Sv: Ömmande hovar, hur länge?
emindy skrev:
hovar med blodcirkulationen igång har hovar som är strax under hudtemperatur. Är de varmare än så har hästen inflammation.
Jag skulle se över möjligheterna att förmildra, vem har verkat t.ex.???
Boots är ett alternativ i det här fallet.
När ömmar hästen? på vilket underlag?
Det där med bootsen fungerade inte på min häst som reagerade på samma sätt som trådskaparens häst...
Första två dagarna gick bra med bootsen, hon ömmade inget med bootsen (och jag blev såå glad), men sen helt plötsligt var hon ÖM och gick stapligt ÄVEN med bootsen på!!
För mycket SULTRYCK av bootsen?? De är ju trots allt ganska HÅRDA i botten...
Tål de inte att hovmekanismen sätts igång ordentligt och allt det som händer inuti hoven så kanske det helt enkelt inte ens går med BOOTS? Bootsen ökar väl hovmekanismen också?
Jag fick åka in till klinik med min (hon blev blockhalt och kunde inte knappt gå till slut) och där konstaterades att hältan kom från hoven (nähä?).
Röntgen visade, enligt den veterinären, marknära hovben/tunn sula (frambenen). Och en aning hovbroskförbening (hade inte betydelse för denna häst).
Hästen har aldrig förut haft några som helst problem med sina hovar eller ben... Aldrig visat ömhet trots att hon INTE haft sulor.
Jag skodde henne fram (eller ja, hovslagaren skodde henne givetvis) med sulor och hovkudde (vet. inrådan).
Hon blev bra i fram efter ett par veckors vila och Finadyne.
Nu har ett par veckor gått sen hon friskna till och jag började promenera med henne litegrann i veckan(5-10minuters promenader). I fyra dagar kunde jag hålla på med dessa LEDDA 10minuters promenader då hon även började ömma och halta i BAK! SUCK.
Ungefär samma symtom som i fram... vill ej röra sig, står bara i en hörna i hagen o hänger. VARM om hovarna i bak.
Hepp, nu blir det skor runtom igen! 3månader har gått sedan jag skodde av henne (och verkades av en utbildad AANCHP verkare).
Kanske kunde hon efter ytterligare ett halvår kunna gå barfota i BAK men hon är gammal (22) och jag vill inte ställa av henne SÅ länge. Jag menar, man kan ju inte ens GÅ med henne, hon verkar inte tåla nånting! och att hon går runt och har ont även i hagen...
Dock kan jag säga att de andra fyra hästarna i stallet funkar bra barfota! Från första dagen! Ömmar i princip INGET och går att rida också. Inga boots eller nåt!