Omöjlig dröm?

Sv: Omöjlig dröm?

ja, vi har ju förjävla kallt här uppe måste jag erkänna. -10C är ju rena rama sommarvärmen, här i januari hade vi mellan -30 o -35 två veckor i sträck. Då frågade jag mig själv vad fan jag gjorde här. Men som sagt för en mille kan man köpa en himla massa varma kläder eller tilläggsisolera alla byggnader ordentligt ;)
Sen kan vi ju dessutom hålla igång våra hästar året runt då vi slipper halka, slask, lervälling osv.
Så fördelarna finns så länge man inte fryser ihjäl! :D

35 minus låter inget vidare, men du har ju helt klart en poäng i att det skulle vara skönt att slippa is och lervälling, vilket ju större delen av året verkar bestå av här nere... ;)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Vi har verkligen motsatta krav:D jag vill bo nära en motorväg/större väg, just för att det tar ner pendlingstiden nåt sjukt mkt:)
Tror inte den i S-sund är nån av de två du tänker på.. Tror nämligen jag varit och tittat på de gårdar du nämner, visserligen bestod största delen av marken av skog, men absolut inte otillgänglig.. Nära kommunikationer men massa skog emellan så det bar inget som störde..
Men Skepplanda dyker det ju titt som tätt upp gårdar i, även Mark verkar ha ganska bra priser:)
Ligger ju några gårdar ute som legat ett bra tag, visserligen verkar det vara standard med typ 2ha:crazy: men sånt kan ju faktiskt gå och lösa
Så is i magen, rätt som det är dyker rätt gård upp:)

Jo, vi har tittat på de flesta, utom de som ligger i direkt anslutning till t ex järnvägen (eller med nya 45:an rakt igenom markerna) för där går min gräns, ska jag bo på landet så vill jag inte behöva vakna varje natt av att tåget dundrar förbi eller höra trafikbuller jämt. Inte heller skulle det kännas så skönt att alltid behöva vara rädd för att barn eller hästar råkar springa upp på spåren eller ut bland bilarna... :crazy:

Inte helt säker på vilken gård i utanför Steungsund du menar men i den prisklassen har det nog bara varit en vad jag vet och den låg precis intill en stor 90-väg, samt att marken till 90% bestod av otillgängligt berg... Förresten så var det nog en annan också, men den låg bara ett par 100 meter från motorvägen så den var vi inte ens och tittade på. Ska jag välja mellan lång pendlingsväg och ett trafikbullerstört läge så åker jag nog gärna ett par mil extra...

Men jag fortsätter att hålla tummarna, det SKA bli våran tur snart! :laugh:
 
Sv: Omöjlig dröm?

Jag och sambon kikade runt lite på hästgårdar, eller snarare hus med möjlighet att bygga stall, för ett år sedan.
Men just här omkring och mot Göteborg ligger priserna högt. Vi var och kikade på en liten gård norr om Alingsås, nära Vårgårda men kom överens om att det blev "fel" sida Alingsås för oss.

Nu löste det sig genom att vi fick en tomt i Hemsjö på mina föräldrars gård (där vi har hästarna tillsammans med min mammas hästar nu) istället och även om vi inte kommer att ha någon egen hagmark, så är planerna att bygga ett eget litet stall i framtiden på tomten ändå.

Det enda alternativet för oss var att bygga nytt om vi skulle få vad vi ville, vart vi ville. Kändes även bra att inte flytta för långt ifrån familjen heller, om vi får barn i framtiden kommer man just kunna få så mycket mer hjälp med familjen nära.

Detta var väl egentligen inte så mycket till hjälp, men hoppas verkligen ni hittar vad ni söker.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Ingenting är omöjligt o du kan visst hitta nåt att ha hästarna hemmavid!


Vi köpte våran första gård i kungsbacka 2006, egentligen ingen gård alls utan ett hus med garaget ombyggt till stall, 0,8hk mark. Det dög ypperligt till 2 hästar med att vi fick hyra sommarbete av grannen. Vi byggde en ligghall där och det fungerade finfint! Döm om min förvåning när vi skulle sälja 2010 (3,5mil söder om göteborg) o det knappt var något intresse alls! Jag undrade vart alla hästägare var någonstans då... Det såldes till en hundfamilj istället o garaget blev garage igen, ligghallen blev förråd... Det gick för 2,1milj, huset var toppfint från 76 -inget som behövde renoveras, ligghallen nybyggd o stallet saknade visserligen boxarna eftersom vi rev dom men det vore ju snabbt uppslängt igen. Det som många tyckte var hemskt var en 4km lång grusväg, men man var verkligen ute på landet! (vi kunde t.o.m. rida med löshäst som på island där uppe i bergen)

Själva köpte vi en större gård 5mil söder om göteborg, helt underbart läge, utom en liten landsväg som löper framför huset -men helt ärligt så märks den knappt. Det finns några enstaka rötägg som blåser i 110 förbi men de allra flesta kör nog under hastighetsbegränsningen o hälsar så glatt på oss. Själv e jag överlycklig över att slippa grusväg o vägförening! Huset är från 20talet, inget direkt att renovera men det är såklart gammalt med fula tapeter o lågt i tak. Det mesta vi behöver göra är att byta vedpanna och inom 5 år nya takpannor. För hästarnas del så öppnde vi portarna till maskinhallen och vipps så hade vi en toppfin ligghall för 8 hästar! Stallet är dock ett gammalt kostall, 1,90cm i takhöjd, med bajsränna o tegelgolv i grisboxarna. Så där har vi att göra i sommar med att ta bort höloftet/höja taket, gjuta nytt golv och bygga boxar. Tillsvidare pysslar vi med hästarna ute i ladan ist, som är öppet i nock o jättefint. Ursprunligen var gården på 27 hektar, men vi gjorde en deal med nya grannen och sålde av 16 hektar skog till honom och behöll så de 10 hektar bete och 1hektar skog. Vi fick en glad granne(det är guld) och ett billigare hem! Vi byggde t.o.m. en rejäl paddock i höstas! Vi är inte gjorda av pengar, men tjänar hyfsat, vi har inga mastodontlån -gården kostade 2,1 efter skogen var såld. Jag själv fattar inte att det inte blev någon budgivning! Här är helt underbart!!! Det var många på visningen, fyra som la utgångspriset men bara vi som blev kvar efter ynka 50papp höjning. Det verkade som om många föll på det att stallet inte var "färdigt" att flytta in i. Ingen verkade se ligghallspotential i maksinhallen! Hade stallet stått där med boxar o rätt mått i tak så hade gården inte gått under 3,5miljoner, det är jag säker på! Hade ägarna vetat det så hade dom nog hyrt in snickare o fixat det ;)

Vi tittade på andra gårdar oxå, men som du säger de stiger i pris eller ligger precis intill järnväg/motorväg. Men så snubblade vi på vårt drömställe!

Leta söderut oxå, 40min bilväg från göteborg söderut finns massa fina gårdar! Visst får man räkna med 2-3millar beroende på skick, men det kostar ju ett hus i stan oxå... Hoppas ni snubblar över ert drömställe snart, ge inte upp hoppet!

bara för att läska/peppa lite...
rinna.jpg
 
Sv: Omöjlig dröm?

Kolla lilla edet - trollhättan. Det byggs ny väg så det är ett område som kommer expandera. Bland annat finns en gård i Lödöse ute för 2,6, 2,7 samt i lilla edet för 3,2.
 
Senast ändrad:
Sv: Omöjlig dröm?

kl
Nu finns den gården till salu där jag hyrde in mina hästar innan vi köpte egen gård. Den är toppenfin och har mycket mark: 17 ha. Orust, Rämmedalen. Kolla på H*mn*t:)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Någonting som många människor som inte kommer från landet inser är att speciellt renoveringsobjekt som inte är bebodda ordentligt på några år ofta har marken utarrenderad till grannen. På landet, och speciellt bönder, är väldigt måna om att ha all mark de kan få och utöka sina egna gårdar. Speciellt om de redan idag brukar marken!!

Det innebär att när någonting hamnar på marknaden så är det ofta så att de gått i 30-40 år och väntat på att få köpa stället. De har massor med pengar sparat och de har liksom inget tak. De måste till varje pris köpa marken enligt dem själva. Och jag förstår dem helt och hållet. Det är enda chansen att köpa till mark som ligger i anslutning till sitt egna hus i de allra flesta fall.

Jag har flera gånger på senaste tiden varit med om just detta, från båda håll. Jag känner ett par stycken som köpt gårdar till absoluta överpriser bara för att få marken bredvid dem! Och jag känner de som tycker att de aldrig kommer att hitta någonting med sin budget eftersom alla verkar ha så mycket pengar.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Jo, det där känner jag igen. Och ju "bättre" mark det är dess viktigare blir det för grannarna att få köpa... Det är klart att man förstår dem på sätt och vis, men det gör ju inte saken enklare för oss som också vill köpa.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Lägg till mäklare som gärna säljer "hästgård" på 0,8 ha och saken är biff. Klart man styckar av till bonden då liksom (om inte bonden köper hela stället alltså).
 
Sv: Omöjlig dröm?

Det är delvis också en konsekvens av reavinstskattesystemet. Om en lantbrukare skulle vilja sälja den egna gården för att köpa en större så försvinner en stor del i skatt, istället satsar man på att köpa grannens mark. Större gårdar styckas ofta upp och säljs till mindre grannfastigheter trots att arronderingen blir sämre.
 
Sv: Omöjlig dröm?

kl
Nu finns den gården till salu där jag hyrde in mina hästar innan vi köpte egen gård. Den är toppenfin och har mycket mark: 17 ha. Orust, Rämmedalen. Kolla på H*mn*t:)

Vill ha... :love:
Men har stallet godkända mått för stora hästar..? :o
Har fått för mig att det är lite lågt i tak..
 
Sv: Omöjlig dröm?

Det ser lågt ut på bilderna så det blir väl till att ta med tumstocken och mäta på visningen...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Hade ni bott här nere hade 4 mille gett er en fin gård och de finns att få tag på. Nog är det så att läget, läget och åter läget gör priset... Vi drömmer också om en liten gård med ett par boxar och några tunnland mark. Dock är vi inte så händiga/intresserade av att renovera annat än att kanske sätta lite färg här och där. Men eftersom vi inte kan ge mer än 2 milj så blir det svårt även här i Skåne :(
 
Sv: Omöjlig dröm?

Synd att det är stor hästar du har för "granngården" är till slau för 1,7 och det är en jättemysig gård, dock oxå bara 3pltser men kanske går att ändra på? 8mil till göteborg hittas på he**et under "Hult Ekbacken" i Dannike.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Den såg helt klart mysig ut! Synd att stallet var för så små hästar och att det var så lite bete bara (knappt 2 ha). Fast vi börjar ändå mer och mer snöa in oss på Orust/Tjörn och däromkring. Är nog lite för beroende av att ha barnvakt någorlunda i närheten för att våga flytta åt "fel" håll.

Har varit och tittat på de flesta av gårdarna som är till salu inom rätt område nu. Den enda som vi fastnat för gick tyvärr upp över 1 miljon i budgivningen så den fick vi släppa. Priset blev helt enkelt helt orimligt med tanke på vad man fick för pengarna. :-(

Men men, vi biter ihop och kommer igen... Mäklaren som sålde gården vi budade på nu sist sa att han hade flera gårdar på väg in så det är väl bara att hålla tummarna för att "vår" gård dyker upp snart!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp