ömma hovar

lovehorses

Trådstartare
Jag har en nyinskaffadhäst, finnhäst. hon hade skor på sig när hon kom till mig, (dec) efter några veckor tog jag bort dem och tänkte prova att ha henne barfota. Nu har hon gått barfota, det har funkat bra tills nu. När vi rider på grusväg vill hon inte trava, det går väldigt långsamt fram i skritt. På sand/skogs väg funkar det hur bra som helst.

Jag gissar att hon är ömfotad. har jag rätt???
Kan det bli bättre om man kämpar på ett tag, att blodcirkulationen kommer igång? Vill inte pina stackarn...

Hon har sprukna hovar, har det något att göra med saken?
Har gett biotin på vintern/våren men nu blir det inte mycket.
Jag behöver lite råd och tips vad ni tycker om det...

Ha en fortsatt trevlig midsommar!!!!

Jag tror att hon har ont av att gå på gruset men jag har ingen aning om det släpper eller inte. Jag skulle nog haft henne skodd men jag kan ju inte så mycket om hovar och hur man ska göra ifall de kanske har ont av att gå på tex grus.
Men ont är det rätt troligt att hon har.

"Jag skulle nog haft henne skodd men jag kan ju inte så mycket om hovar"

Vill bara säga att detta är inte personligt till dig Cotton!

Men såna här uttalanden är ganska representativa för hästvård/skötsel och även mycket utanför hästeriet.
man vet inte varför man bör göra på ett visst sätt utan det bara går av ohejdad vana. Ofta verkar det inte heller som om det finns intresse för att lära sig, utan man fortsätter att göra som man alltid gjort, eller ännu värre, som andra alltid gjort eller gör...

Ja, hon besväras av gruset det har du själv räknat ut. Antingen slår du på skor (vilket jag inte rekommenderar av många anledningar) eller så håller du dig till underlag som hon klarar av (men att bara rida på en mjuk ridbana härdar inte hovarna mycket). Eller så köper du boots och använder på underlag som hon ömmar på. Mycket rörelse är det viktigaste. Hästen i så stora hagar som möjligt så många timmar som möjligt och så långa ridturer som möjligt i varierande tempo.

Lycka till!

Vill bara lägga till att anledningen till att hon ömmar kan mycket väl vara sprickorna. Det beror på vad det är för sprickor (pga utflytningar, torrhet, bärrandsröta etc) och hur hovarna ser ut i allmänhet.

Du, trådskaparen, kan inte ta några bilder på hovarna så att man ser hur de ser ut? Alltid lättare att ge tips då!

Visst, man också tänka ett steg till, vad är grunden till det hela? Ömfothet och sprickor är bara en reaktion.
T ex. en häst som har känning av fång kan vara öm i sina hovar. En häst som är nyinskaffad har sannorlikt fått ett brått foderbyte och det kan vara en bidragande orsak til ömhet i fötterna, lika gärna som att den plötsligt går barfora och rids på ett underlag som den inte gillar.

Min fråga till er: Vad är den svaga länken hos en häst som har sprickor i sina hovar?

Det finns i dag specialutbildade veterinärer som har förstått sambanden mellan svaga punkter och diverse problem hos hästen, varför inte konsultera en sådan?

"Min fråga till er: Vad är den svaga länken hos en häst som har sprickor i sina hovar?"

Det skulle kunna bero på att hon varit skodd = Svagare hover. Felskodda/verkade hovar vilket gör att belastningen blir felaktig med sprickor som följd. Hovväggarna kanske är för långa. Verkar man inte i höjd med sulan så är det stor risk att hovväggen fläks upp. Foderstat? Förr torra hover. För lite rörelse vilket ger sämre tålighet.

Felaktig belastning (tex pga för höga trakter) eller utflytningar som inte hålls efter ger lätt sprickor.

Har du nåt ex. på en vet. som "förstått sambandet"?

Låt hästen bli skodd och ha en fungerande häst som klarar alla underlag utan att ha ont i sommar!

Min fråga till er: Vad är den svaga länken hos en häst som har sprickor i sina hovar?

Det kan vara vad som helst :D Ja, nästan iaf. Visst kan det ju, som du påpekar, röra sig om en inre obalans. Trimmaren jag hade ute rekomenderade tex örter (att äta) mot svamp/röta, för att hästen ska få ett starkare immunförsvar och kunna bekämpa "ohyran" själv. för att få en än snabbare läkning så kan man ju behandla även utanpå.

En för lång hovvägg är dock alltid en för lång hovvägg och den ger problem, oberoende om hästen har bra kvalitet eller inte. En häst med dålig hornkvalitet får dock större problem än en med bra.

Men hon köpte hästen i höstas och haft den barfota sedan dess och vad jag förstod har den inte ömmat under hela den tiden. Det kan ju vara nu när den kommit ut på bete och det inte kommit något regn (förutom de sista två veckorna då..). När det blir hårt i marken blir hästarna känsligare mot för höga trakter och för långa hovväggar eftersom krafterna på dom blir större. Om lamellranden är sträckt (hovväggen utfluten = hovbenet har då inte helt fast förbindelse med hovkapseln) gör det också att hästen är känsligare för foderombyten, vilket då kan leda till en typ av fång. Beroende på hur hovarna ser ut blir fången olika kraftig.

Ganska enkelt. Sunt hästförnuft. En häst som fungerat utmärkt med skor blir barfota. Den ömmar i hovarna efter ett tag, inget ovanligt fenomen för en barfota häst på grusväg. Då säger väl förnuftet att man lägger på en sko igen och ser om hoven mår bättre och hästen funkar. Om den inte gör det får man väl gå vidare. Har själv många hästar och får rätta mej efter att vissa är ömfotade och de skor jag naturligtvis. Vill väl ha en häst som fungerar på alla underlag utan att fara illa och bli öm i fötterna.

Självfallet är hästen ömfotad pga av barfotagången. Det tar åtminstone 4-5 veckor innan ömeten släpper...så under den tiden får du allt ta och anpassa dig till din häst. Rid enbart där det är mjukt och behagligt. Om du inte tillåter hästen gå barfota så missar du en god chans till att förbättra hovkvaliteen. Så ge hästen tid. Felet många gör när dom skor av är att inte ge hästen tillräckligt med tid för en anpassning, utan dom drar oftast på skor för tidigt...ömheten kommer släppa förr eller senare.

Hejsan!
Visst kan det bero på att hon är ömfotad; då hon verkar visa tydligt att hon inte riktigt trivs på hårdare underlag.

Du kan ju göra så, om du absolut vill ha henne barfota, att vänta ut så¨hon får vänja sig; det tar ju ett tag för hovarna att "ställa om sig".
Sen är det ju viktigt såklart att hovslagaren verkar en barfotaverkning också...

Om hon har spruckna hovar kan det mycket väl också bero på det tillsammans med att hon är ömfotad; hovarna har kanske lite sämre kvalitet.

Fråga din hovslagare om ENZION . Ett utmärkt fodertillskott kan man säga som jag ger min Rocky.
Otroligt resultat!
Han har haft väldiga problem med hovarna; vi har många gånger fått BYGGA en sko med plast då han, näst in till ordagrant; tappat hela hovväggen.
Enzionet är toppen; iaf för oss. det lägger sig som en hinne på hoven o stärker hoven inifrån.

Vill tillägga också att vissa hästar helt enkelt inte kan gå barfota; då får man ta sitt förnuft till fånga o helt enkelt sko dem.

:banana:

Du skämtar, eller hur?

Så om man har problem med att hästen ömmar på grus så går man inte till botten med problemet utan man slår på skor, vilka definitivt kommer att ge en sjuk hov. Ingen hov med järn-skor är en helt frisk hov.

Då handlar man inte med hästens bästa för sina ögon och gör man inte det så kanske man skulle skaffa sig en kanariefågel istället.

Det finns faktiskt väl fungerande boots för de tillfällen man måste rida där hästen inte känner sig bekväm.

Jag förstår inte vad du käftar med mej för. Jag svarade vad jag ansåg, utgående från ett mångårigt hästägarliv med många hästar i stallet. Jag hör inte till gruppen hysteriker. Min hovslagare är en väl renommerad sådan som själv fortbildar andra hovslagare. Jag använder honom till mina hästar och givetvis litar jag på hans omdöme vad som är rätt eller fel när han tittar på hästens fötter. Utan hov ingen häst. Så att bara slå på skor sysslas inte med överhuvudtaget på mina hästar. Mina hästar skos med omsorg. Det kostar naturligtvis pengar men jag anser att jag inte tänker spara in på hästarnas hovvård. Man skall ju inte utsätta ett djur för onödigt lidande. En ömfotad häst lider ju faktiskt. Tänk dej själv att springa barfota på vassa stenar. Hästen används ju idag på ett annat sätt än när den var vild och strövade fritt. Vad jag sen tycker om alla som köper en häst och blir självskrivna experter får vi ta en annan gång. Det här gällde en häst som blivit ömfotad när skorna togs av. Det handlar inte om vem som har fel eller rätt, utan att hästen snabbt skall bli av med sina problem och bli brukbar igen. Sen kan ju du och jag käfta någoannanstans tills det växer hår på månen. :idea:

Jag har hellre en häst som känner stenen och kliver förbi den än en häst som inte känner stenen och kliver rakt på den.

Just hovar har blivit mitt hjärtebarn och jag käftar med alla som inte kommer med förklaringar på hur och varför. :)

Jag tycker inte att en snabb lösning är primärt, det är det sällan. Hållbara lösningar tar ofta längre tid men det är just hållbara.

Men jag kan väl försöka mig på en snabb lösning ändå ;)

Hästen i inlägget ömmade bara på grus, alltså kan man använda boots när man rider på grus. Hästen utsätts inte för onödigt lidande och man har man fått en snabb lösning på problemet, samtidigt som man kan fortsätta att behandla hästens hovar (ex röta, sprickor etc) och ge hovarna möjlighet att återhämta sig efter järnskorna. En semisnabb lösning kanske man skulle kunna kalla det.

En häst som man plockar av skorna på ömmar väldigt ofta, det är helt naturligt och beror oftast på att dom haft skor... Hovbenet sänks, sulan tunnas ut, hovväggarna blir svagare etc. Att slå på skor igen löser inte problemet, annat än tillfälligt.

Har man inte tiden och lusten att ge hästen möjligheten att bygga starkare hovar så får man väl slå på skor men då anpassar man hästen efter sina egna behov, kan man leva med det så fine, men varför ge det rådet till andra när det finns alternativ?

I vissa fall, oftast för att man inte kan hålla hästen ute tillräckligt mycket på tillräckligt stora ytor så blir hästen aldrig oöm på grus men då finns fortfarande alternativet boots.

Ibland måste man av olika anledningar (kan inte komma på särskilt många) sko hästen, men ofta tror jag bara det handlar om ren egoism från hästägarens sida samt att man sitter fast i traditioner.

Alla som har häst borde skaffa sig ordentlig kunskap om hur hovar fungerar, hur en frisk hov ska se ut och hur skorna ska se ut/sitta för att göra så lite skada som möjligt. (om man nu efter att ha satt ig in i ämnet fortfarande tycker att skor är ett alternativ...). Att förlita sig på hovslagaren kan bli förödande (nu menar jag inte din hovslagare men många utför jobb som är under all kritik)

Hur många ägare har jag inte hört säga, senast igår, att han har bra hovkvalitet, han behöver bara skos var tionde vecka.
- Jaha, varför tycker du att det är bra att din hästs hovar växer dåligt, vet du vad det beror på?

Varför är hovkunskap så eftersatt i hästägarens medvetande.
No hoof no horse... Ja, men varför är det så få som bryr sig om att ta reda på fakta då?

Hästen används idag på ett annorlunda sätt än när de var vilda och strövade fritt, de får mindre utevistelse, mindre slitage av hovarna etc och får därmed sämre hovar.
De hästar som strövar fritt rör sig bra mycket mer, och i eländig terräng, än de flesta svenska hästar + att de slipper skor vilket är en stor bov i dramat

Sen att det finns andra orsaker, isiga hagar etc, då skor kan vara av nöden, men det är en helt annan sak.

Just käftande, eller kanske snarande diskuterande är väl alldeles ypperligt att göra här?! Då kan ju fler vara med och kunskap kan spridas. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 652
Senast: super
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Jag har ett fyraårigt warlandersto som gått barfota i hela hennes liv, hon har en superbra kvalité på sina hovar och har aldrig ömmat...
2
Svar
22
· Visningar
2 927
Senast: troxel
·
Hästvård Hej Fick hem en ny häst i Maj och hon var ny skodd, jag tyckte hon såg lång ut. efter några veckor verkade en hovslagare ner henne och...
Svar
17
· Visningar
7 542
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka