Omhoppningsbanor...

H

_HANNI_

Har någon mer än jag noterat att det verkar viktigare att ha en snabb ponny på omhoppningsbanorna utomhus än att ha kontroll och kunna svänga lite snävare. Jag tycker inte att det är någon större prestation i att i full galopp (ofta också okontrollerad) flå rida runt banan och ta hem segern...
Det ska handla om ryttarens skicklighet och inte i hästens kapacitet att springa snabbt.. Det finns galopptävlingar för sådant...

Men för dom som vill rida snabbt och kontrollerat kan ju rida snävare svängar och ta hem det hela på det viset.

Fast då krävs det ju att banan är lagd på ett sånt sätt att det finns svängar där man kan tjäna tid genom att svänga snävt, det är inte alltid det är byggt så. Den tråkigaste omhoppning jag ridit var iprincip 4-kantspåret runt, inte mycket man kunde tjäna in tid på där inte.

Senast igår såg jag ett sådant ekipage. Det jagh tycker är märkligt är att hästarna inte river när de inte har bakbenen med sig i galoppen... :crazy:

på min första lokala tävling satt vii och pratade med banbyggaren vid banan. Så var det en tjej på B-ponny som gasa till sista hindret och fick ett stopp för att hon tog en alldeles för snäv sväng så hon fick stopppet då. DÅ sa banbyggaren: Ja det är en banbyggares tanke att det inte ska gå, om man inte har kontroll.

flera borde tänka som han :)

det tycker jag mig inte ha märkt av. Och oftast så vinner ju de som har en snabb ponny som är under kontroll och mycket vändbar.
Det ska handla om ryttarens skicklighet och inte i hästens kapacitet att springa snabbt..
jag som alltid trodde att man var ett ekipage när man red, häst och ryttare tillsammans. :smirk:

De ponnyryttare med den ridstilen brukar få en obehaglig överraskning den dag de börjar tävla stor häst.
Då mkt få stora hästar fungerar med "skentekniken"...

Tyvärr kan det fungera på stor häst ibland också, omhoppningsbanan som var fyrkantspåret runt som jag red var 1m hoppning på stor häst, fast det hör ju inte till vanligheterna som tur är.

Sv: Omhoppningsbanor...

Det lustiga är att det oftast är de som rider i sansat tempo, men tar fina omhpnnings-svängar som vinner. Att skena runt banan gör bara att man får störrre och vidare svängar och det tappar man massor av tid på.

Det funkar ju så i lägre klasser men i högre klasser så river ju hästarna. Ok, b-ponny kan ju även klara sig på att raca runt i högre klasser. Tycker att det är ganska bra att det är tempo som räknas mer ute. Då ställs det andra krav på hästar och ridning ute än vad det gör inne.

beror väl på vilken häst man sitter på. Min "lilla" gamla ponny gick att sävnga hursomhelst o hit o dit och bakbenen hängde med, det var betydligt effektivare än att flänga runt.
På den jag tävlar nu är det mer lönsamt att ta större svängar men i högre tempo då han helt enkelt tappar baken och bjudningen om man försöker rida riktigt snävt, han orkar inte. Däremot är han storgalopperad vilket gör att man tjänar tid på att kunna ta ett galoppsprång mindre osv.

fast många sm har sånna där "racerponnyer" brukar ju ändå ha en viss kontroll...
för de brukar va så pass känsliga (eller om det beror på att ungarna rider med skarpare bett tex ??? ) så de kan svänga på en femöring oxå..
många är ju så, iaf de flesta jag har sett...

Liknande trådar

Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 512
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 841
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Sista dagen på ridskolans termin stod jag uppbokad på två lektioner – dels min ordinarie, och dels den sista lektionen för dagen som...
Svar
0
· Visningar
338
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama