Själv leder jag aldrig någonsin två hästar om det inte är sto med föl eftersom mitt sunda förnuft säger mig att jag tycker det är jobbigare att hålla koll på två hästar samtidigt än att gå två gånger.
Jag har ju ett helt gäng hästar.
Jag leder de flesta en och en, med få undantag.
I en av hagarna går det fem hästar. De första, som alltid tas in först, leds en och en. Om inte annat så för att de ska in i varsitt stall.
De tre sista får liksom komma in på en gång: två av dem tar jag i var sitt grimskaft, den tredje får springa lös. Den är inte motiverad till annat än att traska in i boxen och börja äta.
I en annan hage går det tre hästar.
en av dem tar jag alltid in först, de andra två tar jag därefter tillsammans.
Grabbarna på lösdriften tas en och en; om inte annat så för att många av dem är angelägna att bli hämtade och om jag försökte sortera fram två vore risken stor att få in fler och fel mellan och med ut... följden skulle kunna vara fyra-fem hästar lösa på gårdsplan och det är onödigt att behöva samla ihop dem.
Ibland rymmer någon/hinner smita med i öppningen eftersom jag är lite för lite vaken.
Resultatet blir ofta att den går in i stallet själv (om dörren är öppen vilket den inte är nu när det är så kallt) alternativt ställer sig på gräsmattan och klipper gräset.
Det har inte hänt att någon av dem lämnat min lilla gårdsplan, så det är väl inte oroväckande såtillvida, men ändå.
Alltså hämtas de en och en.
Och släpps ut en och en av samma skäl.