Ömma sulor, tar av sig skorna!

Skrev inte trångsko skrev en mindre sko, så traktarmen inte sticker ut lika mycket bakåt.

Är det en häst som är lätt att ändra steget på så räcker 25g/ hov. Nu har jag i och för sig inte vägt gummiboots men neopren lär vara tyngre och betydligt tyngre än 25g efter en rengndag.

Även tyngre sko bak och med länge traktarmar funkar när hästen är ur den värsta cirkeln av tapskor, men då är vi nere under dom vikterna som viktboots har när det pratas om att lägga tyngre skor bak för att förhindra tapskor.

Vi verkar ha olika referensramar totalt . Jag har som sagt ingen ekvivalens med att skon behöver vara storlek trång för att inte ”sticka ut” mycket i trakten.

Jag blir förvånad att du reagerar på att neopren/gummiboots i hage/ridning skulle väga nåt, men helt ok att sko bak med tyngre skor osv.

Vi utgår nog utifrån helt olika syn som sagt . Jag har svarat på TS inlägg och tycker inte varesig trångskoning eller tyngre skor bak är något råd utifrån det.

Är du hovslagare officiellt och skor hästar som yrke ?

Vi verkar ha olika referensramar totalt . Jag har som sagt ingen ekvivalens med att skon behöver vara storlek trång för att inte ”sticka ut” mycket i trakten.

Jag blir förvånad att du reagerar på att neopren/gummiboots i hage/ridning skulle väga nåt, men helt ok att sko bak med tyngre skor osv.

Vi utgår nog utifrån helt olika syn som sagt . Jag har svarat på TS inlägg och tycker inte varesig trångskoning eller tyngre skor bak är något råd utifrån det.
Att jobba med trav och islandshovar gav mig en helt ny kunskap om hur liter som gör skillnad på steget, ridhästar börjar inte krångla med gångarter men påverkas lik väl på vikter.

Att jobba med trav och islandshovar gav mig en helt ny kunskap om hur liter som gör skillnad på steget, ridhästar börjar inte krångla med gångarter men påverkas lik väl på vikter.

Fast det är ju inte saken?
Är du aktiv hovslagare och fortutbildar dig osv ? Ang vikter på fötterna på hästar allmänt så ska det ju absolut inte användas utan att veterinärer kikat på de med problematik och den vidare remitterat till övriga i samråd .

Viktboots etc på i gångartssporterna är en annan omdebatterad sak . Kräver nog en annan tråd ....

Fast det är ju inte saken?
Är du aktiv hovslagare och fortutbildar dig osv ? Ang vikter på fötterna på hästar allmänt så ska det ju absolut inte användas utan att veterinärer kikat på de med problematik och den vidare remitterat till övriga i samråd .

Viktboots etc på i gångartssporterna är en annan omdebatterad sak . Kräver nog en annan tråd ....
Nej inte aktiv då kroppen inte klarade av jobbet längre, gått några av blockutbildningara efter hovslagarskolan (föl gick jag inte). Hurså?

Jaha! Har du tips på bra kombo? :)
Det finns ju olika typer av boots🤔

Ett par stora som går hela vägen ner till marken underst och så ett par lite tightare ovanpå som gör att de understa inte åker upp lika lätt.
Neopren är bra för skavkänsliga med lera fastnar mycket lättare på dom än på gummiboots . Min trampade dessutom gärna igenom neoprenboots så stod man med en tappsko och en söndrig boots:meh:
De bästa jag har haft som höll längst var ett par dyrare läderförstärkte från Wood wear.

Här har vi en ponny med kexchokladhovar, ömma sulor och som haft enormt med tappskor. En duktig och engagerad hovslagare är superviktigt! Vår är guld värd.

Det som funkat för oss är:
gummiboots en storlek för stor, för att gå ner över skokanten ordentligt. Har suttit på dygnet runt i perioder, alltid vid ridning eller risk för spring i hagen tex.
Täta skointervaller typ var 4-5 vecka.
Nitar åt sömmen vid behov.
Raspar kanterna vid behov.
Slipade skor i ytterkanterna
Barfotaboots vid tappsko
Inga snösulor.
När hovarna var som absolut värst red vi med barfotaboots utanpå de skodda hovarna.
En sommar var hovarna så dåliga att det inte gick att spika i dem. Tog av framskorna, släppte på bete med barfotaboots och noggrann raspning vid behov. Till hösten gick det att sko igen och vi har inte behövt ta av skorna igen.

Idag är det tack o lov betydligt bättre men hovarna är ett ständigt pågående projekt. Skos idag var 5e vecka med slipade skor både invändigt och utvändigt samt gjuten flytsula båda fram då hon är öm och blir halt. Tappskor är numer väldigt sällan.

Ett par stora som går hela vägen ner till marken underst och så ett par lite tightare ovanpå som gör att de understa inte åker upp lika lätt.
Neopren är bra för skavkänsliga med lera fastnar mycket lättare på dom än på gummiboots . Min trampade dessutom gärna igenom neoprenboots så stod man med en tappsko och en söndrig boots:meh:
De bästa jag har haft som höll längst var ett par dyrare läderförstärkte från Wood wear.
Tack! Hade du dessa underst eller överst? Jag hajjade inte riktigt, är det mer avgörande med storlek än material vad som är överst? Jag skulle ha gissat lång neopren underst och stor gummi över :D

Tack! Hade du dessa underst eller överst? Jag hajjade inte riktigt, är det mer avgörande med storlek än material vad som är överst? Jag skulle ha gissat lång neopren underst och stor gummi över :D
Woof wear hade jag som singel par då den värsta trampa av sig skorna period var över.
Annars tror jag storlek är viktigare än material.

Vi har precis köpt en ny häst och han akilleshäl har vi upptäckt är hans fötter 😩 Han är jätteömsulad men trampar av sig skorna, även utan sulor, men ner nu med sulor och blir således jättehalt direkt.
Vad kan jag göra för att underlätta för hästen???
Tips önskas!
En vännina hade en häst som tappade 1-2 skor i veckan, hon köpte skydd som man fäster på skon. Shoe secure heter dom, och hon är väldigt nöjd, inte en enda tappsko efter det!

En vännina hade en häst som tappade 1-2 skor i veckan, hon köpte skydd som man fäster på skon. Shoe secure heter dom, och hon är väldigt nöjd, inte en enda tappsko efter det!

Dock så kräver de verkligen en hel del för att inte ge skav när lera/grus etc kan komma in mellan skyddet och karled/ballar.....

Tipsar också om Shoe Secure, det bästa är att ta av dem när hästen kommer in från Arbete/Hage och om inte annat hålla koll så de sitter bra. Finns instruktion på agentens webbsida. Vill du ha kontakt med dem, skicka ett PM till mig!

Dock så kräver de verkligen en hel del för att inte ge skav när lera/grus etc kan komma in mellan skyddet och karled/ballar.....
Min vänninas häst hade dem på lösdrift en hel lerig höst + vinter utan problem. Det var vad jag kommer ihåg ett större mellanrum mellan skyddet och huden, det låg inte dikt an och lera gick att spola bort lätt.
Hur det fungerar på andra hästar vet jag inte :)

Min vänninas häst hade dem på lösdrift en hel lerig höst + vinter utan problem. Det var vad jag kommer ihåg ett större mellanrum mellan skyddet och huden, det låg inte dikt an och lera gick att spola bort lätt.
Hur det fungerar på andra hästar vet jag inte :)

Beror jättemycket på individ, hage och hur de passar osv. Så de är absolut ingen lösning som funkar på alla. Står även i produktbeskrivningen att de ska ”inte lämnas på kontinuerligt” samtidigt som de säljs som lämplig för hage . Så det är väldigt individbaserat 😄

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 635
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 193
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 918
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 474

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka