Om vanvardad hast ska omhandertas

vildros

Trådstartare
Sitter och funderar pa vad som hander med vanvardade hastar efter att misskotseln upptackts. Har en djurskyddsinspektor behorighet att ta hasten fran agaren eller ar det polisen som gor det? Och vad hander med hasten sedan, dvs var hamnar den (om den inte ar sa illa daran att den avlivas vill saga)? Skickas de direkt till t.ex. Svenska Hastars Varn? Eller finns det nagot system for vad som hander med dem?

Sv: Om vanvardad hast ska omhandertas

Tyvärr händer det väl inte så himla mycket oftast... tycker det är väldigt sällan man hör talas om djur som omhändertas. Ofta är det så illa att de avlivas på plats... det är kanske inte hästar så ofta som får, kor och andra lantbruksdjur.

De fall jag känner till, där har ägaren bara fått ett krav att bättra sig... sedan har djuren försvunnit från platsen... vart de tagit vägen vet jag inte, kanske avlivats, sålts eller bara gömts undan.

Vad som händer om de faktiskt omhändertas vet jag inte, men jag tror inte att något kan tas därifrån om inte polisen kopplats in.

KL

Har sett några annonser på H...net för omhändertagna hästar så en del säljs nog vidare.

:)

Sitter och funderar pa vad som hander med vanvardade hastar efter att misskotseln upptackts. Har en djurskyddsinspektor behorighet att ta hasten fran agaren eller ar det polisen som gor det? Och vad hander med hasten sedan, dvs var hamnar den (om den inte ar sa illa daran att den avlivas vill saga)? Skickas de direkt till t.ex. Svenska Hastars Varn? Eller finns det nagot system for vad som hander med dem?
Länsstyrelsen (inspektören alt. inspektörens chef eller motsvarande) beslutar om att hästen ska omhändertas. Polisen verkställer sedan beslutet och hämtar hästen och stallar upp den på lämpligt stall. Länsstyrelsen tar sedan beslut om vad som ska hända med hästen, dvs om den ska omplaceras/säljas eller om den ska avlivas (sjuka hästar där man misstänker lång konvalecens, om man bedömer att hästen inte kommer att kunna bli så frisk att den får ett meningsfullt liv stc). Polisen tar därefter hand om försäljning eller avlivning.

Polisen får också ta beslut om omedelbart omhändertagande (32 § DL).

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! Hoppas pa att fa lite inspiration fran er kloka bukisar! Jag och min sambo har tva hundar (GSD 4 arig hona, Vastgotaspets 1.5...
Svar
4
· Visningar
1 148
Senast: niardasp
·
Övr. Hund Squid, den lilla Border terriern ... behover jag verkligen honom? En kille? Jag som ville ha en tjej till. Han fungerar fantastiskt med...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 269
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 243
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
8 028
Senast: Corminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka