omskola till western???

S

sixten

Hej!!
Jag tycker det verkar jättekul med western, och funderar lite på att skola om mig och min häst. Men det är så att min häst har pålagringar i framkotorna och jag vill ju inte göra det värre för henne utan hitta en typ av ridning som hon håller för. och hade tänkt mig westernridning som motions/fritidsridning mest i skogen. Är det så att när de går i en friare form på långa tyglar och balanserar upp sig själva så belastar de lederna på ett skonsamt sätt??
Vore jätte bra om jag kunde få lite råd om western är bra eller dåligt för nickan då jag vill hennes bästa!!
mvh

Sv: omskola till western???

Visst kan du träna western. Western Riding, trail de övriga lite lugnare grenarna ska den nog klara av. Dock som med alla grenar är grunden oerhört viktig så att hästen är självbärig och inte faller ner på bogaran...vilket är särskilt viktigt för din häst... Annars rekommenderar jag Akademisk Dressyr;)

Ja westernridning är jätteroligt och jag tycker absolut ni ska prova.

Oavsett om man rider western eller engelsk ridning, så är det viktigt att hästen går i rätt form och därmed bär ryttaren på rätt sätt.

Samling innebär i praktiken det att hästen flyttar en del av vikten från framdelen till bakdelen, genom att baksteget längs, ryggen höjs och den då bär ryttaren på ett för hästen skonsammare sätt. "På köpet" får man en stilig böjning av nacken.

I westernridning så rider vi med minimal tygelkontakt. Det innebär inte att hästen bara "går och dräller på hängande tyglar". Utan att vi lär hästarna att bära sig själva utan att ha stöd av bettet. Det går, lite förenklat till så, att man samlar ihop hästen på traditionellt sätt och så fort hästen länger baksteget (ryggen höjs) och ger efter i nacken, så ger man ordentlig eftergift.

I början klarar hästen bara några steg innan den tappar samlingen. Då rider man fram den på bettet igen. Allt eftersom tiden går, så klarar hästen längre och längre sträckor att själv gå i rätt form.

I dressyr utför man övningar (piaff m.m.) som kräver en mycket hög grad av samling. Dessa krävande övningar finns i westernridningen, så därför räcker en s.k. Remont-samling, dvs att hästen är så pass samlad att hästen länger baksteget och höjer ryggen.

Summa summarum, det är inte bara att ge hästen långa tyglar och tro att den då själv balanserar upp sig. Man måste lära den att gå i rätt form på långa tyglar. Men det är faktist inte särskilt svårt. Men räkna med att det kan - och måste - få ta lite tid.

Hoppas du förstår hur jag menar, annars fråga gärna! Lycka till!

Tack för ett jättebra svar:bow: superbraförklarat:)
Jag har nu bestämt mig för att prova på western och hoppas på att nickan kommer att tycka det är kul!!
Men hon som jag ska träna för kan inte börja förrens i vår:(
Men jag har ju nåt roligt att se fram emot :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 451
Senast: Ceta
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 137

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Kalla hamburgare
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat