Omöjlig dröm?

ylvalill

Trådstartare
Känner mig så hemskt besviken och desillusionerad just nu så jag skulle behöva ha lite inspiration och uppmuntran. Jag och min man har i flera år nu letat efter en hästgård att köpa och det har verkligen inte varit enkelt. Ärver alla sina fina gårdar eller är ni hästgårdsägare helt enkelt bara rika som troll? *Avundsjuk* :o Både jag och maken tjänar hyffsat bra med pengar och säljer vi vårt nuvarande hus har vi i alla fall en någorlunda stor kontantinsats till en gård. Vi är dessutom beredda att pendla en ganska ordentlig bit till våra jobb, men ändå finns det inga gårdar till salu som vi rimligtvis skulle kunna köpa. Jag börjar ge upp hoppet.

Hur bär man sig åt för att hitta sin drömgård, helst utan att bli ruinerad på köpet..? Har precis hoppat av budgivningen på en gård med enormt renoveringsbehov efter att priset gått upp med över 40% från utgångspriset, och då är det ändå flera budgivare kvar. Suck, jag kan nog helt enkelt glömma det där med att kunna ha hästen hemmavid... :cry:
 
Sv: Omöjlig dröm?

VAd menar du med gård? Det kanske finns ett ställe där du kan bygga nytt med stall? Gärna i närheten av en trevlig anläggning där man kan köpa ridhuskort :)
Mkt mer ekonomiskt skulle jag tro....

Men visst- en riktig herrgård med underbara stenlängor är ju finare i drömmen... Men mkt mkt mer underhåll ;) För mkr hagmark är jobbigt m man behöver röja o så.. För lite behövs mckas hållas irdning...
Rent eknomiskt är det nog billigare att hyra in sig- men visst, jag förstår dig...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Som EmelieR redan har kommenterat så kanske en lösning kan vara att ni bygger om en gård?

Så fort det är en hästgård så verkar priserna skjuta i höjden, men om ni letar efter en gård med exempelvis en lada eller dylict som ni kan bygga om? Eller kanske bara en gård med mark och hus?

Vet inte vilken "sida av stan" ni letar på, men om ni exempelvis kollar mot exempelvis Alingsåshållet istället för ex. Kungsbacka så skiljer ju sig priserna också.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Nu läste jag lite luddigt, min tolkning på EmelieR var ju helt fel såg jag nu.. Men den idén var ju faktiskt inte alls dum :)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Min definition av "gård" är inte mer specificerad än att det skall finnas mark nog att fungera till bra hagar för ungefär 4 hästar, alltså minst ca 4 hektar användbar mark. Om marken är bebyggt eller inte spelar inte så stor roll, så länge det inte är så att bara marken är så dyr att man inte har råd att bygga någonting på den...

Ingen av de gårdar vi har tittat på hittills har varit i ordningställd för hästar, dock kallar mäklaren dem gärna för "hästgård" i alla fall. Har i vissa fall varit och tittat på gårdar som säljs som "hästgårdar" där marken så gott som enbart bestått av (brant!) bergsmark, eller ren sumpmark och de enda befintliga ekonomibyggnaderna varit fallfärdiga lador. Ändå ska de ha massor betalt för dessa objekt...

Gällande läget har vi främst letat norr om stan, vilket är bra mycket billigare än söder ut, men kraven vi har gällande läget är egentligen bara att det inte får ta mycket mer än en timme till stan, och att det skall vara "på landet", alltså inte granne med motorvägen eller nån järnväg (vilket annars verkar vara standard för många av de gårdar som säljs).

Usch vad jag känner mig pessimistisk just nu...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Hur mycket kan ni tänka er att betala då?
Och hur långt kan ni tänka er att pendla?
I vilket väderstreck kan ni tänka er att bo, fr gbg sett?

Tycker mig ha sett ett gäng hyfsade gårdar i anknytning till Gbg, för ganska "normala" pengar.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Visst är det så att det säkert är billigare att hyra in sig nånstans, och hittar man en trevlig anläggning så har det ju väldigt många fördelar också (eget ridhus och bra träningsmöjligheter hemma t ex är ju knappast ens att drömma om...), men det är just den där känslan av att kunna rå om sig själv helt och hållet som jag vill åt efter alla år som inhyrd i diverse olika stall.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Hur mycket det får kosta beror lite på vad man får för pengarna så klart. Är det mer eller mindre bara att flytta in så kan vi väl lägga en bit över 4 miljoner, men skall det renoveras och byggas om en massa så får man ju ha pengar till det också... Problemet verkar som sagt vara att priserna skjuter i höjden så snart budgivningen startar. En prisökning på 40% i budgivningen är inte helt ovanlig, och det gör ju en del om de börjar kring 3 miljoner...
 
Sv: Omöjlig dröm?

Är det kanske så att vi har en helt orimlig bild av vad en gård kostar? :confused:
 
Sv: Omöjlig dröm?

Gick länge som du och drömde. Men skall man ha i närheten av storstan så är priserna som de är även för ett ruckel.

Flera omständigheter däribland en skilsmässa och en ny relation fick mig att flytta längre ut på landet (Orust) ca 7 mil norr om Gbg. Bodde tidigare 2 mil söder om Gbg nära svindryrt hästmekka;)

Efter ett par år gick en dröm i uppfyllelse: En egen häst. Bara det är svindyrt när man bor nära staden. Hade henne inackorderad (billigt) tills i höstas då vi gjorde slag i saken och köpte en gård som vi faktiskt tittat på några år tidigare och en häst till. Det är stort renoveringsbehov främst i den gamla ladugården.

Hästarna går på lösdrift vilket var den snabbaste, men också den nyttigaste lösningen under vintern. Även huset har en del brister att åtgärda. Vi gav 1750 000 kr då är det inte jättemycket mark tyvärr. Från att ha varit en av de större gårdarna förr i tiden är den avstyckad flera gånger. Nu 2,1 ha, vilket vi hoppas räcker till sommarbetet för våra två hästar (kallblod). Det finns mycket outnyttjad mark i närområdet så det löser sig, men helst hade vi velat köpa till lite mer mark. När vi tittade på gården första gången var det bara 1 ha dock.

Det som är lite knivigt nu är väl att få lån. Vanliga banker brukar inte ge bolån till gårdsköp vår gård var dock registrerad som småhusfastighet när vi köpte den, vilket nu är ändrat till lantbruksenhet pga skatteverkets nya regler. Får väl hoppas att bankerna tänker om nu då när fler småfastigheter blir lantbruk helt plötsligt.

Så om man tar sig bort från storstädernas närområden. Inte väljer för havsnära eller pittoreska ställen (t.e.x. Tjörn) så kan man visst hitta gårdar för rimliga priser.

Hittar man renoveringsobjekt så är det ju en fördel om man är händig eller har gott om sparade slantar.

Jag pendlade till Gbg och heltidsjobb må-fre första halvåret efter jag flyttade till Orust men pga min ena dotter som flyttade med mig, började jag arbeta närmare för att hinna träffa henne. Arbetar även deltid nu vilket krävs om man skall kunna sköta hästar och gård. Men har man inackorderingar och delar på jobbet med dem så kan man arbeta mer. Själv känner jag att jag hellre går i gamla paltor och umgås med mina hästar än att jaga runt i ekorrhjulet;)

Ursäkta utläggningen. Undrar du något mer specifikt så får du gärna PM:a

Hoppas du blev inspirerad.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Hade tänkt att skicka dig ett pm med ett tips med det visade sig att den gården också verkade vara såld..
Låg dock på Orust, kanske lite långt norrut?
 
Sv: Omöjlig dröm?

Det blev jag absolut! Vad skönt att höra att det faktiskt GÅR att hitta gårdar att köpa. Orust känns inte alls främmande, eller för långt bort utan är ett av de ställen vi har letat. :) Kanske är det bara att hålla ögonen öppna och ge sig till tåls ett tag till. (Lättare sagt än gjort, men det underlättar när man får höra att andra faktiskt lyckats :idea: )
 
Sv: Omöjlig dröm?

Då var det säkert den gården som vi just förlorade budgivningen på... Underbar gård men som sagt ENORMT stort renoveringsbehov, hade inte gått att flytta in där utan ganska stora åtgärder först vilket bankerna vi var i kontakt med var lite halvovilliga att lova att låna ut pengar för.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Japp, precis det. Vi gav som sagt upp efter att priset höjts över 40%, och då var det fortfarande 4 budgivare som fortsatte. Vet inte vad det slutade på, om det nu är klart. Räknade med att behöva lägga mínst 1,5 miljon för att få huset beboeligt (fanns bland annat varken dusch eller toalett, eller avlopp för den delen, och det var en hel del fuktskador och dyl.) och möjlighet att ha hästar där.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Gällande läget har vi främst letat norr om stan, vilket är bra mycket billigare än söder ut, men kraven vi har gällande läget är egentligen bara att det inte får ta mycket mer än en timme till stan, och att det skall vara "på landet", alltså inte granne med motorvägen eller nån järnväg (vilket annars verkar vara standard för många av de gårdar som säljs).


Det är väl detta som ställer till det för dig. Skulle du bara kunna ge upp storstaden så hittar du nog drömgården för kanske en fjärdedel av priset ifall du letar i någon avfolkningsbygd. När du sen bor på gården tror jag också att storstaden kommer att locka mindre då du nog lär ha fullt upp med sysslor på gården.

Att skaffa gård innebär ju en massa annat jobb också så att samtidigt göra jobbkarriär som tvåtimmarspendlare till storstaden tror jag ändå inte funkar särskilt bra.

Så mitt förslag är att tänka över ifall arbetslivet är det viktiga i livet. För ifall du skulle kunna tänka dig ett annat jobb (antagligen lägre betalt) i glesbygd så kan du med de låga boendekostnader du kan få nog ändå klara dig minst lika bra som ifall du måste betala räntor på 4-miljonerslån nära storstan.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Det var roligt att höra. Vi hade tur denna gång och slapp mäklare eftersom de som vann budgivningen för några år sedan visste att vi var intresserade och att vi bodde i närheten. Vi drog oss ur då pga av att vi tyckte det var ett överpris pga en hel södervägg att byta samt för litet mark. Förra ägarna lade dock inte det högsta budet och förhandlade till sig en hektar till. Det kan kännas hopplöst att bjuda på hus överhuvudtaget. När jag flyttade var planen att bo själv inte att bli sambo med en gång, men som ensamstående blev jag överbjuden gång på gång. Men ibland kan man ha tur. Det är ju naturligtvis lättare när man bor i området och känner till folk och gårdar.

Se det så här. Om det inte blir något så var det inte meningen. Er gård väntar på er. Sedan är våren den dyraste årstiden att köpa hus eller gård. Nu vill ju alla ut på landet;)

Vi ville köpt gården redan innan den var till försäljning första gången. Men den skulle säljas till högstbjudande. Den stod tom och höll på att förfalla länge.

Det står många tomma gårdar här som ägs av äldre som skall ge bort allt till kyrkan ointresserade barn etc. tyvärr. Det hade varit bättre de sålde medan de orkade göra något roligt för pengarna.

En roman till. Det finns lite bilder på gården på min blogg:)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Det är säkert så att det är lättare att hitta nåt om man bor i området och kan ha lite bättre koll på vad som händer runt omkring. Har börjat fundera lite på om det är så man borde göra - flytta ut på landet till ett litet hus bara och sen fortsätta hålla ögonen öppna efter en gård, eller mark som man skulle kunna få köpa. Är bara rädd att behöva flytta för många gånger för barnens skull, villl inte att de skall behöva byta dagis/skola i onödan.

Var inne och kikade på din blogg och det ser verkligen jättemysigt ut där ni bor, precis så vill jag ha det! Och underbara hästar har du också! Skulle gärna vilja komplettera med en nordsvensk så snart den där gården är inköpt... :)
 
Sv: Omöjlig dröm?

Som sagt tidigare beror det ju på hur nära storstan man vill bo.
Här ute i "Landet byhålan som Gud glömde" (20 mil ca till Gbg och 30 mil ca till Sthlm och mkt goda järnvägsförbindelser till båda 1- 1,5 h med tåg), finns/fanns det en gård med 36 hektar skog/hagar/åker med boningshuset (över 200 kvm) ganska bra i ordning lite småfix bara och ett stall med 4 boxar, sadelkammare m.m ute på annons med utropspris på dryga 3,5 miljoner. Men de flesta jag pratat med häromkring tycker det va till att ta i överkant.

Och precis här bredvid finns en gård med knappt 3 hektar mark, egen travbana (sand), stall med 4 boxar, sadelkammare m.m, inrett magasin (fd gårdsbutik) och ett boningshus i närmare toppskick med utropspris på ca 1,5 milj, låg tidigare på 2 milj. Men då var ingen som ville köpa för de tyckte det var för dyrt.

Jag kanske inte va till nån vidare hjälp, men gav lite prisperspektiv iaf.
 
Sv: Omöjlig dröm?

Vi var i samma sits för några år sedan (Stockholmsområdet).

Tittade på gårdar upp till 10 mil från norra Stockholm. En gård bla vid Knivsta började på 2, 9 millar och slutade på över 5.

Vi var två familjer och sökte då gårdar med två boningshus.

Efter ett par år hittade vi en gård på 21 ha med två boningshus (med normalstandard). 2,9 utgångspris. Ena huset hade haft översvämmning från pannan, så att grannen hade fått bryta sig in för att stänga av. Golvet vart utbytt på nedre plan. Jag tog kontakt med rörmockaren. Han sa att hade jag tur så var det bara ett rör bakom pannan som frusit sönder, hade jag otur så var det trasigt någonstans i marken.
Så jag ringde mäklaren och prutade:D, och chansade.
Gården var ett bankärende och banken ville bli av med den så fort som möjligt och gick med på att pruta om vi tog den inom en månad.

Dubbla hyror i ett par månader gjorde inget med tanken att vi tjänade flera hundratusen på denna affär.

Gården hade två stall, ett med fem boxar på 12 kvm, spolspilta med varmvatten, inrett efter de nya normerna, andra stallet för hästar mindre än 160. Två lösdrifter, kuperade perfekta hagar. Eu bidrag på över 20000/år.

Men givetvis fick vi fixa (bla pannbyte). Pendlar långt till mitt jobb, men hästarna mår finfint.:laugh::p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp