omplacera/rädda hund

Ämelie

Trådstartare
Min lillebror funderar på att ta hand om en hund som tidigare farit illa och är alldeles för understimulerad i sitt nuvarande hem. Hunden är ca 1år. Blandning mellan dobberman/rottweiler/husky, hur tänkte man där??? :eek:

Alltså förmodligen inte den lättaste av hundar att få bra ordning på..
Lillebror har inte den bästa hundkunskapen, han har aldrig haft egen hund. Men är överlag duktig med hundar och djur. Han känner stor empati för denna hunden och vill gärna ge den en chans. Frågan är väl ifall han har tiden som krävs till hösten när han börjar med studierna. antigen så försöker vi tillsammans få lite mer ordning på hunden för ev omplacering eller så stannar den hos lillebror eller mamma/pappa. eller ev avlivning senare ifall man ser att det inte går??

Är detta ren idioti? ska man låta dom avliva hunden (som dom tänkt göra nästa vecka) eller ska man ge den en chans?

Sv: omplacera/rädda hund

Min lillebror funderar på att ta hand om en hund som tidigare farit illa och är alldeles för understimulerad i sitt nuvarande hem. Hunden är ca 1år. Blandning mellan dobberman/rottweiler/husky, hur tänkte man där??? :eek:

Alltså förmodligen inte den lättaste av hundar att få bra ordning på..
Lillebror har inte den bästa hundkunskapen, han har aldrig haft egen hund. Men är överlag duktig med hundar och djur. Han känner stor empati för denna hunden och vill gärna ge den en chans. Frågan är väl ifall han har tiden som krävs till hösten när han börjar med studierna. antigen så försöker vi tillsammans få lite mer ordning på hunden för ev omplacering eller så stannar den hos lillebror eller mamma/pappa. eller ev avlivning senare ifall man ser att det inte går??

Är detta ren idioti? ska man låta dom avliva hunden (som dom tänkt göra nästa vecka) eller ska man ge den en chans?

Man ska vara säker på sin sak om man skaffar en omplaceringshund(ha den erfarenhet som krävs).Vad har denna individ för olater? Tycker inte man ska ta det så lättvindigt. Om man skaffar en omplaceringshund får man stå sitt kast , lägga mycket tid och energi. Tycker det är absolut fel att tänka på så sätt att ni kan omplacera den igen, stackars hund säger jag bara :(:crazy:.
Tycker din bror ska ta sig en riktig funderare och ställa sig frågorna:
Har jag verkligen tiden om krävs för att ge denna hund det bästa möjliga?
Har jag kunskapen?
Orkar jag ha hunden i si och så många år?
Har jag råd?
Vill jag kunna leva begränsat?(inte kunna åka iväg hur som helst , när som helst)

Tycker ändå det är trevligt att din bror funderar på en omplaceringshund , det är så många hundar/ katter som behöver hem idag.

Lycka till:):)

Ni har ju förstått att det inte är en lätt match han ger sig in i men om alternativet är avlivning av en ung frisk hund, ja då tycker jag det är värt ett försök. Om ni är flera som hjälps åt och brorsan direkt tar hjälp av en duktig tränare så optimeras förutsättningarna.

Ni har ju förstått att det inte är en lätt match han ger sig in i men om alternativet är avlivning av en ung frisk hund, ja då tycker jag det är värt ett försök. Om ni är flera som hjälps åt och brorsan direkt tar hjälp av en duktig tränare så optimeras förutsättningarna.

+ 1
tiotiotio

Håller också med. Men för din brors och hundens skull så tycker jag att du och andra ska vara helhjärtat beredda att backa upp din bror.

Håller med hellas och resterande klokingar. Men leta upp en duktig instruktör redan nu och upplys din bror om hur mycket fysisk och mental stimulans hunden behöver, det är inte bara att få irdning på den som är arbetet, utan det är en hund som MÅSTE få jobba mentalt om den är minsta lik dobbi och rottis.

Vi pratade inom familjen igår och bestämmde oss mer eller mindre för att prova ha hunden hos oss. Men med mer prat med nuvarande ägarna så kom det fram att hunden har höftfel. Vet inte vilket grad, men enligt henne så får hunden inte motioneras för mycket. Funderade på ifall vi skulle kolla med veterinär hur "illa" det var, men vi beslöt oss istället för att inte ta hunden. Känns som att en sådan stor hund med redan många psykiska problem och desutom har fysiska problem blev för mycket. :(

Så tråkigt att folk skaffar sånna aktiva hundar och inte vet vad dom ger sig in på, så att hunden till slut blir lidande :(

Kanske det är därför den är understimulerad då den inte kan motioneras...en sån hund med de raserna räcker knappast mental stimulering på . Hade ägarna varit oseriösa skulle dom nog inte påtalat detta, och det verkar ändå att hunden får det bäst i himlen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka