Omhändertageen hund, polisen

Nej men när jag svarade så var Rottisen en hund där ägaren inte kunde lokaliseras och som det står i polisens inlägg så ska ägaren hämta den inom 5 dagar.
Hittad lös, dumpad, övergiven så ska den hämtas inom 5 dagar.
Är ägaren känd är den inte upphittad, även om den är lös ute. Den är då omhändertagen. Det är stor skillnad på många punkter.
 
Är ägaren känd är den inte upphittad, även om den är lös ute. Den är då omhändertagen. Det är stor skillnad på många punkter.
En lös hund kan väl hanteras antingen som hittegodsärende eller djurskyddsärende, lite beroende på omständigheterna när den tas in, oavsett om den har en känd ägare eller inte.

Däremot om den som i detta fallet tagits från någons bostadsrum (motsv.) lär den vara omhändertagen. Men den slutsatsen kan inte enbart baseras på att ägaren är känd.
 
Är ägaren känd är den inte upphittad, även om den är lös ute. Den är då omhändertagen. Det är stor skillnad på många punkter.
Ägaren kan ju vara känd men hunden övergiven ändå. Att hundar dumpas sker. Även att hundar lämnas åt sitt öde både ute och inne. Om hunden är övergiven eller inte kan man inte veta förens ägaren kliver fram.
Även i de fallen där myndighet går in och tar hand om den ska ägaren ta ansvar för sin hund inom 5 dagar.
Ägare som av någon anledning inte gjort anspråk på sin hund efter 5 dagar utan dyker upp senare har möjlighet att överklaga och finns det skäl få sin hund tillbaka.
 
Troligen. Den hade tydligen förvarats på en nerlagd bensinmack. Vandrat omkring som liten valp på stor väg. Det skrevs i efterlysningstråden om tidigare händelser.
Hunden beskrevs ju av polisen som välskött. Den var fint musklad och hade fina klor vilket sytes på bilderna. Låter inte som samma hund.
 
Då kommer polisen lämna över ärendet till länsstyrelsen, mest troligt på måndag, det brukar ske rätt skyndsamt. Om ägaren godkänner att du får ta hand om hunden tills vidare borde det gå att ordna.
Jag bor i andra änden av landet och har katter, jag har tyvärr ingen möjlighet att ta hand om henne.....
 
Om hundens ägare varken har pengar eller möjlighet att ta hand om den på ett bra tag och det inte finns någon närstående som kan ta den så lär de försöka sälja den. Om du kan få kontakt med henne kan hon säkert behöva hjälp att yttra sig om vad hon vill ska hända med hunden, brukar vara en vecka man har på sig.
 
Om hundens ägare varken har pengar eller möjlighet att ta hand om den på ett bra tag och det inte finns någon närstående som kan ta den så lär de försöka sälja den. Om du kan få kontakt med henne kan hon säkert behöva hjälp att yttra sig om vad hon vill ska hända med hunden, brukar vara en vecka man har på sig.
Ägaren är inlagd på obestämd tid. Hen vill absolut inte mista sin hund. Men kommer definitivt inte att ha råd att betala någon Hundstall-kostnad. Hur länge kan Hundstallet ha en hund innan den måste hämtas, alt säljas? Det är en himla trevlig Rottistik som knappast vore problem att hitta nytt hem till.....
 
Ägaren är inlagd på obestämd tid. Hen vill absolut inte mista sin hund. Men kommer definitivt inte att ha råd att betala någon Hundstall-kostnad. Hur länge kan Hundstallet ha en hund innan den måste hämtas, alt säljas? Det är en himla trevlig Rottistik som knappast vore problem att hitta nytt hem till.....
I vilken ände av landet finns djuret? Om du vill svara på det
 
Ägaren är inlagd på obestämd tid. Hen vill absolut inte mista sin hund. Men kommer definitivt inte att ha råd att betala någon Hundstall-kostnad. Hur länge kan Hundstallet ha en hund innan den måste hämtas, alt säljas? Det är en himla trevlig Rottistik som knappast vore problem att hitta nytt hem till.....
Ägaren får betala uppstallning till dess att den är såld/hämtad/bortskänkt beroende på vad som händer. Det kan vara allt från någon dag till flera månader, beror helt på vad som händer och vad ägaren säger till länsstyrelsen (om de tagit över ärendet från polisen än)
 
Ägaren är inlagd på obestämd tid. Hen vill absolut inte mista sin hund. Men kommer definitivt inte att ha råd att betala någon Hundstall-kostnad. Hur länge kan Hundstallet ha en hund innan den måste hämtas, alt säljas? Det är en himla trevlig Rottistik som knappast vore problem att hitta nytt hem till.....
Men alltså det är ju så det är att ha djur? Någon måste ju liksom betala för dem? Om man blir sjuk och inte har någon anhörig som är villig att ta hunden är det ju pensionat eller hundstall som gäller, och det är väl självklart att de inte driver sina företag gratis? Finns ingen kompis eller anhörig som kan vara hundvakt så länge?
 
Men alltså det är ju så det är att ha djur? Någon måste ju liksom betala för dem? Om man blir sjuk och inte har någon anhörig som är villig att ta hunden är det ju pensionat eller hundstall som gäller, och det är väl självklart att de inte driver sina företag gratis? Finns ingen kompis eller anhörig som kan vara hundvakt så länge?
Det här är en lång historia. Men tyvärr inte. 💔
 
Det här är en lång historia. Men tyvärr inte. 💔
Ok ja då blir hen ju av med sin hund, man behöver ha en backup plan om man har djur och blir sjuk eller vill åka bort. Man kan inte räkna med att någon annan ska göra jobbet gratis åt en. Ffa inte myndigheter och företag. Sätt ut annons och kolla om någon är beredd att sköta hunden, dock är ju en rottweiler rätt rejäl och kostar att sköta, blir nog svårt att få en okänd människa att sköta hunden gratis.
 
Din vän har tyvärr bara två alternativ.
1: Själv lösa med omplacering men då är det bråttom nu.
2: Låta Länsstyrelsen sköta det. Då kan hon fortfarande ha önskemål och lämna information som gör det lättare för dem att sälja hunden till ett bra hem. T ex lämna ut stamtavla och berätta vad hunden varit med om/tränats i.

Tyvärr men inget pensionat kommer ta emot en hund gratis på obestämd tid även om man lovar att betala sen.
 
Har hunden en seriös uppfödare? I så fall föreslår jag att kontakta hen i första hand, helst idag. Beroende på situationen kan det kanske gå att faktiskt finna en lösning den vägen som gör att vännen ändå kan behålla hunden. Annars kan uppfödaren hjälpa till att hitta ett nytt hem via sitt kontaktnät.

Många uppfödare tar tillbaka sina uppfödningar om de inte kan bo kvar i det hem de en gång såldes till. Naturligtvis gäller det inte alla och uppfödaren måste ju ha möjlighet. Men när jag ser runt omkring mig så är det påfallande många som verkligen har ansträngt sig för att få hem uppfödningar som pga oförutsedda händelser inte kan bo kvar.
 
Hunden finns hos Hundstallet och de "arbetar för att hjälpa hundar vars matte eller husse lever i ekonomisk utsatthet", vilket kan passa in i det här fallet. Kanske. Om det i slutänden är bäst för hunden i fråga, vet jag inte.....
 
Hunden finns hos Hundstallet och de "arbetar för att hjälpa hundar vars matte eller husse lever i ekonomisk utsatthet", vilket kan passa in i det här fallet. Kanske. Om det i slutänden är bäst för hunden i fråga, vet jag inte.....
Förstår att det känns tufft, men nu är ändå hunden väl omhändertagen- Hundstallet har ju bra rykte och omdömen. Finns betydligt värre scenarion jag kan tänka mig att en hund hamnar i. Sen om matte/husse vill ha tillbaka hunden när hen mår bättre vet jag inte hur det fungerar.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 935
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Tångbett dåligt?
  • Konsten att välja ett bra hundnamn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp