omöjlig att lasta..

P

plomman

Vet att säkert ni flesta är dödströtta på dess lastningstrådar men ja har läst massa o hittar inte de ja söker.
Jag har en 03 sto som tydligen enligt förra ägaren aldrig varit någgra problem att lasta. När vi lastat henne har de varit totallt tvärstopp. Vi har testat med linor, spö, mer el mindre dra in henne.. muta henne, vänta in henne.. en annan provade repgrimma o något tvärtom språk ja inte riktigt är så insatt i.. De gångerna vi fått in henne så har vi virat en linda runt huvudet o tvingat in henne med linorna..
När man använder linor eller annat "värktyg" när hon får se sluter hon sig i sig själv på något vis o man får ingen kontakt med henne..
När vi bara går på transporten går hon in soppas så hon har en bakfot på lämmen som att hon vet tar ja in den är jag fast. När hon väl kommit in o vi stängt bakbommen står hon stilla o snällt, men ja ser att hon drar ihop sig lite när man stänger o de sägs ju att hästar har ett slag av klastrofobi.. De har nog min häst skulle jag tro. Hur ska man få henne att förstå att de inte är farligt. hon sgtår ju ändå still som en filbunke både när hon står i den på tävling och när man kör när hion väl kommit på plats.
Är de bara övning som gäller eller hur hade ni gjort. Vi ska iaf få en star trailer xr 3000 nu så den är ju stor o rymlig iaf.
När vi lånade en liten lastbil gick hon in utan o tveka första gången andra gången fick vi tvinga henne som me transporten..
tacksam för smart o vänlig hjälp.

Sv: omöjlig att lasta..

tagit hjälp av spö för att få in hästen? :mad:

Om jag skulle varit du så skulle jag tagit hjälp av någon tränare som är väl insatt i NH.

Jag hr problem en av mina hästar, det tog ca en tim innan vi gav upp och tog fram linorna vilket funkar på honom så jag last tränar honom för fullt just nu.

Om ni inte har fått den nya transporten så låna en i ca 1- 2 veckor.
Så här tränar jag har visserligen bara hunnit med 2 gånger av olika anledningar.
Ta på hästen en halsring men longerlina och linda linan runt bomen (tänkt på att linda den så det är lätt att få lös den om det behövs) håll linan sträckt så hon inte kan backa bakåt utan endast gå framåt håll linan sträckt hela tiden. Låt det ta tid stressa inte tillslut så är ni inne låt henne då få stå där en stund och äta nått gått, ge sedan komando för att backa ut. Gör sedan om det en gång till så ska du se att hon kommer att gå in mycket fortare. Träna sedan på det i flera dagar (inte nödvändigtvis flera i rad men ganska tätt) utan att stänga men var noga med att inte låta henne själv bestämma när hon ska backa ut. Sen när det funkar utan problem kan du ta hjälp av en kompis som stänger och du kan köra henne en kortare sväng.

Förklaring till varför jag rek hals ring och longerlinan lindad runt bommen är att hästen inte kan kasta sig bakåt och att dom jag testat det på har inte blivit stressade och bäst av allt är att dom blir lättlastade, nackdelen med lina bakom är att många hästar vägrar gå in utan linorna men springer in när dom ser linorna.

Det är mitt bästa tips:idea: Har testat flera olika sätt men det har funkat bäst eftersom han inte blivit stressad och att jag kan träna själv..:)

Jag brukar hjälpa folk med svårlastade hästar. Framförallt en 4-årig häst som farit mkt illa under sin 3 första år. Egentligen handlar det om att din häst ska lita på dig, kan du leda den utan problem, flytta den dit du vill, backar den villigt undan för dig när du ber om det? Kanske känns som ett jättestort engagemang men det är just det det handlar om, få hästen att lita på dig, vilja följa med att den känner sig behaglig i ditt sällskap och inte känner sig tvingad till att följa med. Börja med att röja ur allt ur transporten, det ska vara luftigt o tomt, lätt att ta sig in och ut. Kan du leda din häst på broar, ett bra tips är att bygga "broar" av sj-pallar så den lär sig att kliva upp och backa ner, när du vill. när du komemr så långt att ni ska på rampen, gå bara fram till den som om det inte var ngt konstigt, stanna till när du bestämmer att det ska stannas! visa hästen att du kan gå in i den och ut, knacka lite, hoppa lite visa att det inte är farligt. Ge hästen förtroende, går den upp med båda hovarna, beröm!! låt den känna sig trygg, klappa prata, be den ta ett steg till i taget. Tar det lång tid, backa ut den igen o gör en övning från marken, starta om. Häste behöver inte veta att ditt mål är att stänga o få upp luckan med hästen i. Ta det bara lugnt o läs av hästen, hästar ljuger aldrig och har ingen anledning till att spela dumma, vill den inte så är det ngt som är obehagligt eller fel, ta reda på vad och öva på just det momentet. Lastning tar tid. Lycka till!!!

Mycket bra svar - det tar tid att få en ovillig häst att gå på transporten utan problem. Kan väl bara tillägga att det är viktigt att försöka förstå varför den inte vill. Är den rädd måste den komma över rädslan, i små steg och det måste få ta tid. Ifrågasätter den ledarskapet kan man behöva göra annorlunda och jobba med att befästa ledarskapet. Typexemplet är hästen som inte går att lasta när man ska lämna stallet men som glatt springer in när man ska hem. Då är det inte rädsla utan "vill inte". Blir det en ond cirkel och alla blir stressade och uppjagade - sök hjälp - i längden tjänar man massor av tid på det.

har också problem me lastningen me min häst. han har respekt för mig, flyttar sig när ja ber honom, följer mig, går i samma takt som jag när ja leder honom m.m. men när vi ska lasta vill han bara inte, men man ser på honom att han inte är rädd.
senast vi lastade ledde min bonuspappa honom och gjorde inte mkt annat än att dra lite försiktigt i grimskaftet och prata med hästen, och jag stog bakom utan att göra något. men så fort hästen var på väg att backa ett steg fick han ett (litet!) rapp med spöt. efter ungefär 5-10 minuter me den här metoden suckade han högt och gick in....

Tack alla för era bra svar. jag ska helt enkelt ta tid o öva så som vissa av er sagt, är inte så mkt för de där me o linda linor runt bom o halsring de är typ de sista jag kan tänka mej..
Men tack tack igen :)

Hej! här kommer ett tips som inte är ämnat för en häst som är rädd för transporten utan mer för häst som egentligen inte är rädd, utan mer har bestämt sig för att testa - vad händer om jag bestämmer mig för å inte gå in i transporten? Min fd häst var jätteenkel att lasta, men en dag fick han för sig att han inte skulle gå längre än upp på lemmen, sedan lade han in backen. Några människor försökte hjälpa mig att lasta mha linor osv, dock utan framgång. Det slutade med att jag står ensam (folket tröttnade) på en veterinärstation och inte visste hur fasen jag skulle få hem hästen. Testade då följande: Hästen går upp på lemmen, INNAN han börjar backa bestämmer jag att han skall backa, alltså läs av hästen och "gör om" dennes idé till din egen! Efter kanske 15 minuters halvägs-in, jag backar ut honom, ända in-backa ut, tyckte hästen det började bli tjatigt, och han står lungt och fint kvar, jag kan gå bak och stänga!
Vet inte om det kan funka på din häst, men det är en id+e i alla fall, lycka till!

Ha en transport stående med rampen nedfälld. Sen börjar du longera hästen bredvid transporten, så den är van vid att den bara står där. och så stegvis och väldigt LUGNT så går du närmre transporten så den får gå över rampen. sen när den gör det lugnt så testa att ta in den. men när den gör framsteg så begär inte mer, men låt den inte backa ur. sen när den gått in första gången - låt den stå där i någon minut - sen ta ut den lugnt. stäng aldrig igen med en gång - då blir hästen bara rädd. sen öka tiden stegvis och sen kör en runda osv.

Hur ofta har vi inte sålt våra LÄTTLASTADE hästar och redan efter några veckor fått höra att de inte går att lasta längre... :(

Tyvärr kan jag inte ge några råd om varför men förstår att ni undrar vad ni gör för fel för de undrar säkert den förra ägaren med... (som vi gjort i många fall)... Problemet i de fall när vi sålt hästar så har inte den nya ägaren haft den "pondus" och ledarskap som behövs (och jag pratar inte NH utan vanligt "sunt förnuft" (hästen SKA lyssna på människan inte tvärtom))...

Oftast är det tyvärr inte hästen det är fel på... Utan hur människan tolkas av hästen. Vissa är extremt lyhörda för "ledarskap" och fattar direkt när människan är "osäker" och kör genast över den... Speciellt nya människor som den inte känner...

Har tom vid ett tillfälle sett hur vår verkligen lättlastade 4åring ett halvår senare står som en tjurig gris och bara vägrade gå in (hade redan hört om detta men såg detta på en tävling), vår familj gick helt sonika fram och bara tog över (elakt men sant) och ledde in hästen utan större diskussioner... Och som sagt då hade vi inte hanterat hästen på över 6 mån. men hade ändå inga som helst problem med honom....

Jag hr problem en av mina hästar, det tog ca en tim innan vi gav upp och tog fram linorna vilket funkar på honom så jag last tränar honom för fullt just nu.

Om ni inte har fått den nya transporten så låna en i ca 1- 2 veckor.
Så här tränar jag har visserligen bara hunnit med 2 gånger av olika anledningar.
Ta på hästen en halsring men longerlina och linda linan runt bomen (tänkt på att linda den så det är lätt att få lös den om det behövs) håll linan sträckt så hon inte kan backa bakåt utan endast gå framåt håll linan sträckt hela tiden. Låt det ta tid stressa inte tillslut så är ni inne låt henne då få stå där en stund och äta nått gått, ge sedan komando för att backa ut. Gör sedan om det en gång till så ska du se att hon kommer att gå in mycket fortare. Träna sedan på det i flera dagar (inte nödvändigtvis flera i rad men ganska tätt) utan att stänga men var noga med att inte låta henne själv bestämma när hon ska backa ut. Sen när det funkar utan problem kan du ta hjälp av en kompis som stänger och du kan köra henne en kortare sväng.

Förklaring till varför jag rek hals ring och longerlinan lindad runt bommen är att hästen inte kan kasta sig bakåt och att dom jag testat det på har inte blivit stressade och bäst av allt är att dom blir lättlastade, nackdelen med lina bakom är att många hästar vägrar gå in utan linorna men springer in när dom ser linorna.

Det är mitt bästa tips:idea: Har testat flera olika sätt men det har funkat bäst eftersom han inte blivit stressad och att jag kan träna själv..:)

Jag har själv en häst som har blivit rejält skrämd en gång vid en lastning. Jag har tränat mycket lastning med henne så jag vill verkligen säga att jag förstår problemet med svårlastade hästar.
Men samtidigt är det förbjudet att dra in hästen på det sätt som du beskriver.

Hej! här kommer ett tips som inte är ämnat för en häst som är rädd för transporten utan mer för häst som egentligen inte är rädd, utan mer har bestämt sig för att testa - vad händer om jag bestämmer mig för å inte gå in i transporten? Min fd häst var jätteenkel att lasta, men en dag fick han för sig att han inte skulle gå längre än upp på lemmen, sedan lade han in backen. Några människor försökte hjälpa mig att lasta mha linor osv, dock utan framgång. Det slutade med att jag står ensam (folket tröttnade) på en veterinärstation och inte visste hur fasen jag skulle få hem hästen. Testade då följande: Hästen går upp på lemmen, INNAN han börjar backa bestämmer jag att han skall backa, alltså läs av hästen och "gör om" dennes idé till din egen! Efter kanske 15 minuters halvägs-in, jag backar ut honom, ända in-backa ut, tyckte hästen det började bli tjatigt, och han står lungt och fint kvar, jag kan gå bak och stänga!
Vet inte om det kan funka på din häst, men det är en id+e i alla fall, lycka till!

låter ju smart :idea: är ganska säker på att min häst skulle regera precis som din, han skulle tycka att ja va jättejobbig å ge sig till slut. ska pröva de nästa gång. tack för tipset! :D

Jag har själv en häst som har blivit rejält skrämd en gång vid en lastning. Jag har tränat mycket lastning med henne så jag vill verkligen säga att jag förstår problemet med svårlastade hästar.
Men samtidigt är det förbjudet att dra in hästen på det sätt som du beskriver.

Jag drar inte in hästen utan håller kvar kanske var lite dålig på förklaring har inte några varv runt bommen utan linan löper över bommen (ett halvvarv) och sliter aldrig i linan, utan håller den bara sträckt och gud för bjude skulle hästen bli skrämd skulle jag lätta på longerlinan direkt. har alltid vanlig eller repgrimma med vanligt grimskaft som jag håller i, allt annat funkar på exakt samma sätt som vid all annan lastning. om det är förbjudet ska jag inte fortsätta att göra så. Tack för upplysningen ska ta vara på den.

Jag bestämde mig till sist o ta hjälp av någon som var väl insatt o känd för att vara duktig gällande de här me svårlastade hästar..
Idag kom han, han körde NH o jag kan säga att jag aldrig blivit så paff i hela mitt liv, tror knappt fortfarande att det är sant.

Han tog ut min häst från hagen, satte på henne en repgrimma. Visade ganska fort att han bestämde att det inte var någon ide att hon gjorde som hon vill.. Han sa att min häst mer eller mindre hade övertaget över mej helt o hållet o de kan nog vara sant.
När han väl gick emot transporten tveka hon till men gick nästan direkt rakt fram o in utan o dumma sig alls.
Hon blev inte de minsta nerbvös eller likande som hon blir om man plockar fram linor osv så mitt råd nu för er som har problem ge NH en chans!!
Jag fick sedan en genomgång i olika övningar som var bra för just henne sen lastade jag min egna häst genom o stå kvar på lämmen o min häst gick in själv bara jag bad henne:P Asså de är helt overkligt att de fungerade så här fort.. Så nu ska jag köpa repgrimma o fortsätta träna wiiee alltså gud va glad man kan vara äntligen kan man börja åka iväg o träna tävla mm:)

När man använder linor eller annat "värktyg" när hon får se sluter hon sig i sig själv på något vis o man får ingen kontakt med henne..

Om hästen nu är uppenbart rädd, varför vinscha in henne med spö? :mad: Varje gång ni använder hårda tag förstärker ni obehaget hos henne och förtroendet för transporten minskar. Hitta någon duktig person som kan hjälpa er!

vad kul att det löste sej och att det gick så bra :) måste bara gratulera ;) lycka till på tävlingen också :p

Vilken "filosofi" använder du dig av? Finns ju olika, Parelli etc.

*Knapplån*

Då passar jag på att göra ett knapplån då jag har läst alla inläggen
men inte hittat ngt riktigt som kan hjälpa mig med mitt sk. "last-problem". Jag har köpt en ny häst och har haft denne i ca 3 veckor, och har också hunnit åka iväg några ggr med transport mest för
tränings skull osv. Men vi har ett litet problem då vi har märkt att
hästen tvärvägrar att gå in i transporten om det inte finns en vägg
på vänster sida om den. Om det inte finns en vägg skjuter hon ut baken åt vänster och försöker hela tiden smita undan på samma sida. :crazy: Så fort det finns en "vägg" som stöd går hon rakt på utan att ens titta!
Sedan i transporten när hon blir bunden och vi fäller upp luckan, blir
hon stressad och är dyngsur av svett. När vi sedan ska lasta ur henne har hon väldigt bråttom ut.
Ngn som har egna funderingar och tips om hur jag ska träna iallafall
lastningen och självaste "färden" så att hon kan gå på utan en vägg
och inte stressar upp sig så mkt när hon är inne i transporten.

Har redan hört mig för av ngra personer men vill ha så många tips som möjligt som man kan tänka på :)

/Lucky

Liknande trådar

Hästhantering Nu är snart ''vintervilan'' över för min häst och vi ska bege oss ut på tävlingsbanorna igen. Vi har haft ett litet uppehåll från just...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Speedway
·
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 214
Senast: Rugge
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 356
Senast: axel
·
Hästhantering Jag behöver lite akuta råd. Min häst har varit svårlastad det senaste året, och jag har kommit fram till att det troligast är själva...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 667
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter