Helt rätt man kanske upptäcker det för sent.Samtidigt, om vi behåller ditt scenario ovan. Personen kommer och går med två hästar, kommer in i stallet och inser "shit, jag glömde öppna boxdörrarna". Personen försöker då ta sig ut därifrån igen, och samma olycka som nu händer. Är det fortfarande personens fel?
JAG anser att om man har ett stall som det som beskrivs (3*4 m utrymme utanför boxarna, slagdörrar) så ska man ens andas till en ny/främmande/whatever person om att det går att ta in två samtidigt då ska det vara tvärsäkra hästar som man kan ställa på varandra, bak mot bak, som tål att backa in i varandra osv. Dvs det ska inte kunna blir något strul pga hästarna eller utrymmet.
Jag har två som tas in ihop. Det har alltid gått finfint, även när jag t ex glömt öppna den enas dörr, eller jag för all del gör något annat taffligt och tappar ett grimskaft eller får dem på fel sida om mig sett till hur boxarna är osv. Jag skulle dock aldrig någonsin säga till någon annan att denne kan ta in dem samtidigt - helt enkelt för den ena är lätt i baken och kan slå. Den har aldrig varit ens i närheten av att lätta i baken när man leder, men den kan vifta rätt bra i hagen mot kompisen. Så jag skulle aldrig utsätta varken hästarna eller någon annan person för risken att ta in de ihop, om utifall att det är den dan det blir knas.
Jag känner lite att den som tog in hästarna är lite damned if you do, damned if you don't så länge de där boxdörrarna glömt öppnas och två hästar leddes från hagen, och att personen nog skulle få lika mkt pisk hur mycket hen än försökt lösa uppkommen situation på olika sätt. Dvs personen glömde (eller visste inte) öppna dörrarna, och där är hen liksom dömd.
Jag tänkte mig att man såg det innan man gick in i stallet och då chansade att det skulle gå bra ändå för att man inte orkade gå tillbaka till hagen.