Omöjlig dröm?

Sv: Omöjlig dröm?

Jo, jag är väldigt medveten om att det skulle vara så mycket lättare att hitta en gård om man hade kunnat vidga sökområdet ytterligare, och tanken på att "skala ned" och fokusera på att ta hand om en gård och hästar och barnen är på ett sätt väldigt lockande, men känns samtidigt inte alls realistisk. Inte för att jag inte skulle kunna tänka mig att "ge upp min karriär" eller för att jag dras till storstan (tvärtom, jag skulle hemskt gärna hålla mig längt härifrån om jag hade möjlighet!) utan för att jag helt enkelt inte vet hur jag skulle försörja mig och min familj om jag inte jobbade så som jag gör nu. Sitter med en hel hög studieskulder och en kompetens som inte är speciellt gångbar på landsbygden, och detsamma gäller för min man. Så här i efterhand funderar jag ju på hur jag tänkte när jag valde det här livet, men nu är jag ju liksom fast i det och får hitta lösningar utifrån de förutsättningar jag har.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Det är alltid svårt med barn inblandade. Här var det ramaskri från sambons barn som bott hela sitt liv på samma ställe (med pappa i alla fall;)). Vi flyttade 350 meter. Men de har inte mått dåligt av det. Kan man bara behålla skola och kompisar så är det ingen fara. Min ena dotter flyttade ju dock bort från allt när vi flyttade från Lindome. Nu är våra barn 14-22 år så vi ser det som en investering i vår egen framtid. Barnen är snart utflugna och min dotter ska flytta till pappa och sin syster i Gbg efter sommaren. Med yngre barn så vill man självklart inte flytta runt för mycket. Här finns dock inte så många skolor att välja på heller....om man håller sig inom en kommun.

Man kan ju också hitta en bit mark och bygga själv. Möjligheterna är många.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Ja, det är rent skrämmande vilken prisskillnad det gör när man kommer ifrån storstan... Säkert är det så att utbudet av gårdar är ett helt annat också när man väl kommer ut en bit på landet, allt är inte redan uppstyckat till pyttesmå villatomter eller industrimark...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Vi var i samma sits för några år sedan (Stockholmsområdet).

Tittade på gårdar upp till 10 mil från norra Stockholm. En gård bla vid Knivsta började på 2, 9 millar och slutade på över 5.

Vi var två familjer och sökte då gårdar med två boningshus.

Efter ett par år hittade vi en gård på 21 ha med två boningshus (med normalstandard). 2,9 utgångspris. Ena huset hade haft översvämmning från pannan, så att grannen hade fått bryta sig in för att stänga av. Golvet vart utbytt på nedre plan. Jag tog kontakt med rörmockaren. Han sa att hade jag tur så var det bara ett rör bakom pannan som frusit sönder, hade jag otur så var det trasigt någonstans i marken.
Så jag ringde mäklaren och prutade:D, och chansade.
Gården var ett bankärende och banken ville bli av med den så fort som möjligt och gick med på att pruta om vi tog den inom en månad.

Dubbla hyror i ett par månader gjorde inget med tanken att vi tjänade flera hundratusen på denna affär.

Gården hade två stall, ett med fem boxar på 12 kvm, spolspilta med varmvatten, inrett efter de nya normerna, andra stallet för hästar mindre än 160. Två lösdrifter, kuperade perfekta hagar. Eu bidrag på över 20000/år.

Men givetvis fick vi fixa (bla pannbyte). Pendlar långt till mitt jobb, men hästarna mår finfint.:laugh::p

Härligt med solskenshistorier! Det får mig att inte ge upp hoppet!
 
Sv: Omöjlig dröm?

Ja, för egen del som infödd lantis är det rätt skönt att titta på priser och lite perspektiv åt andra hållet. Dvs se vad de som köper i eller i närheten av en storstad får betala för ingenting egentligen. T.ex 2,5 milj för ett rent renoveringsobjekt.
Hade jag haft pengarna skulle absolut ha köpt granngår'n med travbanan. Lagom mkt mark att sköta. Och nu när den är prissänkt så ... :devil:
Den större gården med skog och åkermark är det ju ett heltidsjobb att bara sköta gården.

Finns en och annan hitflyttad storstadsbo, både från Gbg och Sthlm i kommunen som har kvar jobbet i storstan och pendlar med tåg varje dag. Då gäller det väl visserligen att inte ha några barn alls, lite äldre barn som kan klara sig själva nån/några timmar på eftermiddagen eller utflyttade barn. Och har man möjlighet att jobba hemifrån nån/några dag i veckan är det ett plus.

Sen att det inte händer nåt i byn mer än vart tredje år, är en annan sak. Ska man hitta på nåt här, så får man åka nån annanstans.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Här där jag bor finns det gårdar som inte alls kräver mycket arbete och prislappen ligger långt lägre än din gräns. Det tar 40 minuter med tåg till Göteborg C.

Vill man bo på landet i närheten av Göteborg går det, men man får offra lite om man inte har obegränsade ekonomiska resurser. Sambon ville köpa ett hus i Alingsås, men så fort man hamnar så nära Göteborg är det dyrt. Så istället blev det ytterligare två mil från Göteborg, i Vårgårda, löjligt billigt.

Fundera på vad som är viktigast, egen gård eller närheten till stan?
 
Sv: Omöjlig dröm?

Det är alltid svårt med barn inblandade. Här var det ramaskri från sambons barn som bott hela sitt liv på samma ställe (med pappa i alla fall;)). Vi flyttade 350 meter. Men de har inte mått dåligt av det. Kan man bara behålla skola och kompisar så är det ingen fara. Min ena dotter flyttade ju dock bort från allt när vi flyttade från Lindome. Nu är våra barn 14-22 år så vi ser det som en investering i vår egen framtid. Barnen är snart utflugna och min dotter ska flytta till pappa och sin syster i Gbg efter sommaren. Med yngre barn så vill man självklart inte flytta runt för mycket. Här finns dock inte så många skolor att välja på heller....om man håller sig inom en kommun.

Man kan ju också hitta en bit mark och bygga själv. Möjligheterna är många.

Ja, det blir ju lite mer komplicerat med barn med i bilden. Våra är så små än så länge så de är fortfarande rätt anpassningsbara, men skolåldern för den största närmar sig med stormsteg och det är väl lite grann därför som mitt tålamod med letandet börjar tryta. Det hade varit så himla skönt att låta barnen börja på en skola där man planerar att de skall få fortsätta, istället för att man skall ha i bakhuvudet hela tiden att så snart vi hittar nåt så flyttar vi. För att bo kvar där vi bor nu är i alla fall inte aktuellt, oavsett vad som händer...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Här där jag bor finns det gårdar som inte alls kräver mycket arbete och prislappen ligger långt lägre än din gräns. Det tar 40 minuter med tåg till Göteborg C.

Vill man bo på landet i närheten av Göteborg går det, men man får offra lite om man inte har obegränsade ekonomiska resurser. Sambon ville köpa ett hus i Alingsås, men så fort man hamnar så nära Göteborg är det dyrt. Så istället blev det ytterligare två mil från Göteborg, i Vårgårda, löjligt billigt.

Fundera på vad som är viktigast, egen gård eller närheten till stan?

Vårgårda är fint, och enligt mina mått inte alls för långt bort ifrån Gbg utan på helt rimligt avstånd. Det som gör att vi inte har tittat så mycket utåt det hållet är att det blir väldigt långt till barnvakterna ( = morföräldrarna). Jag har hela min släkt och mitt kontaktnät norrut från Göteborg sett och när man har små barn är det ganska skönt att ha hjälp att tillgå inom rimliga avstånd. Men det är klart att man får prioritera och skulle det dyka upp en fin gård till salu utåt det hållet så skulle vi säkert åka och kika i alla fall. :)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Nej, ge inte upp!

Vi höll oxå på i flera år och letade runt Göteborg. Vi började leta på allvar när vi skaffade häst sommaren 2006. Problemet var att maken var mindre motiverad och hittade alla möjliga "fel" och gårdar som säljs har oftast gott om fel...

Jag kan säga att jag gav upp måånga gånger... Men till slut, när maken började se vitsen med egen gård (och han kände att om inte VI köpte gård, så skulle JAG köpa en) DÅ helt plötsligt ville han efter nästan ett halvår åka tillbaka till en gård som han tidigare nästan vägrat att ens åka och titta på - tur att den var svårsåld ;D och förra våren fick vi så vår gård!

Så, det kan ta tid, men det GÅR!

Nu har jag inte läst hela din tråd, men jag hoppas att det löser sig snart om det inte redan gjort det!
 
Sv: Omöjlig dröm?

Tack för peppning! Nej, jag ska inte ge upp, jag hoppas fortfarande. :) Och jag känner igen lite av det du skriver för jag och maken har haft väldigt olika inställning till det här med att köpa gård tidigare, vilket nog har lett till att vi har missat en hel del gårdar som sålts utan att vi ens har varit och tittat. Främst har skillnaden legat i att jag vill ha en gård för att kunna ha hästarna hemma, han vill ha en gård för att få lite "fritt utrymme" runt omkring sig, och till en början var han väldigt bestämd gällande att hästarna inte heller fick "komma för nära". Nu känns det dock som att vi blir allt mer överens om vad VI vill ha, och vi har nog båda två börjat inse att vi måste kompromissa lite eftersom det viktigaste ändå är att vi hittar en gård där vi kan tänka oss att bo. Det känns helt enkelt som att vi nu är mycket mer samstämda kring detta, och har lika "bråttom" med att hitta något. Tidigare har maken mer haft inställningen att vi avvaktar tills precis RÄTT gård dyker upp (och det är ju frågan om den någonsin gör om man inte har rätt inställning till det hela...).
 
Sv: Omöjlig dröm?

Vi köpte våran gård utanför Lilla Edet, vet inte om ni har letat så långt norrut?

Jag skulle säga att vi har ca 50 min in till stan härifrån, och när 45an väl blir klar kan det nog pressas ner till 35-40 utan att man kör för fort! Här är inte heller så långt till Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg (om ni kan tänka er att byta jobb så finns det en del att välja på här uppe menar jag)

Vår gård var inte hästanpassad och hade en del renoveringsbehov totalt 6 hektar, 2 äng och 4 blandad skog, vi gav 1 miljon och lånade ytterligare 250 000 för att fixa till lite. Flera av husen i området har sålts för 1,5-2 miljoner beroende på hur mycket användbar mark som ingått. Vet inte vad ni lagt erat max på, men det är inte alls omöjligt att hitta nåt som går att göra riktigt bra!
 
Sv: Omöjlig dröm?

Jag har samma problem. Här hittar man inte en gård med mark och fungerande stall för häätar för under 4 mille... och då är där ändå renoveringsbehov! Blä...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Vi köpte våran gård utanför Lilla Edet, vet inte om ni har letat så långt norrut?

Jag skulle säga att vi har ca 50 min in till stan härifrån, och när 45an väl blir klar kan det nog pressas ner till 35-40 utan att man kör för fort! Här är inte heller så långt till Trollhättan, Uddevalla och Vänersborg (om ni kan tänka er att byta jobb så finns det en del att välja på här uppe menar jag)

Vår gård var inte hästanpassad och hade en del renoveringsbehov totalt 6 hektar, 2 äng och 4 blandad skog, vi gav 1 miljon och lånade ytterligare 250 000 för att fixa till lite. Flera av husen i området har sålts för 1,5-2 miljoner beroende på hur mycket användbar mark som ingått. Vet inte vad ni lagt erat max på, men det är inte alls omöjligt att hitta nåt som går att göra riktigt bra!

Letar där uppe också, men de gårdar som säljs där uppe igenom verkar alla ligga i direkt anslutning till antingen järnvägen eller 45.an, och sådana grannar är jag inte intresserad av. På landet skall det vara tyst... :p
 
Sv: Omöjlig dröm?

Åh vad jag känner igen mig!
Vi letade gård runt sthlmsområdet i minst 1,5 år innan vi gav upp. Vi tog helt sonika vårt pick och pack och bytte stad, visserligen inte så långt, men ändock norr om Uppsala. Hittade världens fulaste gård som knappt har potential att bli fin, men nu har vi äntligen hästarna hemma! Mitt råd är alltså att försöka hitta jobba i något närliggande alt vara beredd på att lägga ytterligare någon/några mil på sin pendling ( min sambo pendlar fortfarande till sthlm) och sist men inte minst, verkligen försöka se charm eller potential i även "omöjliga" objekt. Det här är långt ifrån min drömgård, men någon gång kanske!

Det där med att bygga nytt var vi också inne på men slog snabbt ur hågen då vi insåg att det skulle landa på långt över budget med den standard/areal vi ville ge hästarna.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Priserna är ju inte jätteroliga häromkring, särskilt inte när benämningen är hästgård:crazy: Nu har ni säkert kikat på de som ligger ute för tillfället, men flera av dem har ju legat ute ett bra tag är ingen av dessa något att ha alls?.
Har ni kollat om det ev finns möjlighet att köpa till/ arrendera mer mark till de gårdar med bara ett par ha?
Stenungsund tycker jag man titt som tätt hittar lite pärlor i, var inte alls länge sen jag hittade en fullt fungerade villa med 6ha mark till, tror den slutade på 2,2 (låg ute för mer), då fanns det visserligen inga stallbyggnader eller liknande men så mycket behöver det ju inte kosta att bygga upp eget:)
Så håll ut förr eller senare dyker rätt gård upp:)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Lite skrämmande på hur mycket det verkligen varierar i priser!
Nu bor jag ju visserligen väääldigt långt upp i landet, närmare bestämmt i boden som ligger ca 4 mil från luleå. Och sen ytterligare 1,8 mil utanför boden så hittade jag min absoluta dröm gård :love: visserligen lite renoveringbehov men det gick att flytta in nästan direkt. Gammal koladugård (190 km) som vi byggde om till stall med 4 boxplatser plus stora förvaringsmöjligheter. Stor maskinhall på 200 kvm, bagarstuga, snickarboda osv. Totalt sett 91 ha mark, varav ca 50 är skog.

För detta gav vi runt 800 000 kr för.

Så de gåååår att hitta sina drömgårdar, allt beror ju lite på huur långt utanför städerna man kan tänka sig att bo.
Jag älskar min gård och får jag bestämma så kommer jag aldrig flytta härifrån! :D
 
Sv: Omöjlig dröm?

ja, vi har ju förjävla kallt här uppe måste jag erkänna. -10C är ju rena rama sommarvärmen, här i januari hade vi mellan -30 o -35 två veckor i sträck. Då frågade jag mig själv vad fan jag gjorde här. Men som sagt för en mille kan man köpa en himla massa varma kläder eller tilläggsisolera alla byggnader ordentligt ;)
Sen kan vi ju dessutom hålla igång våra hästar året runt då vi slipper halka, slask, lervälling osv.
Så fördelarna finns så länge man inte fryser ihjäl! :D
 
Sv: Omöjlig dröm?

Åh vad jag känner igen mig!
Vi letade gård runt sthlmsområdet i minst 1,5 år innan vi gav upp. Vi tog helt sonika vårt pick och pack och bytte stad, visserligen inte så långt, men ändock norr om Uppsala. Hittade världens fulaste gård som knappt har potential att bli fin, men nu har vi äntligen hästarna hemma! Mitt råd är alltså att försöka hitta jobba i något närliggande alt vara beredd på att lägga ytterligare någon/några mil på sin pendling ( min sambo pendlar fortfarande till sthlm) och sist men inte minst, verkligen försöka se charm eller potential i även "omöjliga" objekt. Det här är långt ifrån min drömgård, men någon gång kanske!

Det där med att bygga nytt var vi också inne på men slog snabbt ur hågen då vi insåg att det skulle landa på långt över budget med den standard/areal vi ville ge hästarna.

Det är nog så att man inte riktigt kan unna sig att vara kräsen. En "ful" gård kanske är bättre än ingen alls. Än så länge får jag nog inte med min man i det tänket, men jag märker i alla fall att hans krav börjar bli mer och mer realistiska :)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Priserna är ju inte jätteroliga häromkring, särskilt inte när benämningen är hästgård:crazy: Nu har ni säkert kikat på de som ligger ute för tillfället, men flera av dem har ju legat ute ett bra tag är ingen av dessa något att ha alls?.
Har ni kollat om det ev finns möjlighet att köpa till/ arrendera mer mark till de gårdar med bara ett par ha?
Stenungsund tycker jag man titt som tätt hittar lite pärlor i, var inte alls länge sen jag hittade en fullt fungerade villa med 6ha mark till, tror den slutade på 2,2 (låg ute för mer), då fanns det visserligen inga stallbyggnader eller liknande men så mycket behöver det ju inte kosta att bygga upp eget:)
Så håll ut förr eller senare dyker rätt gård upp:)

Jo, vi har tittat på de flesta, utom de som ligger i direkt anslutning till t ex järnvägen (eller med nya 45:an rakt igenom markerna) för där går min gräns, ska jag bo på landet så vill jag inte behöva vakna varje natt av att tåget dundrar förbi eller höra trafikbuller jämt. Inte heller skulle det kännas så skönt att alltid behöva vara rädd för att barn eller hästar råkar springa upp på spåren eller ut bland bilarna... :crazy:

Inte helt säker på vilken gård i utanför Steungsund du menar men i den prisklassen har det nog bara varit en vad jag vet och den låg precis intill en stor 90-väg, samt att marken till 90% bestod av otillgängligt berg... Förresten så var det nog en annan också, men den låg bara ett par 100 meter från motorvägen så den var vi inte ens och tittade på. Ska jag välja mellan lång pendlingsväg och ett trafikbullerstört läge så åker jag nog gärna ett par mil extra...

Men jag fortsätter att hålla tummarna, det SKA bli våran tur snart! :laugh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp