Sv: Omöjligt?
Ska testa ett preparat som ska hjälpa fång hästar oerhört,en del så pass att de kan vara på bete utan problem.Heter Protexin och köps hos veterinären.
Det innehåller tarmflora från friska hästar,1 kg räcker i ett halvår och kostar ca 500-600:-(till shettis räknat).Lånat från ett annat forum:Det krävs att de får Protexin varje dag och i dubbel dos vid foderbyte, stress tex, transporter mm. samt efter regn på sommaren då gräset tar i och växer. Kolhydrater är den stora faran! Proteinets stora inverkan på Fång tror man inte längre på.
Låt hästen (med Protexin) komma ut snarast möjligt så den får vänjas in på gräset redan nu! även om du inte ser ngt gräs så finns det där! - du kanske inte behöver släppa den på Bete men att låta den gå och äta lite grann ska den klara. Ta in den på natten om du är orolig under sommaren. då gräset får en högre sockerhalt. Ta bort kraftfodret tillsvidare. ge den halm som den är van vid och ge den lite hö. men ändra foderstaten försiktigt.Kom ihåg att fång börjar i magen! Helre att hästen äter hö ute än att den står och tex äter i jorden...
Jag och många med mig har prövat Protexin och jag är så glad över detta preparat då mitt sto kan leva som en vanlig häst igen.