledning att forcera.
Tror inte att det funkar att rida ut själv på honom, kom i håg att det är en häst som är plockad från galoppbanan... Så fort det blir lite mildare i luften skall jag tränsa honom och börja promenera längs grusvägarna för att se hur han reagerar.

Tror inte att det kommer att bli några svårigheter med omskolningen, han är så cool.. I morse var veterinären på besök för att kolla hans mun.. hon frågade om vi skulle plegga honom men vi enades om att försöka utan. Veterinären stoppade in stegen i munnen och låste den och Z'Ore stod som ett ljus under hela undersökningen, t.o.m. när hon raspade tänderna på honom, inte ens en antydan till stress. :)

Senast ändrad av en moderator:

Nu vet jag vad "Join Up" är..kollade in Monty Roberts hemsida nu ikväll..."Join Up" är passerat sedan länge, det är om jag förstod det rätt mer för helt ohanterade hästar... en sorts "Join Up" leker vi i hagen, Z'Ore och jag...han brukar gå med mig runt när jag plockar flintaskärvor från marken...hela tiden två steg bakom mig, stannar jag stannar han en hundradels sekund senare...kollar noggrant av varenda stenflisa jag plockar upp...så fort jag traskar på igen hänger han omedelbart på...stannar jag och vänder mig om och tittar på honom stannar han kvar när jag backar...så fort jag vänder ryggen till följer han mig igen...så där kan vi hålla på en låååång stund innan han tröttnar...

Det behöver inte bara vara för ohanterade hästar.
När ni gör det i hagen så ställs ju inga krav på honom,visst han respekterar dig o är nyfiken.Men om du är i rundcorallen och han tvingas vara däe med dig,utan tryggheten med flocken,så märker du om han lyssnar på just dig när du jobbar med honom o övar te.x.halt,skritt,trav.Har själv en unghäst som följde mig i vått o torrt,men var inte van att "bara"lyssna på mig.Första gången i corallen blev hon så rädd att hon hoppade ut o in till den andra hästen.Tittade sedan på mig som om hon tänkte:Varför skulle jag va där inne med dig o lyssna på dina konstiga krav,när jag kan va här hos ledarhästen o känna mig trygg.
Det tog några gånger innan hon lärde sig att va trygg med mig ensam men nu funkar det bra.
mvhR

hmm..Du är kanske förbi "joinup",precis som du beskriver,men jag menar en sorts"joinup" i coral.Skillnade är ju att han är instängd där med dig,men han är ändå fri att följa dig eftersom du inte har longerlina på honom.Han ska vara däe enbart med grimma på sig.Andvänd bara grimskaftet för att mana på honom lite.Ta reda på hur rädd han är för pisken.Om han inte blivit slagen eller är rädd för den kan du så småningom andvända en longerpisk i corallen.
mvhR

Tack R,

Jag är med..förstår vad du menar..har redan testat att skilja honom från flocken och det går ganska bra, dock vill han ha visuell kontakt med de andra annars blir han orolig, dock inte fullt ut "fullblods-stissig" om du förstår vad jag menar. Jag vill åt kunskapen som gör att jag kan skilja honom helt från flocken, men det finns kanske ingen annan väg att gå än att skilja honom från flocken någon minut åt gången för att sedan öka upp frånvaron successivt.
Har dock på omvägar hört talas om en genväg som används inom NH där hästen inom en väldigt kort stund helt och hållet lämnar över sin tillit från ledarhästen till mig som hanterar honom och därmed lättare accepterar att vara utan flockens trygghet. Vet ej om detta stämmer, har aldrig sysslat med den här typen av hästhantering tidigare..

Pröva att gå ut o gå med honom själv på promenader,ta sedan ut honom själv i din kommande corall.Under tiden så läs allt du kommer över om NH o prova dig fram.
mvhR

Absolut!
Jag beställde faktiskt en av Kelly Marks's böcker igår kväll.. spännade värld, den där NH-världen..

Jag tror det är "joinup" i corall du menar.Att befästa ledarskapet i corallen.då ska han inte kunna se de andra hästarna,sedan efter det så är det arbetet som jag beskrivit i corallen med skritt ,halt o trav(löslongering)För "joinup" i corall är det ditt kroppsspråk med hästen det handlar om.Ta reda på hur ditt kroppsspråk ska jobba i förhållande till hästen.
mvhR

Välkommen till NH - världen.Det är en lära för livet o du kommer att göra många misstag,men efter "hundra år o tusen elenden" kanske vi kan säga att vi kan "något".
Det är en underbar värld,man får en helt annan kontakt med hästen när man brja rmed NH.
Lycka till.
mvhR

Ja, så kan man og benämna det jag söker, Join Up i corallen..
Jag har redan tagit kontakt men en erkänt förstklassig NH-instruktör men hon har inte tid med mig förräns i maj månad. Jag känner att jag vill starta lite tidigare annars försvinner så mycket av den del av året då man kan vara ute utan att frysa häcken av sig.

Tack, ja det verkar onekligen vara en fantastisk värld och jag tror att det kan passa mig och min häst perfekt eftersom jag verkligen känner att han är en oslipad diamant. För mig är det primära i hästlivet inte själva ridningen, det är det totala samspelet som är så faschinerande...när två varelser blir en..

BTW.. Jag och min sambo skall åka och se Monty Roberts clinic på Flyinge i april.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 713
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 700
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 200
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar