Ömmande hovar, hur länge?

R

Rosie

Vet knappt om jag vågar fråga det efter den senaste tidens häftiga barfota-debatt, men jag orkar inte ta mig igenom 5-600 svar :crazy:
Jag har en konvalecent som vi lät gå barfota, på vet. och hovslagarens inrådan och hon ömmar fortfarande efter en skoperiod. Har avvaktat för jag trodde kanske att hon skulle bli bättre och jag har aldrig haft en häst oskodd så min erfarenhet är noll.
Hon är varm i alla fyra fötterna.
Vad har ni för erfarenheter???

MVH Rosie

Sv: Ömmande hovar, hur länge?

Min erfarenhet är den att min pålla fixade inte barfota gång, då har hon ingalunda några dåliga hovar alls men lika förbenat ömmade hon månad efter månad. Resultatet blev att hon skoddes på igen trots att hon gick med föl, först då slutade det att ömma i hennes hovar.

Det var så illa ett tag att hon vägrade gå ur hagen pga ömhet i hovarna, detta försvann helt efter det att skorna kom på och ömheten försvann.

Hur det kan bli för er törs jag inte ens sia om, men du har en betydligt tyngre häst än vad jag har.

Min erfarenhet är att vissa hästar får ont när skorna kommer av. Lika så en del hästar reagerar inte alls.. Jag har en av varje sort i mitt stall.
På den hästen med känsliga hovar (tunna sulor) så fick vi återgå till att sko. Den andra fungerar lika bra utan skor som med. Inte ens en reaktion på grusvägar.. Oavsett så anser jag att man inte skall utsätta hästen för smärta. Vilket verkar vara fallet hos dig...

Är hästen varm i båda fötterna och kanske till och med har puls så anser jag det är att utsätta hästen för mer smärta än nödvändigt.

Vet inte varför din häst är konvalecent och om det är så att konvalecensen normalt skulle kortas med barfota gång efter som din veterinär är inne på det. I så fall finns alternativ till ren barfotagång. Allt från olika boots av olika slag till att du sätter "flappskor" på hästen.

Är hästen konvalecent redan innan så kan jag inte se att den blir bättre av att gå om kring och ha ont i fötterna med allt vad det innebär av att den spänner sig och rör sig minimalt...

Tala med din veterinär igen och hör med din hovslagare om alternativ till barfota....

hovar med blodcirkulationen igång har hovar som är strax under hudtemperatur. Är de varmare än så har hästen inflammation.
Jag skulle se över möjligheterna att förmildra, vem har verkat t.ex.???
Boots är ett alternativ i det här fallet.
När ömmar hästen? på vilket underlag?

Hon har oxå väldigt bra kvalitet på hovarna, hårda och flisar sig inte alls. Men som du skriver så hjälper det inte. Det verkar ju som det får bli skor igen, för det ser inte ut att bättra sig. När denna hästen inte brallar i hagen, då är det liksom något som inte stämmer och det var längesen som hon gjorde det.
MVH Rosie

Nej hon har inte puls och hon går barfota pga att både vet. och hovsl. tyckte det var onödigt (läs: jag var korkad) som inte lät hästen vara oskodd när hon ändå skulle vara avställd i flera månader. Det har inget med hennes skada att göra.
MVH Rosie

Nja, inflammation är det knappast. Det är min vanliga hovslagare som har verkat och det är inget fel på den, men som sagt, hon slutar ju aldrig att ömma. Jobbigast är ju grusvägen.
MVH Rosie

Är hovarna heta så ÄR det inflammation, oavsett vem som verkat.
Att hon ömmar på grusväg är inte förvånande om hon bara varit barfota i en månad och varit konvalescent. Ömmar hon i hagen också eller är det bara det att hon inte busar på samma sätt längre?
Det kommer att bli bättre bara hon rör på sig, frågan är hur illa det är just nu.
Kanske det är läge för boots i hagen?

emindy skrev:
hovar med blodcirkulationen igång har hovar som är strax under hudtemperatur. Är de varmare än så har hästen inflammation.
Jag skulle se över möjligheterna att förmildra, vem har verkat t.ex.???
Boots är ett alternativ i det här fallet.
När ömmar hästen? på vilket underlag?

Det där med bootsen fungerade inte på min häst som reagerade på samma sätt som trådskaparens häst...

Första två dagarna gick bra med bootsen, hon ömmade inget med bootsen (och jag blev såå glad), men sen helt plötsligt var hon ÖM och gick stapligt ÄVEN med bootsen på!!
För mycket SULTRYCK av bootsen?? De är ju trots allt ganska HÅRDA i botten...

Tål de inte att hovmekanismen sätts igång ordentligt och allt det som händer inuti hoven så kanske det helt enkelt inte ens går med BOOTS? Bootsen ökar väl hovmekanismen också?

Jag fick åka in till klinik med min (hon blev blockhalt och kunde inte knappt gå till slut) och där konstaterades att hältan kom från hoven (nähä?).
Röntgen visade, enligt den veterinären, marknära hovben/tunn sula (frambenen). Och en aning hovbroskförbening (hade inte betydelse för denna häst).

Hästen har aldrig förut haft några som helst problem med sina hovar eller ben... Aldrig visat ömhet trots att hon INTE haft sulor.

Jag skodde henne fram (eller ja, hovslagaren skodde henne givetvis) med sulor och hovkudde (vet. inrådan).
Hon blev bra i fram efter ett par veckors vila och Finadyne.

Nu har ett par veckor gått sen hon friskna till och jag började promenera med henne litegrann i veckan(5-10minuters promenader). I fyra dagar kunde jag hålla på med dessa LEDDA 10minuters promenader då hon även började ömma och halta i BAK! SUCK.
Ungefär samma symtom som i fram... vill ej röra sig, står bara i en hörna i hagen o hänger. VARM om hovarna i bak.

Hepp, nu blir det skor runtom igen! 3månader har gått sedan jag skodde av henne (och verkades av en utbildad AANCHP verkare).

Kanske kunde hon efter ytterligare ett halvår kunna gå barfota i BAK men hon är gammal (22) och jag vill inte ställa av henne SÅ länge. Jag menar, man kan ju inte ens GÅ med henne, hon verkar inte tåla nånting! och att hon går runt och har ont även i hagen...

Dock kan jag säga att de andra fyra hästarna i stallet funkar bra barfota! Från första dagen! Ömmar i princip INGET och går att rida också. Inga boots eller nåt!

Ok, men det måste ju finnas något mellanting av heta och kalla hovar?? Är allt som inte är iskallt inflammation?
Hon ömmar inte lika mycket i hagen som på grusvägen men jag känner hästen väl och kan man bralla vilt med 3,5 gradig hälta (innan den var konstaterad :eek: ) så är inte detta hennes normala "hagbeteende".
Hon har varit oskodd i 8 v. inte 1 mån. så det lutar nog åt att det inte blir bättre, av vad jag har kunnat se på svaren här.
MVH Rosie

Nej 4 boots blir det inte. Har en"katastrofboots" och det räcker för mig. Tror inte att barfota skulle passa för dom varierade underlagen som jag rider på; paddock, skogsstigar, gräs, grus, asfalt, sand mm. och uppenbarligen stämmer det inte till min häst.
Hoppas att att det går bra med din gamla häst, jag har oxå en 22-årig gammal madam. Hon rids ca 3ggr i veckan och ser inte ut som om hon tycker att hon är någon pensionär precis! :banana:
MVH Rosie

Senast ändrad av en moderator:

Hej. detta inlägg är ej riktat direkt till trådskaparen, men kan tas under övervägande.

Utdrag ur djurskyddslagen:

2§ Djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Djur, som används för ändamål som avses i 19 §, skall inte anses vara utsatta för onödigt lidande eller sjukdom vid användningen, om denna har godkänts av en djurförsöksetisk nämnd. Lag (1998:56).

9 § Om ett djur är sjukt, skadat eller på annat sätt genom sitt beteende visar tecken på ohälsa, skall djuret snarast ges nödvändig vård, vid behov av veterinär, eller andra åtgärder vidtas, om inte sjukdomen eller skadan är så svår att djuret måste avlivas omedelbart. Lag (2003:1077).

(§ 19 handlar om djurförsök)

Mvh stuv, (motvikt till "barfota till varje pris" gänget)

Vet du hur friska fungerande hovar känns, så lägger du feber på det. Då har du inflammation.
Men du kan inte jämföra skodda hovar med barfota hovar eftersom skodda hovar vanligtvis är kallare (eftersom de inte har lika bra blodcirkulation.)
Varför tror du inte att det kommer att bli bättre? En skoperiod är tyvärr inte nog för att rättvist kunna bedöma om hästen klarar barfota eller inte. Anledningen till att ni övht tog av skorna var väl för att hon skulle få bättre hovar, eller?
Varför är hästen konvalescent? kan det spela in att hon inte busar som hon brukar?

Jag skulle ge det minst en skoperiod till. Med barfotaverkning ser man resultat snabbt i de flesta fallen, men med snabbt menar jag fortfarande någon/några månader. Med strasser tar det upp till ett år och det finns ingen tagen tid för hovslagare eftersom de alla verkar så olika. (och inte alla verkar bra övht)

emindy skrev:
Vet du hur friska fungerande hovar känns, så lägger du feber på det. Då har du inflammation.
Men du kan inte jämföra skodda hovar med barfota hovar eftersom skodda hovar vanligtvis är kallare (eftersom de inte har lika bra blodcirkulation.)
Varför tror du inte att det kommer att bli bättre? En skoperiod är tyvärr inte nog för att rättvist kunna bedöma om hästen klarar barfota eller inte. Anledningen till att ni övht tog av skorna var väl för att hon skulle få bättre hovar, eller?
Varför är hästen konvalescent? kan det spela in att hon inte busar som hon brukar?

Jag skulle ge det minst en skoperiod till. Med barfotaverkning ser man resultat snabbt i de flesta fallen, men med snabbt menar jag fortfarande någon/några månader. Med strasser tar det upp till ett år och det finns ingen tagen tid för hovslagare eftersom de alla verkar så olika. (och inte alla verkar bra övht)
Jaa du emindy jag tror det var DIG djurskyddslagen var ämnad för..LÄS!!

Dessutom om du hade utbildning o erfarenhet av hovproblem så skulle du inte utge dig för o vara självutnämnd expertrådgivare i allvarliga o komplicerade fall som bockhovar och strålbenshälta.
En helgkurs i o skrapa döhovar rena samt använda sin egen häst som försöksdjur räcker inte för att man kan uttala sig så tvärsäkert som du gör..
Förrässten ditt uttalande om att hästen skall röra sig mer.. ok hur får du en häst som är ömfotad att röra sig mer??
Spö?? eftersom hästar inte vill röra sig om de har ont så undrar jag..

Alla vet att om hästen trivs med och vara barfota så är det helt ok, däremot om det inte funkar så får man vara ödmjuk och ändra inställning..
att som du vara helt fanatisk gynnar knappast varken hästar eller dina sk lärare.

En klok hästmänniska sa en gång att det är eleverna som ger läraren dess rykte, verkar som barfotautbildningarna har STORA brister..
Tycker du har sandlådenivå på dina uttalanden ibland..SUCK

Inser du inte att hästar kan fara illa pga dina uttalanden,är du helt blind o döv för andras kunskap!!??

:confused:

Första gången jag tog av min häst skorna tog det nog runt fyra månader innan han slutade ömma (i hagen, mjukt underlag, var han dock inte öm). Efter ca 8 månader skodde jag på honom igen (eftersom vi red nästan uteslutande på grusvägar). När det hade gått ett år tog jag av honom skorna för andra gången, denna gång var han öm i ca 1-2 veckor efter hovslagarbesöket. Så det kan ta tid innan hästen vänjer sig vid att gå barfota - tänk på hur människor går när de får av sig skorna för första gången på sommaren.

Du skriver att hon är varm i samtliga hovar - hur varm? Är hovarna lika varma som din hand, kallare eller varmare? Barfotahovar kan kännas varmare än skodda hovar utan att något är fel - vad säger din hovslagare om deras temperatur?

Vad går hon i för hage? Hur ser underlaget ut i den?

Svårt att ha dem barfota när de blivit skodda.
Testade ha mitt sto oskodd på sommarbetet men till å med på ängen ömmade hon så att motionera/rida var det aldrig tal om, skulle inte ha henne oskodd igen...
Du borde låta kolla upp om hästen fått ngt i hovarna när den är så varm.Tex hovböld som är hemskt vanligt bland oskodda hästar(även hålväggar enligt klinikerna)

Rosie skrev:
Nej 4 boots blir det inte. Har en"katastrofboots" och det räcker för mig. Tror inte att barfota skulle passa för dom varierade underlagen som jag rider på; paddock, skogsstigar, gräs, grus, asfalt, sand mm. och uppenbarligen stämmer det inte till min häst.
Hoppas att att det går bra med din gamla häst, jag har oxå en 22-årig gammal madam. Hon rids ca 3ggr i veckan och ser inte ut som om hon tycker att hon är någon pensionär precis! :banana:
MVH Rosie

Jadå, ANNARS går det bra med min "gamla" häst. Hon varken beter sig eller ser ut att vara snart 22år... :D Hon är jättefräsch! (det är en nsv brukshäst ;) )
Just därför vill jag inte låta henne STÅ hur länge som helst för DÅ kanske hon blir GAMMAL och stel... faller ur... tappar all kondis...
Hon ska definitivt inte pensioneras ÄN! Ska gå som vanligt dvs 4-6dagar/vecka skogsridning/lättare dressyr... (men DET är ju visserligen pension för hästar som tävlats eler gått på ridskola eller liknande... För en fritidshäst blir skillnaden mellan vanlig träning och pension så LITEN)

Lycka till med din ömmande häst! Går hon o ömmar i HAGEN så sko henne!

Förrässten ditt uttalande om att hästen skall röra sig mer.. ok hur får du en häst som är ömfotad att röra sig mer??
Spö?? eftersom hästar inte vill röra sig om de har ont så undrar jag..

Det undrar JAG också...
Hur ska man göra när hästen bara står still på en fläck (går några enstaka nödvändiga steg) i sin HAGE och vägrar att röra på sig??? Det spelar ju liksom ingen roll hur STOR hage den än har eller om den går på LÖSDRIFT när den har så pass ont att den inte VILL röra sig...

När hästen inte ens kan gå i sin HAGE så går det absolut inte att ens gå på promenader med den HELLER.

Men, men MIN häst är väl en av de hästar som helt enkelt inte (NUMERA, var barfota i 13år innan) klarar av att gå barfota, så i sånna här fall får man ge upp och sätta på SKOR.

Det är svårt att säga så här över nätet, men jag har provat att ha Novan barfota bak och konstaterade att det fungerade inte riktigt som jag hade hoppats på.
I våras provade vi att ta av Novan bakskorna eftersom hon har så bra hovar. Jag ville prova med bak innan jag drog av skorna fram också. Eftersom jag rider på varierat underlag så höll jag noggrann koll på hovarna och dom höll sig fina och jag märkte inte av att hon ömmade. Efter nästan tre skoperioder alltså i månadskiftet august/september så hade hovarna slitits ner så mycket så hon nästan gick på sulan, jag märkte fortfande inte av någon ömmhet men där beslutade jag mig för att avbryta och hovis kom och slog på ett par skor bak också. När skorna kommit på märkte jag genast att hon började ta ut steget med bakbenen mer och då kände jag att det var rätt beslut jag fattat.
Nu vet jag inte om hon hade ont eller inte om hon hade ont så la hon säkert över lite extra vikt på frambenen för att skona bakfötterna men hon var aldrig varm och ömmade bara om hon råkade gå på väldigt stora stenar. Troligen hade hon kunnat fortsätta att vara barfota om hon fått nån typ av barfotasko på sig men det var inget alternativ för mig av ett antal olika orsaker.
Om du känner att din häst inte mår bra av att vara barfota så tycker jag att du ska slå på ett par skor. Jag tycker att hästar ska gå barfota så långt det är möjligt men det ska vara för hästens bästa och att hästen går och har ont är inte bra för den då det för det första är väldigt obehagligt för den och för det andra skapar en massa spänninga i kroppen på den som det är ett helvete att få bort sedan. Alltså gärna barfota men inte till varje pris.

Hej lilla skutt.

du är väldigt klok . :)

Mvh stuv

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är ett kallblod på 17 år, aldrig varit halt innan bortsett från hovböld en gång. Hel och frisk i kroppen i grunden. Men i...
Svar
16
· Visningar
7 241
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Dag 1, 10:00: Min häst och hagkompisen mår prima. Dag 2, 09:00: Hovslagaren ska verka, då är min häst svullen båda fram, samt varm där...
Svar
6
· Visningar
1 493
Senast: Krystalline
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 468
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästarna kan få ömma ballar av äggskor? Slog på vets inrådan på äggskor bak som var ganska rejält...
Svar
18
· Visningar
1 879
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit