L

Lonely

är det "farligt" att vaccinera sin häst? några i stallet påstår sig att deras hästar inte ska vaccineras för att dom blir jättesjuka :confused:

Har alltid vaccinerat mina hästar, har inte hört talas om att det skulle vara jättefarligt :confused:

Sv: Om vacc.

Varför skulle det vara farligt att vaccinera sina hästar :confused:

Det finns säkert hästar som blir sjuka av att vaccineras, precis som människor kan bli det. Man ska, t. ex., inte vaccinera sin häst om den redan är krasslig på något vis. Vanligt är det nog inte, men risken finns ju att någon häst är överkänslig.

Vi har alltid vaccinerat hästarna och ingen av dem har blivit jättesjuk. Om det var så farligt att vaccinera hästarna skulle nog veterinärena sluta med det. Eller vad tror ni?

Visserligen vaccinerar man in ett virus när man vaccinerar mot tex influensa men jag har inte hört ngt om att hästar ska bli sjuka av det.Man ska däremot ta det lite lugnare med deras motion de närmaste dagarna efter vaccination.

Vi har en häst hemma istallet som har dispans för att slippa vaccinationer.
Hon blev så sjuk så hon blev stående på Strömsholm och har därefter inte fått en enda spruta.
Dock är detta den enda jag vet som har blivit så och har dispans.

Våra andra hästar vaccineras precis som vanligt

Tror att detta var ett vanligare fenomen då man började vaccinera (ca 20 år sen). Då vet jag att det var hästar som vart rejält sjuka, men förhoppningsvis är vaccinet idag bättre. Tror nog säkert att det finns en del hästar som reagerar väldigt negativt på det och det var väl en av anledningarna till att man inom travet ganska snabbt tog bort vaccinationstvånget.
Finns väl också en anledning till att det är viktigt att hästen är frisk när sprutan tas och att den inte får ansträngas hårt efteråt :angel: !
Det finns väl iofs inga riskfria vaccinationer, varken hos människor eller djur... :confused:

Det kan säkert stämma.
Jag hade min häst uppstallad hos enn veterinär tidigare. Jag valde att vaccinera mot botulism, medan han inte vaccinerade sina tre.
Han menade att 1)vaccinet inte klarade alla sorters botulism, 2)hästarna kunde bli sjuka av vaccinet.

Immer

Mina jag har nu visar ingenting vid vacc, men hblstoet jag hade regarerade med nässelutslag, svettningar, blev vinglig och stod som en fånghäst. Skitläskigt.

d händer ju med hästar liksom människor att de reagerar mot vacc, men att inte vaccinera är ju klart farligare!

Det enda jag hört är att om vissa struntar i att vaccinera sina hästar i stallet, så kan man lika väl strunta i det själv också eftersom de blir smittade i vilket fall om de ovaccinerade hästarna blir sjika vill säga

Men influensavaccin hindrar ju inte hästen från att bli smittad, den får bara lindrigare symptom än om den inte skulle varit vaccinerad.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 072
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 814
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 964
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama