Ömfotad..

Sv: Ömfotad..

Om hästen står mycket mer still i hagen och inte flyttar omkring sig. Kan också bli varm om hovarna.

Det ser ut som om den går på krossat glas!
Du vet som du går på våren när du för första gången tagit av dig barfota och går på grus.

Alltså lite små korta, stappliga steg, kan rycka till emellanåt ( fast hästen nickar till). Hovarna blir ofta varma.
Vill ogärna springa, om du föser den fram i trav så kommer du att se om den haltar.

Sen vill jag göra ett tillägg till tidigare inlägg, den häst som jag ser dagligen och är mer än väl ömfotad ser ut som h*n skall bajsa på sig när h*n går. Kanske oseriös skrivet, men jag tycker så synd om pållen ifråga när den går och spänner sig samt skjuter upp ryggen som om h*n försöker gå på tå. :cry:

Jag har en piggelinhäst som är ömfotad. Inte bara under hovarna men även "i huvudet". Han hatar att gå på grus, kastar sig ut i dikeskanter för vindlande balansakter där det möjligtvis kan finnas lindrigare underlag för fötterna, och han är extremt svår att få att gå i någon annan gångart än grisepass just på grus. Däremot har han en flott trav, en tveksam och pustochstånkvadjobbig-tölt på mjukt underlag med dojjor på. Jag märker en otrolig skillnad på hans gångarter på mjukt/slätt hårt/ grusigt vasst underlag. Med dojjor på går han om än med viss ovilja(den som sitter i huvudet) på grus, och bara han kommer underfund med att gruset faktiskt inte är lika förtvivlat jobbigt att gå på med skor på - så kan han prestera fler gångarter än grisepass - men han måste först liksom få komma underfund med det själv.
Nu rider inte jag så mycket på grus, jag rider mest i skogsterräng, men för att komma dit måste vi gå på grus innan. Hovslagaren har också påtalat att jag har en ömfotad(läs=pjoskig) häst, och han säger att detta beror på att han har vida, flata hovar. De är torra och fina, men inte stenhårda som många uppstallade hästars hovar är(mina går på lösdrift året om), och därmed har han en elasticitet i hoven som gör att han helt enkelt känner av underlaget mer än en häst med hårdare hovar gör.
Min andra häst, går som tåget på alla underlag - det bekommer honom inte. Han har också något hårdare och torrare hovar, går barfota året om, och har annan form och annat djup i hoven.

Till alla med ömfotade hästar!

Det låter som kvalifiserat djurplågeri att rida hästar som är ömfotade.
Dessa ska inte ridas och dom bör skos omedelbart, med sula om så behövs.
Det kan leda till hovbölder och andra följdskador om dom hela tiden har ont i hovarna, hästarna måste ju gå och spänna sig hela tiden.

Nä, fy f*n. Sätt dojjor på hästarna så att dom slipper plågas!

Man kan ju kolla så att de är rätt verkade innan.... :cool:

Rolle på Österlen, som tycker att man ska tänka på varför man gör det man gör ;)

Islandshästar på Lösdrift

Pocahontas skrev:
Till alla med ömfotade hästar!

Det låter som kvalifiserat djurplågeri att rida hästar som är ömfotade.
Dessa ska inte ridas och dom bör skos omedelbart, med sula om så behövs.
Det kan leda till hovbölder och andra följdskador om dom hela tiden har ont i hovarna, hästarna måste ju gå och spänna sig hela tiden.

Nä, fy f*n. Sätt dojjor på hästarna så att dom slipper plågas!

Men hoppsan då? Var det där riktat till mig?
Om du läser vad jag skrev i mitt inlägg har min ömfotade häst så är det inte en barfotahäst. För att komma fram till att en häst är ömfotad brukar det föregås av ridning barfota - och man brukar följdaktligen upptäcka om hästen är ömfotad. Trådskaparen undrade hur man vet att hästen är ömfotad - man kan inte förutsätta att alla hästar är det och regelmässigt sko ifallatt av det skälet?

Vi har en gammal herre (24 år) stående hos oss. När han kom var hans hovar helt förstörda, de såg verkligen hemska ut, stora som tallrikar och alldeles utflutna! De gick sönder om man petade på dem, nästan.
Han gick på det där karakteristiska knyckiga sättet, och ville bara gå i vägkanten. precis som många av er har beskrivit innan.
Jag är ingen hovslagare och inte så insatt i det där, men för honom löste det sig när hovisen verkade ner honom ordentligt, och satte tjocka sulor på.
Under åren har man kunnat verka ner hovarna lite mer, successivt, så att de nu har normal storlek, och fin form. Han har fortfarande sulor, men verkar inte ha ont annat än när han tappat en sko (vilket han gör ofta, då han fortfarande har dålig hornkvalitet).
När han tappar en sko kan kanten vara trasig så att det inte går att sätta på en ny, men då funkar det jättebra med en såndär sko som man spänner fast runt hoven, eftersom den fortfarande ger honom skydd för sulan.

Det som är så skönt är att han funkar nu, tidigare var ägarna rädda att de skulle behöva ta bort honom pga hovarna, vilket var tråkigt, eftersom han är så fräsch i övrigt.

Så man kan ju ge det en chans, höra sig för bland hovslagare och se vad som funkat för dem, om det är nåt som verkar vettigt!

honung skrev:
Men hoppsan då? Var det där riktat till mig?

Om du läser mitt inlägg så börjar det med: till alla med ömfotade hästar... så det var inte riktat speciellt till dig-sorry!

Är din häst ömfotad med skor??
Kanske skulle behövas skos med sulor en period tills han känner att det inte gör ont?!

Rolle skrev:
Man kan ju kolla så att de är rätt verkade innan....
En rätt verkad häst skall ju inte vara ömfotad... Då har man verkat för djupt.
Blir den ömfotad efter verkning så bör man sko, kanske med sulor ett tag så att hoven får växa till sig innan man tar av skorna igen. Jag förespråkar inte att hästar ska gå och ömma för att vänja sig... Kan bli så trista följder av det!

Blir den ömfotad efter verkning så bör man sko, kanske med sulor ett tag så att hoven får växa till sig innan man tar av skorna igen. Jag förespråkar inte att hästar ska gå och ömma för att vänja sig... Kan bli så trista följder av det!

...och hur är en rätt verkad hov ;) och hur vet du att den är rätt verkad ;) ..... det finns häster som blivit oömma efter annorlunda verkning mot hur de har varit tidigare.

Håller med om att hästar inte ska gå ömma längre tid men kan acceptera en eller ett par dagar för att se om det går över.

Tänker inte vidareutvekla resonemanget eftersom det har debatterats till max på Buke. Menar bara att man ska ta reda på varför hästen är ömfotad innan man ger upp och spikar på järnbitarna :cool:

Rolle på Österlen, som föredrar barfota för hästen om det fungerar utan problem för hästen.

Pocahontas skrev:
Är din häst ömfotad med skor??
Kanske skulle behövas skos med sulor en period tills han känner att det inte gör ont?!!

Med skor är han inte ömfotad under fötterna...alltså...han vet mycket väl var i terrängen det KAN göra ont - så till viss del sitter hans ömfothet i huvudet. Jag vet inte allt om denna hästs historia, men när han kom till mig var hans hovar i bedrövligt skick. Min hovslagare gjorde akututryckning samma dag hästen anlände till mig, och med hans nogrannhet och kunskap har hans hovar förändrats något alldeles oerhört under det snart dryga året hästen har varit här. hästen har förmodligen ridits ganska hårt som barfota, han har blivit inriden av en "icke islandshästmänniska" och troligtvis blivit riden på mycket hårt underlag, samt då till på köpet varit uppstallad. När hästen besiktades (oskodd och med en avlägsen verkning), vilket skedde på en grusplan som var delvis täckt med is, visade han inte ett travsteg, utan var en mycket slö och loj grisepassare. Mitt ombud (vinkvink!) vid besiktningen avrådde mig från att ta mig an hästen, då han markerade engradig hälta på bägge fram och en smärtreaktion på ena bak vid böjprovet. Jag gick på magkänsla (och vid minnet av dessa hovar..), så kom hästen hit iaf. Han är nu ombesiktad och går skodd utom vid vila. Ingen som helst hälta, och en pigg och framåt häst med fem grundläggande gångarter(plus alla andra sjuttioelva han också kan) Min hovslagare tycker inte att sula skulle vara något att använda i detta fallet - då han anser att sulan här delvis förhindrar hovsulans elasticitet och funktion.

Pocahontas skrev:

Om verkningen har varit för djup och hård - vad fäster man då skon i? rimligt är att hästen får tid på sig att utveckla mer horn till nästa verkningsfas, och fram till dess har man alltså en hovöm häst. Vet man om att hästen är hovöm - ska man anpassa sin ridning utefter det - om alls ridning ska ske ens. Men det måste ju vara en individuell bedömning.

honung skrev:
Om verkningen har varit för djup och hård - vad fäster man då skon i? rimligt är att hästen får tid på sig att utveckla mer horn till nästa verkningsfas, och fram till dess har man alltså en hovöm häst. Vet man om att hästen är hovöm - ska man anpassa sin ridning utefter det - om alls ridning ska ske ens. Men det måste ju vara en individuell bedömning.

Hovväggen som man spikar i är lika tjock ungefär även om man verkar 1 mm eller 2 cm. Det är sulan som är den känsliga punkten, den kan man lätt karva för mycket i.

Jag har haft hästar som efter en tids ridning i fjällen (Skodda) på torra underlag såsom dvärgbjörk och torr mossa blivit strålömma. Detta underlag sliter enormt på strålen och ballarna. Det har hänt att jag fått sätta på sula för att få dom att sluta ömma.
Men sula är en nödlösning, för precis som din hovis säger så hindrar den hovmekanismen. MEN är hästen märkbart ömfotad så tycker jag att det är ett mer akut problem än hovmekanismen, det gör ont och i en kortare period tycker jag hästen kan få sula så den slipper ha ont..

Och visst kan det sitta i huvudet på hästen om den tidigare alltid fått ont vid ridning på vissa underlag. Huvudsaken är ju att din häst inte ömmar, det borde ju gå över då den över tid borde inse att det inte gör ont längre!!

Rolle skrev:
...och hur är en rätt verkad hov och hur vet du att den är rätt verkad ..... det finns häster som blivit oömma efter annorlunda verkning mot hur de har varit tidigare.

Om den inte ömmar eller blir halt så borde den ju vara rätt verkad :D
Har den varit ömfotad och man verkar annorlunda och den slutar ömma så torde ju den senare verkningsvarianten vara den rätta!
Så länge man eftersträvar friska hovar med rätta vinklar och jämntjocka hovväggar och välutvecklad stråle och en oöm häst så borde det vara till hästens belåtenhet :cool:

Om den inte ömmar eller blir halt så borde den ju vara rätt verkad
Har den varit ömfotad och man verkar annorlunda och den slutar ömma så torde ju den senare verkningsvarianten vara den rätta!
Så länge man eftersträvar friska hovar med rätta vinklar och jämntjocka hovväggar och välutvecklad stråle och en oöm häst så borde det vara till hästens belåtenhet

He,he...där ser man, f*n vad vi är överens när vi väl förstår varandra :D :D

Rolle på Österlen

Jadu. Den kan bli ovillig att gå framåt, den kan bli halt, den kan snubbla extra mycket, den kan bli varm om hovarna, den kan förändras i ridningen (tex. ta kortare steg än annars eller gå & spänna sig)...

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
757
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
111
Senast: Gunnar
·
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tre personer från Sörmland åtalas för djurplågeri. Det efter att trion utsatt åtta islandshästar för allvarligt lidande, varav en häst...
Svar
0
· Visningar
470
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka