Omskolning från western till AR

NiNi

Trådstartare
Hej alla.
Har ni några goda råd till mig? Jag har köpt en angloarab som varit westerntränad men jag är intresserad av akademisk ridkonst så jag har tänkt att skola om honom.
Han är väldigt lydig, NH-tränad, känslig men stabil. Har har aldrig haft ett bett i munnen (fyller 7 i år) Han såldes av sin uppfödare till någon som tydligen inte var så snäll mot honom :devil: så han köptes tillbaka av uppfödaren efter ett år. Då avskydde han människor och ville helst vara för sig själv. Det tog nästan 1 år innan han betedde sig som en häst igen.

Jag har börjat med arbete vid handen. Han följer mig bra men han har problem med att jag går bredvid honom. Han vill hela tiden gå bakom mig.

Nu är jag väldigt lugn och sansad så det får ta den tid det tar. Jag har lite för få ideér på hur jag ska fortsätta så därför frågar jag er här på Buke. Har ni några tips??? Mvh NiNi
 
Sv: Omskolning från western till AR

Samma gamla vanliga tråkiga råd: hitta en bra tränare och läs mycket.

När du letar efter tränare hör runt om denne så du får en bred bild. Det finns många som säger att de lär ut AR, men har så annorlunda vinkling på det att det knappast kan räknas som det. :crazy:

Ju mer du läser desto mer kött på benen har du både när det gäller valet av tränare, grundkunskaperna i historia kring (all) ridningen och grunden för arbetet givetvis.

Och börja med det som verkar enklast för er. Är det krångel i början med arbetet vid handen, men går bra när du rider så börja med ridning och vice versa givetvis. Man ska inte göra saker svårt för sig.
 
Sv: Omskolning från western till AR

Hej. Tack för svaret. Jo då jag har läst mycket. BB's svenska böcker, Gueriniere mm. Varit på AR-kurser för BB och Hanna (utan häst)och läst allt jag kommer åt som handlar om AR så den teoretiska biten har jag hyfsad kläm på. Jag har inte börjat rida min häst då jag inte har honom hemma än, så när jag åker till honom så blir det arbete vid handen. Det jag behöver hjälp med är att kunna få honom att vara mindre "westernhästaktig" utan att ställa till det för honom. Jag vill inte att han blir förvirrad för att jag gör fel.
När jag väl börjar rida honom ska jag rida för en person som är godkänd riddare. Hon är bra på att undervisa och förklara och rider regelbundet för BB. Mvh NiNi
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På grund av att min skadade/inflammerade axel börjat göra allt mer ont så gjorde jag ett bryskt avbrott i all styrketräning...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej hörni! Jag har ett problem jag skulle vilja ha hjälp med och jag hoppas jag "gör rätt" här nu på hemsidan då det är första gången...
Svar
14
· Visningar
3 256
Senast: AmandaJ
·
Ridning Akademisk Ridkonst á la IngelaH Att jag skriver just ”Akademisk Ridkonst á la IngelaH”, beror på att det finns tusen och åter tusen...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp