Omräkning från kg/torrsubstans till kg/foder

Tora

Trådstartare
Har fått en analys uppläst lite snabbt per telefon.
Torrsubstans 60%
Energi 8,8 Mj Kg/torrsubstans
Smb råprotein 57 Kg/torrsubstans

Hur gör jag för att räkna om det till kg/foder.

Har försökt men får inte till det riktigt misstänker att jag är dummare än vanligt denna måndag morgon :angel: .

Mvh

Tora
 
Sv: Omräkning från kg/torrsubstans till kg/foder

0,6*8,8=
0,6*57=

Innehållet per kg torrsubstans multipliceras med fodrets ts-halt i %.
//marti
 
Sv: Omräkning från kg/torrsubstans till kg/foder

Så räknade jag också.
Fick då 5.28 Mj kg/foder
och 34.2 Smbr kg/foder

Problemet är att han som läste upp sa att energin var 4.5 kg/foder och 30 Smbr kg/foder.

Jag fick inte detta att stämma riktigt. Så antagligen har personen lite svårt att läsa av analysen rätt och gett mig helt fel siffror eller så är det bara torrsusbstansen som är felaktig och inte de andra siffrorna.

Torrsubstansen borde i så fall vara 51% om det skall stämma med de siffror jag fick.

Tänker jag rätt?

Mvh

Tora
 
Sv: Omräkning från kg/torrsubstans till kg/foder

Ja, du tänker rätt! Antingen är ts ca 51 för att 8,8/57 per kg ts ska bli 4,5/30 per kg foder. Det kan också vara så att Mj är 7,5 och smbrp 50 om ts är 60%, det blir också 4,5/30... Ring och fråga igen vilket som gäller!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 223
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 928
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 533
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Halloj! Ni är så många som är duktiga på foder här så kan ni snälla hjälpa mig med denna analys o se om den passar våra relativt...
Svar
0
· Visningar
484
Senast: Maria_81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp