Omskola travare?

C

Ceejz_

Finns det någon som har tips och/eller idéer på hur man gör med en varmblodstravare som skall användas som ridhäst och inte inom körning. Jag har ett 6årigt sto som jag haft ca 2 månader. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen. Hon är inriden, men hon lyssnar inte så bra på mig. Utan går mest på och vill inte stanna när jag ska stanna (hon har lång stoppsträcka) Jag skrittar mest, för att få henne att lugna sig och inte gå på så fort, hon har blivit lite lugnare nu. Men hur ska jag göra, hur ska jag få henne att lyssna på mig o mina hjälper? Hon har "snabbtraven" i sig och kan inte trava lugnt ännu. Alla tips o idéer är välkomna! Finns det någonstans på nätet man kan läsa om det? :confused:
 
Sv: Omskola travare?

Jag har oxå en travare som jag har omskolat.
Jag började med att hon skulle flytta sig undan skänkeln först för travare travar med bakbenen "utanför" frambenen och det känndes som hon inte var "medveten" om vad hon skulle göra med bakbenen förutom att ta fart med. :smirk:
Så hon fick lära sig att sätta under sig bakbenen först och när hon kunde det va det inga problem att få stopp på henne heller, gick bara in på en voolt och flytta bakdelen utåt i volten och det blev jobbigt till slut så stannade hon ( gjorde en massa halvhalter oxå och satte mig väldigt tungt i sadeln )
lite svårt att förklara men det fungerade på min lilla donna i alla fall.
Lycka till ..... Mvh Jenny
 
Sv: Omskola travare?

Finns det någon som har tips och/eller idéer på hur man gör med en varmblodstravare som skall användas som ridhäst och inte inom körning. Jag har ett 6årigt sto som jag haft ca 2 månader. Vet inte riktigt hur jag ska lägga upp träningen. Hon är inriden, men hon lyssnar inte så bra på mig. Utan går mest på och vill inte stanna när jag ska stanna (hon har lång stoppsträcka) Jag skrittar mest, för att få henne att lugna sig och inte gå på så fort, hon har blivit lite lugnare nu. Men hur ska jag göra, hur ska jag få henne att lyssna på mig o mina hjälper? Hon har "snabbtraven" i sig och kan inte trava lugnt ännu. Alla tips o idéer är välkomna! Finns det någonstans på nätet man kan läsa om det? :confused:

Det finns tonvis med trådar om att utbilda travare till ridhästar här på buke. Använd gärna sökfunktionen, för att finna fler som du.

Mvh

IngelaH
moderator
 
Sv: Omskola travare?

Hej!

Jag håller själv på att skola om min travarhingst, mycket tips och bra idéer har jag fått av dem som håller sig här på buke. :D


Inlägget justerat av moderator, då vi inte önskar länkar till konkurrerande hästportaler, i trådarna. Länkar försöker vi hålla i Bukefalos Länkarkiv. Mvh. IngelaH
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 498
Senast: Mabuse
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp