Omega3 olja?

P

Pockan

Hej! Vi har haft problem med ledinflammationer, dåliga magar (vid tävling - stress), dåliga hovar, muskelproblem etc (på våra hästar).
Vill bara fråga om någon annan här har prövat Omega3 oljan?
Har prövat på våra starthästar (trav) och jag tycker att det är super! Rekommenderar det varmt! Super på "muskelhästar" samt vid återkommande inflammationer!
Detta kanske skulle ligga under foder men det är ju vård också, sorry om den ligger fel!
Som sagt var, har någon prövat den?
MVH / Fia

Är det Omega3 Upploppsolja du har prövat? Den har jag använt till mina hästar (hopp), tycker att den fungera otroligt bra. Färre inflammationer och bättre muskler!
Någon annan som vet något?
/Anders

Låter spännande. Har inte prövat själv men har en häst med väldigt stela muskler. Hon står ofta och spänner sig och har trots noga uträknad foderstat (bra foder) svårt att muskla sig. Har hört att just omega3 ska vara bra för muskler. Var kan man hitta info? Var köpte ni oljan?
/Lotten

Har ej gett olja. Men förra vintern så fick några av stallets hästar fiskmjöl, rikt på fettsyror och mkt. proteinrikt, alla hästarna mådde bättre än något år tidigare. Problem som fanns var mag och muskelproblem.

Det låter kanske bättre att säga att man ger sin häst omega 3 olja än fiskmjöl. Fiskmjöl är superdyrt och det är stor kvantitét så jag mottager gärna mer info om oljan också.

MVH/

Hej!
Kul att fler har prövat den! Rekomenderar den varmt. Vet inte om man får lägga ut länk men jag prövar - hoppas det är ok!
Mer info på www.bluestrotting.se !
MVH / Fia

Ja, tror även den kan ha omega 6 men är inte säker. Även linfrö skall innehålla dessa fettsyror.

Funderar själv på att prova torsk/fiskleveroljan i år då jag inte kan göra av med 50 kg mjöl på två hästar för även om man kan tycka det är oetiskt att ge så gör den underverk för både människor och djur.

MVH/

Tack för länken! Låter intressant - har beställt en dunk. Återkommer med info om vad jag tycker om den.
/Lotten

Tack för erbjudandet, men din olja innehåller inte DPA (antinflammatorisk och immunförsvarshöjande), vilket jag är ute efter. Bra sammansättning på din olja också men inte riktigt vad jag letar efter!
MVH/Lotten

Det finns en del rapporter om antiinflammatorisk effekt av omega-3 på häst ffa vad beträffar hudproblem. Fiskmjöl tror jag inte är så bra, härskningsrisken är för stor, fiskleverolja är för rik på a-vitamin. Det bör vara fiskolja eller linfröolja, även rapsolja är ganska rik på omega-3.
PL

Hej!
Jag har kollat upp det här med Omega3 och det finns mycket att läsa i ämnet. Fiskolja, linfröolja och rapsolja innehåller alla omega3. Men omega3 delas upp i olika fettsyror. De oljor som innehåller mängder att tala om är sälolja, fiskoljor och linfröolja. De två sistnämnda innehåller fettsyrorna DHA och EPA. Säloljan är den mest kompletta omega3 källan då den förutom DHA och EPA även innehåller den antinflammatoriska och immunförvarshöjande fettsyran DPA. Har hört att även Järvsöfaks och Steinlager tar oljan. Steinlager är för de som inte vet (det är inte alltid lätt att hålla koll på travarna ;) ) en bra travare som bla. kom trea i Elitloppet och var, om jag får säga det, den moraliska segraren i Hugo Åbergs!
MVH/Lotten

Absolut är även DHA immunförsvarshöjande men med DPA i en olja ökar du immunförsvaret ännu mer och förstärker EPAns antinflammatoriska egenskapen.
Jag ringde till en kompis som jobbar på Karolinska Sjukhuset och pratade länge med honom om just fettsyror. Han berättade att man använder sälolja på flera sjukhus i Norge just därför att man har fått enorma resultat på människor. Främst på sjukdomar som reumatism, led- och tarminflammationer, psoriasis, men även sjukomar som bröstcancer och prostatacancer är den effektiv vid då den "boostar" immunförsvaret. Den botar alltså inte cancer men den hjälper kroppen att bekämpa cancern.
Jag undrade också om vad skillnaden var mellan tex linfröoljan då den ju är vegetabilisk, den känns roligare att ge sin häst vegetabiliska produkter än animaliska. Han berättade att värderna på säloljan är oslagbara, den ska tex. innehålla ca 10 ggr mer DHA än fiskolja. Samt att sälolja är den enda produkt som innehåller just fettsyran DPA som forskarna tror är anledningen till att sälens olja är så bra.
MVH/Lotten

Hallå!

gud vad den här oljan låter som en riktig mirakel kur! :p
Kan den på nått viss sakad om man tex inte behöver allt som den har"?
tex om man bara vill ge den i förebyggande syfte..
förutom den oljan...finns d nått annat tillskott som man kan ge för hudproblem?? asså som har svårläktra sår m.m.??

:bump:

Har du någon aning om var man kan få tag i säloljan?? Vill ha detta till mig, fiskoljan har hjälpt men finns det ännu bättre så att man kan få känna sig mer frisk så är ju det ännu bättre.

MVH/

Om linfröolja (=kallpressad linolja med finare namn?) hjälper, kan det även fungera med linfrön eller linfrökaka? Eller måste man ge så mycket mer då? (Eftersom en del av oljan är utvunnen ur linfrökakan menar jag).

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 698
Senast: Karminnie
·
C
Hästvård Fakta & Myter Strassermetoden Med anledning av alla felaktiga påståenden och märkliga myter som florerar kring strassermetoden, inte...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 183
Senast: LFreddy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka