Just hovar har blivit mitt hjärtebarn och jag käftar med alla som inte kommer med förklaringar på hur och varför.
Jag tycker inte att en snabb lösning är primärt, det är det sällan. Hållbara lösningar tar ofta längre tid men det är just hållbara.
Men jag kan väl försöka mig på en snabb lösning ändå
Hästen i inlägget ömmade bara på grus, alltså kan man använda boots när man rider på grus. Hästen utsätts inte för onödigt lidande och man har man fått en snabb lösning på problemet, samtidigt som man kan fortsätta att behandla hästens hovar (ex röta, sprickor etc) och ge hovarna möjlighet att återhämta sig efter järnskorna. En semisnabb lösning kanske man skulle kunna kalla det.
En häst som man plockar av skorna på ömmar väldigt ofta, det är helt naturligt och beror oftast på att dom haft skor... Hovbenet sänks, sulan tunnas ut, hovväggarna blir svagare etc. Att slå på skor igen löser inte problemet, annat än tillfälligt.
Har man inte tiden och lusten att ge hästen möjligheten att bygga starkare hovar så får man väl slå på skor men då anpassar man hästen efter sina egna behov, kan man leva med det så fine, men varför ge det rådet till andra när det finns alternativ?
I vissa fall, oftast för att man inte kan hålla hästen ute tillräckligt mycket på tillräckligt stora ytor så blir hästen aldrig oöm på grus men då finns fortfarande alternativet boots.
Ibland måste man av olika anledningar (kan inte komma på särskilt många) sko hästen, men ofta tror jag bara det handlar om ren egoism från hästägarens sida samt att man sitter fast i traditioner.
Alla som har häst borde skaffa sig ordentlig kunskap om hur hovar fungerar, hur en frisk hov ska se ut och hur skorna ska se ut/sitta för att göra så lite skada som möjligt. (om man nu efter att ha satt ig in i ämnet fortfarande tycker att skor är ett alternativ...). Att förlita sig på hovslagaren kan bli förödande (nu menar jag inte din hovslagare men många utför jobb som är under all kritik)
Hur många ägare har jag inte hört säga, senast igår, att han har bra hovkvalitet, han behöver bara skos var tionde vecka.
- Jaha, varför tycker du att det är bra att din hästs hovar växer dåligt, vet du vad det beror på?
Varför är hovkunskap så eftersatt i hästägarens medvetande.
No hoof no horse... Ja, men varför är det så få som bryr sig om att ta reda på fakta då?
Hästen används idag på ett annorlunda sätt än när de var vilda och strövade fritt, de får mindre utevistelse, mindre slitage av hovarna etc och får därmed sämre hovar.
De hästar som strövar fritt rör sig bra mycket mer, och i eländig terräng, än de flesta svenska hästar + att de slipper skor vilket är en stor bov i dramat
Sen att det finns andra orsaker, isiga hagar etc, då skor kan vara av nöden, men det är en helt annan sak.
Just käftande, eller kanske snarande diskuterande är väl alldeles ypperligt att göra här?! Då kan ju fler vara med och kunskap kan spridas.