Ömmar i ryggen

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Import
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 530
I

Import

Jag äger en d-ponny, arabiskt fullblod, haft honom i två och ett halvt år nu utan skador och problem!
Men nu i fredags märkte jag att han börjat ömma på ryggen, precis bakom där schabraket slutar (ca 5 cm stycke). När man drar längs ryggraden ömmar han inte någon annanstans utan bara där. Trycker/masserar man lätt där så "rycker" det i muskler från manken och bakåt..
Kan ju nämna att han gick väldigt hårt förra veckan, med flera pass på banan på raken. (Han ligger ute till salu så det var både vanlig träning och provridningar varvat :crazy: ) Sedan fick han gå lugnt utan ryttare torsdagen och en lång skrittrunda med medryttaren barbacka på fredagen, sedan fick han vila lör-mån pga. att jag åkte iväg. Tänkte att det kanske skulle släppa... Men icke...

Så nu är frågan, kan någon hjälpa mig? Han har inprovade sadlar som jag varierar mellan, alltid padd, rider inte honom i "felaktig form" (tänkte dålig ridning kan vara ett problem :p ), har inte stått ute i regn/blivit kall om ryggen och enligt folket i stallet har det inte gått vilt till i hagen.

Dock så fäller han och brukar ha lite problem med pälssättningen, bla magra/tappa orken osv, men aldrig blivit öm i ryggen.

Någon som kan hjälpa? :bow:

Sv: Ömmar i ryggen

Är det inte där njurarna sitter ungefär?

Där ska man INTE massera! Och det gör ont att bli masserad där!

Om det är njurarnas placering är det inget fel på din häst!

Fast hon skriver ju att den även reagerar på vanligt tryck. Drar jag och känner över en hästs rygg vill jag inte ha någon reaktion från hästen. Min hade samma symptom som din och det var att min hoppsadel var för böjd i bommen, den var även den utprovad och inpassad men tydligen av folk som inte vet vad dom gör i vissa fall. Han är utan problem idag men kan få känningar om det har regnat länge och han har gått utan täcke. Har du märkt om hästen gör något annorlunda med svansen så som att den kniper in den, har den snett osv?

Så säga att den reagerar bara för att njurarna sitter där är nog lite dumt. Min hästt kollad av veterinär och han prata inget om njurarna att han reagerar bara för att dom sitter där.. Enklast är ju att ta hästen till veterinär och få reda på vad felet kan vara.

Sålänge hästen inte reagerar när du trycker på ryggraden är det nog ganska lugnt. Min häst reagerade också när man tryckte på sidorna lite längre bak på ryggen. Veterinären sa att det var helt normalt, att hästar har en reflex där som gör att de reagerar.

Jag vill inte sitta här och säga att din häst inte har ont i ryggen så om du är osäker tycker jag att du ska kontakta en veterinär men detta var i alla fall vad min veterinär sa om min häst.

Min 4åring har oxå visat lite ömhet i det området...Igår hade jag ut en equiterapeut som satte akupunktur i ländområdet och akupressur (heter det så?) lite mer i sadeläget. Hon satte oxå tens på några punkter. Hon kommer om ca 2 veckor igen och gör om proceduren.
Min pålla har visat lite obehag vid ridning och kändes stel i ryggmuskelaturen och eftersom det handlade om musklerna så valde jag equiterapeuten.
Tror hon fått ömheten av en icke helt optimal sadel (lägger ett aningens mer tryck strax efter mittpunkten) pälsfällning och brunst samt att hon satts i lite mer jobb.
Nu är planen att hon ska jobbas i lina, tömkörning och ut och promenera samt klättra och offroad;) Alltså inget uppsuttet förrens hon är kollad igen..
Sedan får det bli ny sadel oxå...puh..

Min ena arab blir också lätt överansträngd just där. Lite för rakt kors för att han ska funka perfekt i arbete. Till exempel kommer problemen direkt om han går kuperad terräng.
Det som hjälper är akupunkturnålar i det området.

Min häst har också varit öm där. Jag tog av sadeln och tömkörde mest och red barbacka ungefär 1-2 gånger i veckan. Nu 4 veckor senare är hon inget öm.
Jag gissar på att det är sadeln som är boven oftast när hästen är öm precis bakom sadelläget.

Tack så jättemycket för alla svar! :D
Nej jag tror inte det är njurarna, eftersom han ömmar på en bit av ryggmusklerna. Men idag kommer i alla fall en utbildad equiterapeut som även utövar akupressur (stavning?). Ringt vet men han beordrade att vi skulle avvakta! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 763
Senast: Karminnie
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 593
Senast: Liten
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett... 2
Svar
28
· Visningar
6 008
Senast: Luff
·
Hästvård Historia: För ca 1 år sedan fick hon korsförlamning pga överutfodring (hinkavis med käk). Under tiden hon rehabiliterades lyckades...
Svar
2
· Visningar
1 025
Senast: Domino_s
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Klippmaskin
  • Guldfasanerna