Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Janni

Trådstartare
Ja idag är det stora trådstartar dagen, men det verkar finnas så mycket samlad erfarenhet här på buke såå... :p

Jag har hur som helst noll erfarenhet av detta så jag tänkte kolla om det finns någon här med erfarenhet? Går det att skola om en galopphäst som startat på hinder till att bli en hyfsad hopp/fälttävlanshäst eller är det otroligt svårt? Har nämligen en häst i stallet som jag är lite kär i. Stor, snygg och otroligt trevlig, rör sig som en dröm (för att vara ett fullblod i träning) och hoppade iaf till en början riktigt fint med bra teknik. Har nu tränats en del på häck och även startat och har nu börjat få den där typiska steeple tekniken med mer längd än höjd i sprången. Kan en sån häst nånsin få tillbaka den sortens språng den hade från början eller är den körd som ex fälttävlanshäst om den får gå ett par säsonger till på häck? Har hoppat en av stallets hinderhästar en del på vanliga hinder och han kommer väldigt lätt in i "häcktekniken", men han hade inte heller någon super hopphäst teknik från början. Någon som skolat om en fd hinderhäst till hopp/fälttävlanshäst?
Hade en fd hinderhäst i mitt förra stall som gick 140 hoppning, men hon kanske var ett undantag?
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Om du skulle träna hästen på vanliga hinder skulle den säkert lära sig rätt teknik efter ett tag. Går ju alltid att förbättra tekniken med träning.
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Jo går gör det nog. Tänkte mer att om hästen befäst en viss teknik så kanske det är ett väldigt jobb att skola om till en ny, till skillnad från en häst som inte är hoppad alls där den får lära sig rätt från början. Sen har jag någon ide om att hästen kanske lätt faller in i den gamla tekniken om den blir lite het eller stressad. Men jag vet ju inte om det verkligen är så då jag som sagt inte har någon direkt erfarenhet av att omskola en hinderhäst till hopphäst ;)
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Har du ingen tidigare erfarenhet så skulle inte jag rekommendera detta.
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Ok, nej jag är fullt medveten om att det med min bristande erfarenhet av just detta inte är någon super ide och jag lär antagligen välja något annat när det är dags för det. Men jag undrade mest lite rent generellt då jag bl.a tittat på den här hästen och tänkt att det är synd att han börjat starta på häck när han enligt min, högst amatörmässiga åsikt skulle kunna bli en riktigt fin ridhäst framför allt för fälttävlan med tanke på hur han rör sig och hoppar, och började då undra lite rent allmänt om det finns någon som lagt ner tid på att skola om en hinderhäst och hur det har fungerat. :)
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Har sett dom där :) Men det där handlar ju vad jag förstår om en häst från släta banan? Jag har grundskolat och hoppat in ett par galoppörer från släta banan så där har jag lite erfarenhet, det är just hinderhästar till hoppning jag undrar över då man ofta hör att hästarna blir förstörda som hopphästar om de startat häck. Tycker att man ofta ser hästar som är en bra ridhästmodell som startar på hinder. Men tack för tipset iaf :)
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Kanske ska tillägga att jag alltid har haft bra tränare med på marken som guidat mig genom detta steg för steg och således inte är ute efter några tips som jag ska gå hem och exprimentera med själv. Utan är mest intresserad av andras erfarenheter då det är kul att höra :)
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Ja okej.
Borde man inte kunna "bommträna" hästen? Menar att man borde kunna lägga en bom efter hindret så att de kortar av steget, o först ha den en bit ifrån o sedan närmare hindret ju mer den kortar steget. Den ska alltså landa innan bommen. Nu är jag väldigt dålig på att förklara, så hoppas du fattar :P
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Nej dom är ju inte avlade för det. Vill man ha en renodlad hopphäst för tävling så är det ju bättre och kanske framför allt enklare med ett hoppstammat halvblod. Dock rider jag fullblod i träning och ser många fina hästar go to waste. Alltså avlivas eller hamna hos ägare med alldeles för lite kunskap. Tror att det finns mer talang ute bland stallarna än vad som faktiskt syns på tävlingsbanorna. Friska, fina unga hästar som skulle kunna bli allt från hyfsade och trevliga allroundhästar i lätt klass till de med mycket mer talang än så, som slumpas bort till underpriser eller tas bort då det inte går att hitta vettiga köpare. Väldigt synd tycker jag som älskar känsligheten och intelligensen som finns hos många fullblod. Jag kommer mest troligt välja en fd galoppör när det är dags för mig att köpa häst igen. Därav min nyfikenhet när det kommer till andra som har haft fd galopphästar som tävlingshästar inom ridsporten :)
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Nej dom är ju inte avlade för det. Vill man ha en renodlad hopphäst för tävling så är det ju bättre och kanske framför allt enklare med ett hoppstammat halvblod. Dock rider jag fullblod i träning och ser många fina hästar go to waste. Alltså avlivas eller hamna hos ägare med alldeles för lite kunskap. Tror att det finns mer talang ute bland stallarna än vad som faktiskt syns på tävlingsbanorna. Friska, fina unga hästar som skulle kunna bli allt från hyfsade och trevliga allroundhästar i lätt klass till de med mycket mer talang än så, som slumpas bort till underpriser eller tas bort då det inte går att hitta vettiga köpare. Väldigt synd tycker jag som älskar känsligheten och intelligensen som finns hos många fullblod. Jag kommer mest troligt välja en fd galoppör när det är dags för mig att köpa häst igen. Därav min nyfikenhet när det kommer till andra som har haft fd galopphästar som tävlingshästar inom ridsporten :)

Det har inte med avel att göra Janni, att dom hänger i knä berör på att dom starter så tidig i livet. Månge fullblod gå i steeple utan att har såna knä.
Kan du hitta en föra galloper med bra ben då ska det inte vara non problem att omskola till hopp häst.

In a better world skulle det vara så finn att ger ett bra hem till dessa Fullblod/Varmblod Trav. där dom kan ger mycket glädja, men tillvär är det brist på kunnig häst folk.
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Jag har köpt fullblod direkt från banan som gått häcklöp och skolat om. Har hästen en bra hoppteknik i grunden tror jag att det underlättar. Man får väl gå ytterligare ett steg längre än vad fälttävlansryttarna gör när de från ena dagen till den andra ställer om från terräng till banhoppning. Själv är jag helt biten av fullbloden (efter att ha jobbat i galoppstall) så jag förstår att du är sugen :) Ta hjälp bara om det blir så! Vill man så går det :D
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Det tog ett tag, men nu tror jag att jag förstår vad du menar. Jag trodde att du menade att de hänger i knäna i hoppningen, alltså att de har en dålig frambensteknik haha:p Eller var det det du menade? Hur som helst så trodde jag att många av dem har en dålig hoppteknik pga hur de är byggda, alltså att det är exteriört, då de är avlade för att springa fort, inte hoppa högt? Men du menar att de hänger i knäna allmänt och att det är på grund av att de börjar tränas så tidigt, eller?

Ja drömmen är att kunna ge alla fd galoppörer ett bra hem, kanske genom att utbilda dem bättre innan de säljs och på så sätt kunna ta bättre betalt = sålla bort alla dem som väljer ett fullblod bara för att de är billiga, när de varken har ekonomiska förutsättningar eller kunskap för att sen kunna ge dom ett bra hem.
Har försökt sälja ett par fullblod och blivit helt matt av vissa av svaren som jag har fått, och av personer som har kommit och provridit. :meh:
 
Sv: Omskola fullblod som gått på hinder till fälttävlan?

Ja jag är också fullblodsbiten efter att ha växt upp bland galopphästarna med en mamma som varit träningsryttare i många år och hennes bästa kompis som är galopptränare. Rider hos kompisen (tränaren) nu sen ett par år men själv är jag en "vanlig" ryttare som mest hållit på med hoppning och fälttävlan tidigare när jag hade egen häst, och bara ridit galopphästar sporadiskt fram tills jag började där jag är nu. Dock så skolrider jag dem 90% av tiden jag är där som ett komplement till deras vanliga galoppträning så jag kan inte låta bli att sitta och drömma om de hästar som jag tror skulle kunna bli bra ridhästar efter avslutad karriär. :d
Så när jag har tid för egen häst igen så blir det nog en av mina gallopers som får följa med hem och bli min nya stjärna :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har just nu en fd galoppör hemma för omskolning till ridhäst. Jag har hållit på med hästar i över 30 år och anser mig vara både...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
H
Fälttävlan Jag är en nyfiken en som aldrig har sysslat med fälttävlan men som gärna skulle prova någon gång. Såg en tävling ifrån frankrike(?) igår...
2
Svar
24
· Visningar
5 317
Senast: Nasseman
·
A
Fälttävlan Alla ni som älskar fältävlan ni borde älska point o point . jag lägger in lite vad det står på deras hemsida om det och hoppas det...
Svar
7
· Visningar
1 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp