Ömmande hovar, hur länge?

Sv: Ömmande hovar, hur länge?

Som emindy skrev innan så ska en barfotahov ligga på kroppstemeratur ligger det över den så är det antagligen en inflamation.
8 veckor är egentligen inte nog med tid för en övergång från skor till barfota (brukar ta ung 1 år innan hoven anpassat sig till att vara barfota). Har du henne inne på nätterna så tar det ännu längre tid innan hoven kommer igång och anpassar sig.

Hon har haft två kotledsinflammationer efter varandra och vet. rådde mig att ställa av henne över vintern så hon hann att hämta sig ordentligt. Hon tyckte det var logiskt att hästen var oskodd under den perioden, vilket fö även min hovslagare tyckte, jag var mera tveksamm. Hästen har en bra hovkvalite, har inte fläkt en minsta spricka på dom här månaderna.
Jag är köper inte att det beror på hennes hälta (som är behandlad) tt hon är lugnare i hagen. Som jag skrev så brallade hon glatt med 3,5 gradig hälta, ingen människa kunde ana att hon var halt!

MVH Rosie

Ja, efter att ha läst trådarna så här långt, så tror jag nog att jag helt enkelt är ovan vid oskodda hovars temperatur. Hålvägg har hon inte och chansen att hon lyckats få hovböld på alla fyra är väl ganska liten.
Hur hagen är? tja den ser ut som dom flesta västsvenska hagar gör; lite torrt, mera vatten, mycket lera! Alternerar med en hage som är rätt ok, men den är ganska liten så jag måste "spara" på den.

MVH Rosie

Din häst hade nog tur som inte fick problem med frambenen i det läget. Förstår att du inte ville använda boots. Tycker det är ok som hjälp vid tappsko men inte på alla fyra.
MVH Rosie

Inte en chans att jag väntar 1 år! :devil:

MVH Rosie

först och främst; det märks att du inget vet om mig.

Jag VET att det är problem med en häst som har så ont att den inte vill röra sig ens i en mjuk hage. Då är det bättre att ha skor... Jag piskar aldrig en häst som inte vill röra på sig!!! Men däremot lägger jag mina höhögar med lååååångt mellanrum, räknas det som djurplågeri?

i DET HÄR fallet förstod jag det som att hästen rörde sig, men inte bockade och busade som vanligt. Då skulle jag faktiskt avvakta en skoperiod till och se om det inte blev bättre.

Ditt inlägg luktar faktiskt mer sandlåda än jag skulle bedöma mina som, men vad vet jag?

knivigt fall och svårt att avgöra såhär över internet hur ont hon har, så jag skulle råda dig att prata med veterinär och hovslagaren som rådde dig att sko av.

Boots nuförtiden är designade för att användas som ridboots, så du kanske inte skall förkasta dem så snabbt.
Men som sagt, prata med någon IRL som kan se hästen och hjälpa dig.

Hej.

Jag vet inte vad irl står för och är härmed kanske ute på hal is.

Hur som helst så tycker jag att ovantående inlägg är ett av emindys bästa på detta forum.

Mvh stuv

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 241
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 468
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit