Ömma hovar efter verkning

A

anni0001

Hej

Har en liten b-ponny på 24 år som går barfota. Han verkades i fredags och han har tidigare aldrig reagerat på det; men nu är han stapplig på benen och ser "öm" ut. Känns lite varm i hoven kanske. Har inte ätit nått annat än den vanliga foderstaten som består av hö så fång tror jag inte det är. (eller??)

Förslag?

hovslagare o veterinär var upptagna just nu så medan jag väntar på dem kollar jag med er för att fördriva lite tid och få lite mer idéer.

Sv: Ömma hovar efter verkning

Är det samma person som verkat nu som verkat tidigare? Olika hovisar är olika bra på att verka barfota...

Det har inte varit en blötare period hos er? Om hovarna blir uppblötta en längre tid så kan de bli lite ömma när de sedan ska gå på hårt.

Jag skulle nog be den som verkade att komma ut och kolla, är han väldigt öm kanske han behöver skor ett par veckor så tassarna hinner växa ut lite.

Ser han annorlunda ut under hovarna än han brukar efter verkning?

Tack för svar!

Samma hovslagare. Och ja, det har varit regnigt ett tag o lerigt efter snösmältningen men börjar på att torka upp. Har ej ömmat innan verkningen dock...

Möjligtvis att han nu har lite kortare tår än vad han brukar ha. Bara det jag kom att tänka på, men om det är någon stor skillnad kan jag inte svara på.

Han ömmar mest när han går på stallgången och mellan stall å hage - där har vi nyss grävt så det ligger en hel del kross "i dager". I hagen ömmar han inte men där är det bara jord/upptrampat.

Då skulle jag ändå gissa på att han helt enkelt fått lite uppblötta och mjuka fötter av blötan.
Om du trycker på sulan och strålen, känns det mjukt då?

Jag tror att det är bäst att fråga hovis förståss, kanske vet h*n med sig att h*n kanske tog lite extra mycket denna gången. Korta tår borde den inte bli öm av, men om tårna ser kortare ut så kanske det beror på att hovis tog lite mer än vanligt?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skoddes av bak förra söndagen(26e april). Har promenerats och ridits(uteritter) efter det och gått väldigt bra. Idag så...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 498
Senast: Tsaren
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 929
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min häst blev verkad för en vecka sedan,nyköpt. Han har alltid gått barfota men nu i helgen såg jag att det hade flikat sig på ena...
Svar
6
· Visningar
1 638
Senast: Onttan
·
Hästvård Min ponny står med ett pågående fånganfall sedan en månad tillbaka. Hon har inte blivit bättre under den här tiden utan snarare sämre...
2 3
Svar
41
· Visningar
9 927
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVI
  • Whamageddon 2024
  • Secret Santa 2024