Ömfotad på grus

Wera

Trådstartare
Jag har en ponny som skos runt om året om. Han är aldrig öm och jag kan trava och galoppera på hårda "grusvägar". Men vissa vägar har nylagt grus som är större, som småsten. Då snubblar han för ingenting och sick-sackar och försöker gå på sidan mot diket för att det gör ont att gå. Men sen ömmar han inte mer utan det är bara vissa sträckor som vi rider. På vintern ömmar han aldrig.

Jag har funderingar kring att låta han gå barfota sommartid (vill sko på vintern för jag vill ha brodd). Men jag är rädd om han kommer ömma då eller om han ens kommer kunna ridas på vägarna med småsten?

Finns ju sulor men vet inte om jag vill ha det. Eller om jag bara ska rida med skor som nu, eftersom att det oftast går bra överallt utom på ca 3-4 kortarr sträckor om de inte kommer lägga mer grus på fler platser.

Sv: Ömfotad på grus

Alltså.. om hästen redan nu ömmar MED skor på så är ju chansen att han mirakulöst inte skulle ömma UTAN skor rätt liten? Jag skulle inte ens ha övervägt det. Ja, om, du inte planerar att ha boots på honom då, men så uppfattar jag det inte?

/Nixehen - som är barfotataliban

varför ska du sko av om du tänker rida aktivt? sommaren är ju marken som allra hårdast dessutom. Låter som din ponny har tunna sulor och har den alltid varit skodd är chansen mkt liten att du kan sko av den och rida som vanligt i sommar.

Om du ska ändra något så är det ju att börja sko honom med sulor. Att sko av honom är ju verkligen inget alternativ. Det kommer han ju inte att bli mindre öm av.

Du kan nog sko av OM du garanterat bara kommer att rida på gräs eller sand.

Man måste hålla hästen efter den miljö den utsätts för.

vill du rida på grus o den betér sig som du beskriver är det inte ett alternativ.

sätt på sulor o få en ponny som kan gå obehindrat till skillnad från att ömma.

Lyssna på din ponny istället för "förståsigpåare"
Lycka till med ridningen i den ljuva sommartid.:)

Så kan det ju vara, att de ömmar just på större grus/steniga vägar. Ibland funkar det, ibland inte.

Alternativ 1. Håll hästen skodd. Ömmar hästen MED skor redan nu så är ju chansen minimal att den lär ömma mindre utan skor!

Alternativ 2. Välj andra vägar, håll dig i kanten på steniga partier och låt hästen bestämma takten. Gå av och led, rid i diket eller genom skogen. Anpassa dig efter hästen med andra ord.

Alternativ 3. Skaffa boots du kan sätta på de turer du vet att du ska rida just på dessa besvärligare vägar. Då slipper du sko hästen om den egentligen klarar sig barfota i övrigt.

Senast ändrad:

själv gör jag precis tvärtom, skor på sommaren för att kunna rid på grusvägarna och tar av skorna på vintern och rider bara i snön. Men visst, det betyder också att jag periodvis får låta bli att rida, när det är isgata ute.

Hur tänker du att det skall fungera utan skor om den ömmar med skor? Då får du ju garanterat rida med barfotaboots hela tiden. Men om du kan tänka dig att köpa boots till hästen så kan det säkert fungera att ha den barfota.

Håller med de andra, om hästen är så känslig lär den inte ska gå barfota.

Prata med din hovis om vad h*n tror är orsaken till att den är så öm, och hur ni kan göra det bättre.
Strålröta kan tex vara en orsak till att de är ömma, och det är ju ganska lätt fixat. Tunna sulor kan vara en annan, och det finns säkert massor med olika sätt man kan försöka göra det bättre. Kanske annat strö i boxen, kanske spån som torkar ut och härdar sulan lite. Går den på lösdrift så har den kanske fått mjuka fötter nu av allt det blöta, då kanske den behöver komma in på natten ett tag och få torka upp hovarna.

Men sånt där kan ju din hovis svara bäst på.

Jag vet att han kommer ömma i början som oskodd. Jag tänkte mer på att rida på de mjukare vägarna tills han blir starkare i hovarna, jag tror på att en hov är friskare utan skor. Det är ju inte normalt/naturligt att ömma och vara så känslig, det är ju pga hans vana att ha skor som han är så. Tänkte alltså om det är någon idé att "bygga upp" och stärka hans hovar under våren/sommaren, men han kommer ju skos igen till vintern och då kanske det är tillbaka.

Får nog prata med hovis och prova sko på sulor.
Han står på spån under natten, men har stått på lösdrift ett år, fram till januari.

Fast ska den ridas/vänjas in är det ju mer olämpligt just sommartid när marken är som allra hårdast . Ska du hel vila honom kan jag köpa idén men ska du rida och Ffa sko till vintern igen i vilket fall förstår jag inte meningen . Att en häst ömmar på grus är inte ovanligt och betyder inte ekvivalent med dåliga hovar . Vissa har tunna sulor och mkt är genetiskt .

Senast ändrad:

Jag plockade av skorna på min ponny för rehab i höstas på klinikhovis "order". Anledningen var att hovarna inte var bra (tunna sulor, dåliga väggar) och det fanns ingenting att sätta skon i. Det tog flera månader innan hon kunde gå hyfsat obehindrat i hagen (och även flera månader innan hovarna började repa sig). Hon går fortfarande inte helt bra på knöggligt underlag (såsom grusväg) så mitt råd är: behåll skorna och lägg sulor om du vill rida aktivt. Här åker antingen skor eller boots på så fort jag börjar rida igen.

Jag ser ingen anledning till att sko av en häst som ömmar, bara under sommaren. Anledningen till att han ömmar redan som skodd vet vi inte, men ska man sko av så får man räkna med kanske ett år där man verkligen får anpassa ridningen. Känns onödigt att strula så för en barfota sommar.

Snälla, rid vid sidan av vägen på de sträckor där det är sånt där grovt grus. Tvinga inte hästen att trampa omkring i det.

Jag vet vilken sorts grus du menar, har stött på det på körtävling och då har vi som tävlat fått info innan om att det har varit lämpligt att sko känsliga hästar med sulor inför tävlingen.

Snälla, rid vid sidan av vägen på de sträckor där det är sånt där grovt grus. Tvinga inte hästen att trampa omkring i det.

Fast ingen har sagt att jag tvingar han att gå i det. Jag går på sidan så gått det går och han får själv välja vart han ska gå och i sitt eget tempo.

Det blir iaf. sulor vid nästa skoning.

Jag skulle ha haft skor på den hästen. Sko av på sommaren gör jag endast på ston som ska betäckas (de flesta hingstägare kräver att de ska vara barfota pga. skaderisk)

Ok, då missförstod jag. Det såg ut i trådstarten som om du travade och galopperade på det gruset, och att han försökte dra sig mot sidan för att komma undan.

Frågan är varför han ömmar på sommaren. Se över betet/fodret och kanske begränsa. Sedan finns ju boots till oskodda hästar och vips har man både skor och sulor ;-)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 309
Senast: Miingla
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
834
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 676
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar