Omöjlig dröm?

Sv: Omöjlig dröm?

Helt otroligt att det kan vara sån skillnad!!!
Fast det är det väl inte? Det är ju tillgång och efterfrågan. Runt storstadstrakterna finns det inte så mycket mark ledig, varpå marken går upp i pris. I Norrland finns hur mycket mark som helst och stora gårdar med flera hundra hektar skog etc.

Tillgång och efterfrågan! Finns det inga jobb och händer det ingenting i bygden är det ju ingen som vill bo där heller. Det finns en anledning till att större delarna av Norrland är avfolkningsbygd.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Har ju ingen koll på detta, är ju så liten ;) Men jag kan bara råda att om (när? :)) det blir en gård, så bygg lösdrift! Lösdrift med foderautomater + ett litet "skötselstall", det blir så mycket tid över till hästarna, när man slipper fylla 20 höpåsar om dagen, mocka boxar, in- och utsläpp osv. Det tar en halvtimme att fylla på automaterna, fylla vatten och mocka i ligghallen ...

Lite OT, men ville bara tipsa :)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Jodå, lösdrift finns allt med i tankarna, men helst skulle man ju vilja ha både boxar och en bra lösdrift. :-)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Jodå vi var där och kikade men det var mycket som vi var tveksamma till. Marken bland annat, det var ju inte mycket av betesmarken som låg i direkt anslutning till gården. Stallet var allt för lågt i tak och grusvägen som ledde in till gården kändes lång och smal... Men framför allt var det nog utsikten över de gigantiska vindkraftverken som gjorde att den rätta känslan inte infann sig. Försöker intala mig att vindkraft bara är någonting positivt, men jag kommer inte ifrån det, jag tycker att de är stora och läskiga...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Vi hittade ett jättefint ställe på landet som egentligen bara var en vanlig villa med ett stort dubbelgarage/förråd samt 4 hektar åkermark som de som bodde innan arrenderade ut. Den låg inte under kategorin hästgård utan min sambo hittade den av en slump. Vi byggde om garaget till stall, höjde tak satt in en till dörr flytatde fönster och köpte boxinredning. Sedan gjorde vi hagarna och en ridbana på 25*60m. Jag har 4 boxar i stallet, vattenspilta och sadelkammaren. Ombyggnaden, grusväg till ridbanan samt ridbana och hagar gick å totalt ca 600 000kr och vis hade vi våran drömgård... Ibland kan det löna sig att inte bara leta under kategorin hästgård eftersom de är så populära ;) Om man väl ska sälja sen så får man nästan alltid tillbaka pengarna eftersom du då kan sälja som hästgård... Lycka till!
 
Sv: Omöjlig dröm?

Ifall det inte gjorts så försök att få villan + marken omklassad till bebyggd lantbruksenhet hos lantmäteriet. Att ha stall/hästar på villatomt kan vara farligt ifall någon ny eller gammal granne klagar på hästarna. Även ifall ni inte har någon granne i närheten finns ju alltid risken att någon bygger en sommarstuga i närheten.
 
Sv: Omöjlig dröm?

fast vårt ställe var ju redan en jordbruksfastighet. Till stamfastigheten (som styckats av från vår gård) (grannen) finns redan stall och hästar och även hos grannen åt andra hållet... ;) För oss blev det i af en alldeles ypperlig lösning =) och som sagt även om de andra två som var med och la bud på huset också hade planer på att bygga om till hästgård så slapp vi ju en massa konkurrenter" eftersom det inte var utannonserat som just hästgård =)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Problemet "här nere" är att ALLT som har större tomt än typ 3000 kvm säljs som hästgård, alltså även vanliga villor med lite större tomt. Håller lite koll även på andra kategorier av fastigheter men som sagt, de tar verkligen chansen att få lite bättre betalt om de bara kan få till det till att det kan finnas potential att ha hästar. Finns för närvarande en "hästgård" med 0,8 h mark till salu där vi letar, helt horribelt. Denna har visserligen både stall och paddock, men den lilla hagen som finns är inte mycket mer än ett stort dike...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Kan ju tillägga att väldigt få av de "hästgårdar" som vi varit och tittat på har haft stall färdigt, de säljer helt och håller på potential...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Har ni haft funderingar på att hyra in er på en hästgård istället för att köpa egen?

Vi bor på min släktgård, men betalar marknadsmässig hyra för vårt hus och tomt, och har hästarna på gården. Totalt sett bor väl en 15 hushåll på gården, varav några har hästar, andra får, ytterligare andra höns osv. Vi har suveräna beten, stall och ridvägar och det blir bra mycket billigare än att själv köpa en gård med samma faciliteter.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Synd att ni inte söker hästställe här uppe.. LÄNK

Jag växte upp där och det var mina föräldrar som byggde nya stallet :love: :banana:
 
Sv: Omöjlig dröm?

Hyra är tyvärr ingenting för oss. Vi vill ha våra egna saker för att ha lite mer kontroll på saker och ting, inte vara beroende av någon annan på det sättet. Sen tror jag inte att utbudet på gårdar att hyra är speciellt stort heller. Var ute efter att hyra hus/gård på landet för 8 år sedan ungefär för att "prova på" att bo på landet, men då slutade det med att vi köpte hus istället för alla de ställena som vi var och tittade på var fruktansvärt dåligt skötta och ägarna skulle ha hur mycket som helst betalt :( Det blev billigare att köpa... Men det låter ju som att ni har fått till en väldigt bra lösning. Kan tänka mig att det beror väldigt mycket på vart man bor hur utbudet ser ut även på hyrfronten.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Såg mysigt ut! :-)

Det är mysigt och det finns många fina ridvägar (som jag utforskat ganska ingående :D) och sjö att rida till och bada med hästarna (har jag också gjort) och överlag är det väldigt fin natur runt omkring. Underbart ställe att växa upp på :love:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp