Omhändertageen hund, polisen

Otherside

Trådstartare
Min väninna försvann från sitt långtidsboende hotell och lämnade sin hund, en Rottweilertik i rummet. Polisen har hämtat den. Jag bor i andra änden av landet och kan inte kontakta henne. Hon har ingen mobil längre. VAD gör polisen med denna underbara hund? En ung fin snäll Rottweilertik.....:heart Vad händer med den?? 😪
 
Min väninna försvann från sitt långtidsboende hotell och lämnade sin hund, en Rottweilertik i rummet. Polisen har hämtat den. Jag bor i andra änden av landet och kan inte kontakta henne. Hon har ingen mobil längre. VAD gör polisen med denna underbara hund? En ung fin snäll Rottweilertik.....:heart Vad händer med den?? 😪

Jag tror du måste ställa frågan till aktuell polismyndighet,
 
Min väninna försvann från sitt långtidsboende hotell och lämnade sin hund, en Rottweilertik i rummet. Polisen har hämtat den. Jag bor i andra änden av landet och kan inte kontakta henne. Hon har ingen mobil längre. VAD gör polisen med denna underbara hund? En ung fin snäll Rottweilertik.....:heart Vad händer med den?? 😪
Den lär hamna på ett hundpensionat som din vän sedan kommer få betala för. Om du har möjlighet så kan du höra av dig till polisen och fråga om du kan få ta hand om den men det kräver nog att du på något sätt kan bevisa din vänskap med ägaren.
 
Polisen kommer skicka ärendet vidare till länsstyrelsen som får bestämma om hunden ska fortsätta vara omhändertagen eller om den kan återlämnas. Går inte ägaren att nå kommer den bli omhändertagen. Går ägaren fortsatt inte att nå kommer länsstyrelsen ta ett beslut om vad som ska hända med hunden - säljas eller avlivas.

Går ägaren att nå är det stor möjlighet att hen får tillbaka hunden om den är i bra skick och det finns en förklaring till varför hunden övergavs.
 
En hund räknas som övergiven om ägaren inte hörts av på 10 dagar (tror jag det är)
Efter det har de rätt att sälja den.

Nyligen hittades en Schäferhane där ingen ägare hittades trots massvis med efterlysningar på Facebook genom polisen. Den hade ny ägare efter 14 dagar.
 
En hund räknas som övergiven om ägaren inte hörts av på 10 dagar (tror jag det är)
Efter det har de rätt att sälja den.

Nyligen hittades en Schäferhane där ingen ägare hittades trots massvis med efterlysningar på Facebook genom polisen. Den hade ny ägare efter 14 dagar.
Så märkligt om det är så kort tid på en hund. För katt är det tre månader. Det kan inte vara så att hunden blev omhändertagen och ägaren inte anses kunna ta hand om den och att den då kan säljas inom kortare tid?
 
En hund räknas som övergiven om ägaren inte hörts av på 10 dagar (tror jag det är)
Efter det har de rätt att sälja den.

Nyligen hittades en Schäferhane där ingen ägare hittades trots massvis med efterlysningar på Facebook genom polisen. Den hade ny ägare efter 14 dagar.
Det finns inte någon sån tidsgräns utan de bestämmer i varje enskilt fall hur länge de ska vänta.
TS du får kontakta polisen eller länsstyrelsen efter helgen. Om ni vill få hem hunden är det nog bättre chans ifall en nära släkting ber om det iom att de inte bara kan lämna den till vem som helst.
 
Min väninna försvann från sitt långtidsboende hotell och lämnade sin hund, en Rottweilertik i rummet. Polisen har hämtat den. Jag bor i andra änden av landet och kan inte kontakta henne. Hon har ingen mobil längre. VAD gör polisen med denna underbara hund? En ung fin snäll Rottweilertik.....:heart Vad händer med den?? 😪

Hoppas allt går bra, här brukar omhändertagna hundar placeras på hundstall först och om de är stabila och ingen ägare hörs av så blir de sålda/utadopterade. Det är inte så att omhändertagna hundar avlivas snarast möjligt.
 
Det finns inte någon sån tidsgräns utan de bestämmer i varje enskilt fall hur länge de ska vänta.
TS du får kontakta polisen eller länsstyrelsen efter helgen. Om ni vill få hem hunden är det nog bättre chans ifall en nära släkting ber om det iom att de inte bara kan lämna den till vem som helst.
Jag utgick från denna infon:

33EF818F-B2F0-4BC6-8EFB-CB93D8C8E61B.webp
 
Så märkligt om det är så kort tid på en hund. För katt är det tre månader. Det kan inte vara så att hunden blev omhändertagen och ägaren inte anses kunna ta hand om den och att den då kan säljas inom kortare tid?
Schäfern var känd från tidigare försummelse då ägaren lämnat den själv så det fanns nog en dom om att den skulle beslagtas. Troligen därför det gick så fort.
 
Schäfern var känd från tidigare försummelse då ägaren lämnat den själv så det fanns nog en dom om att den skulle beslagtas. Troligen därför det gick så fort.
Enligt tidigare inlägg från polisen i samma tråd vet man inte vem ägarn är och hunden är oreggad. Är det samma hund?
 
Fast rottweilern hittades inte strövandes fritt. Den var inte upphittad.
Nej men när jag svarade så var Rottisen en hund där ägaren inte kunde lokaliseras och som det står i polisens inlägg så ska ägaren hämta den inom 5 dagar.
Hittad lös, dumpad, övergiven så ska den hämtas inom 5 dagar.
 
Enligt tidigare inlägg från polisen i samma tråd vet man inte vem ägarn är och hunden är oreggad. Är det samma hund?
Troligen. Den hade tydligen förvarats på en nerlagd bensinmack. Vandrat omkring som liten valp på stor väg. Det skrevs i efterlysningstråden om tidigare händelser.
 
Nej men när jag svarade så var Rottisen en hund där ägaren inte kunde lokaliseras och som det står i polisens inlägg så ska ägaren hämta den inom 5 dagar.
Hittad lös, dumpad, övergiven så ska den hämtas inom 5 dagar.

Fem dagar gäller enligt informationen i ditt eget inlägg efter att polisen har meddelat ägaren att hunden finns hos dem. Är ägaren försvunnen så finns det inga krav på att denne ska hämta hunden inom fem dagar (polisen kan ju inte informera någon som är försvunnen).

Som @Unafraid skriver så är ju situationen helt annorlunda och närmast att jämföra med när hundar får hämtas i hemmet om ägaren har råkat ut för en allvarlig olycka eller akut sjukdomsfall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 077
Senast: lundsbo
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 935
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 188
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp