Omöjligt het starthäst ignorerar bettet

Blackberry

Trådstartare
Den här frågan har säkert diskuterats tusen gånger förr, men jag kör på med en ny igen!

Har alltså en starhäst (v. 6år) som inte respekterar bettet. Och då menar jag på den nivån att han inte går att få stopp på. Genomsnäll att värma i rätvarv då han får springa och jag inte bråkar med bettet. (/Då blir det nästan tvärtom - att han inte tar i alls/) När vi är i volten o det går sakta blir han obeskrivligt hård i munnen o allmänt svår :( Men det största problemet är ändå i starten... Helt omotiverat kan han gå över i pass eller galopp och då ska gudarna veta att det är som att försöka stoppa ett tåg med sina bara händer. Genomgången av vet, massör och tandläkare ua. Tror han måste ha ett bett som han helt enkelt respekterar. Idag går han med halsbygel, entömsbett, käk - kindstropp och fast huva.
Bett jag har provat är: tvådelat travbett, crescendo och rakt entömsbett.

Kanske ska prova med crescendo igen fast byta ut kindstropp mot en käkpinne? Har även funderat på ett faksenbett eller tom. ett soft touch...
Öppen för alla förslag/träningsmetoder! är trots allt en trevligt häst med god kapacitet :D

Sv: Omöjligt het starthäst ignorerar bettet

Jag hänger inte med, vad är ett soft touch bett? Har aldrig hört talas om de? :p

Han har blivit körd av både proffs o amatörer men blir inge bättre där.:confused: Tittade i lopparkivet sedan han var i proffsträning och någon enstaka norrlandskusk verkade kunna rå på honom, men vi finns i värmland så det blir lite väl långt att åka..

Ett soft touch är ett rakt bett som är klätt med ett tjockt lager orange skumgummi, och hänger i de flesta travbutiker:D Hört att det både ska passa känsliga och heta hästar ,men själv aldrig provat.

Jag har ett franskt läderbett på min "heting" ...det är ett bett som det inte finns nån kärna i och formar sig efter hästens mun....han blir inte mindre het men jag drar inte sönder munnen på honom heller....finns på shopen på färjestad

Han har blivit körd av både proffs o amatörer men blir inge bättre där.:confused: Tittade i lopparkivet sedan han var i proffsträning och någon enstaka norrlandskusk verkade kunna rå på honom, men vi finns i värmland så det blir lite väl långt att åka..

Ett soft touch är ett rakt bett som är klätt med ett tjockt lager orange skumgummi, och hänger i de flesta travbutiker:D Hört att det både ska passa känsliga och heta hästar ,men själv aldrig provat.

Ååh men då vet jag vad det är för bett, det har jag ju provat ;) Tyvärr rår jag inte på min kuse med det bettet. Har också hört att det passar heta hästar, pratat med fd skötare till min kuse och de körde honom på ett sådant bett (riktigt elak på bett) men på detta var han snäll och trivdes med, han blev snäppet vassare. Tyvärr orkar inte jag hålla honom utan rygg med detta.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka