omplasta hösilage???

S

seifur1

Hej
Söker just nu hösilage i mindre balar p g a mögligt torrhö :(

En producent jag pratade med kan pressa 35kg balar men gör det genom att öppna stora balar och plastar om till små:confused:
Kan man göra så utan kvalitetsförsämring?*?
Syret kommer ju in i höet, om än tillfälligt.

Hur stora balar vågar man köpa till två islandshästar utan att det hinner bli för gammalt.

Åsikter? kunnskap i ämnet efterfrågas ? ;)

Sv: omplasta hösilage???

TS-halten, skördehygien och hur man hanterar den öppnade balen är nyckeln till hållbarheten efter att man öppnat balen. Vi har storbal med TS 74% vilket i princip är plastat hö. Det var kanske inte avsikten men vi hade mycket bra väder under förstaskörden. Fungerar men ställer höga krav på att balen är oskadad och att man har många lager plast.

Vi kör in balarna och ställer i ett svalt, luftigt och mörkt utrymme på en lastpall. Öppnar dem helt och håller rent och snyggt runt. Trots det varma vädret håller dessa balar sig utan problem mer än en vecka. Den höga TS-halten är den främsta anledningen. Med så hög TS-halt gäller nog att om balen punkteras det minsta när den står ute så är det bara att kassera hela balen. Därför är vi extra försiktiga med balarna som står ute och täcker dessa med fågelskyddsnät.

Fodrar tre islänningar med detta hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi vet ju att hållbarheten på en öppen hösilagebal bara är några dagar i sommarvärme. Det finns studier gjorda på ompressning av stora...
Svar
7
· Visningar
882
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Halloj! Jag har två hästar hemma, en kallblodsvalack på 23 och ett varmblodssto på 17 år. Jag och en vän har lånat hem dom, har ridit på...
2
Svar
20
· Visningar
3 179
Senast: Maria_81
·
Foder & Strö Jag har 30 balar hösilage här hemma. Detta slogs och plastades i juni innan vi flyttade hit till gården. Första balarna var jättefina...
Svar
11
· Visningar
1 642
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej! Står inför ett dilemma med vinterns foder som jag kanske kan få lite feedback på. Jag har beställt och redan betalat för hälften...
Svar
8
· Visningar
2 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka