såklart de inte kan, det finns inga legitima veterinärer som utfärdar bedömningar på telefon ang. en diagnos eller ens en nära diagnos. Men det var inte min poäng iof. utan faktumet att Strömsholm inte har en öppen växel för rådfrågning från gemene man för alla undringar och eventuella sjukdomsmöjligheter för sina hästar, utan endera ska behandlande veterinär kontakta dem för rådgivning eller så får man boka tid hos dem och komma in med hästen. Jag tycker det är högst förståerligt att de inte vare sig kan, eller ens borde, ha en öppen rådgivningsbyrå på telefon för undrande människor, när de är sveriges största djursjukhus i fråga om volymer.
Ringer man mindre kliniker kan man däremot ofta få rådgivning generellt. Som givetvis fortfarande aldrig handlar om ngt uttalande i fråga om vad det är eller inte är osv, eller ens hur man ska behandla utifrån det osv. Det de kan svara på är ju hur hästar fungerar generellt, och eventuellt om symptomen som beskrivs kan vara en faktor till ett visst sjukdomsförlopp att ta i beaktning. Hur man ska behandla eller bör handla osv på hemmaplan är knappast ngt de brukar uttala sig om utan att ha sett hästen. Gör de det så är det rätt osedvanligt och framför allt riskerar de att diagnosticera eller rådgöra fel, vilket är anledningen att de sällan vill göra det om det handlar om stora grejer annat än ngt småsår eller dylikt.
allmänt utöver det är jag jättefascinerad över hur denna tråd kom att bli en fångtråd och alla fångbukemänniskor helt hängivit sig åt att detta skulle vara en tråd om fång. Byt ut ämnet fång mot ngt annat sjukdomsförlopp eller skada så hade samtliga ansett exakt det jag skrivit här, att det är galenskap att tro att ngn på telefon skulle rådgiva och tippa på vad det är eller behandling osv, men just fång verkar vara ett rött skynke i ögonen på flera som haft fång på sina hästar så fort det blir kritik eller debatt ang. det, och då spelar det ingen roll att tråden handlar typ vadsomehelst, räcker att fång nämns så är det igång. Märkligt.