Om uppfödarens roll i den svenska näringen...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Om man betänker att hela den svenska hästnäringen ( allt ifrån foder, försäkringar, stallinredningar, arbetskraft, hästforskning etc. ) är baseerad på den hästar som finns inom landet ( förutom de som importeras ) så framgår det helt klart vilken oerhörd betydelse uppfödarna har i den svenska hästnäringen.

Jag läste någonstans att hela den svenska hästnäringen omsätter ca 20 miljarder / år ! Alla uppfödarnas val i hingst och stomatreal, ekonomi, kunskap/okunskap m.m, påverkar hela näringen i stort. Ensamma som uppfödare är vi ingenting - men, tillsammans så är vi starka.

Med detta som bakgrund så ställer jag frågan: - Vad tror ni är anledningen till att ASVH fick så låg svarsfrekvens på sin enket som de skickade ut till de enskilda medlemmarna, ang. medlemsavgifterna och de ingredinser som skulle ingå i ett sk. service paket ?

Varför svarar inte uppfödaren på de frågor som skickas ut ? Förstår man inte vitsen av ett starkt avelsförbund ? Eller förstår man som uppfödare inte vilken oerhörd betydelse alla uppfödare har gemensamt för både SWB men även hela den svenska näringen ? Vad tror ni ? Ensamma så är vi kanske ingenting, men tillsammans så blir vi starka. ´Vill inte vi också vara stolta över vår avel och det svenska varmblodet ?

Det var heller inte många som hade slutit upp till det extra årsmötet som man hade utlyst från ASVH:s sida angående höjningen av medlemsavgifterna. Detta får mig att bli ordentligt orolig då jag anser att vi kan få oerhört svårt att mäta vårt oss internationellt om vi inte stöttar vårt eget avelsförbund och vårt eget varumärke SWB.

Nu är denna tråden inte tänkt som någon lobbyverksamhet för ASVH, :D utan mer en önskan om att vi tex. kan diskutera vår egen gemensamma betydelse för den svenska hästnäringen i stort och att vi i tråden kan framföra våra önskemål om vad vi skulle önska oss, för att bli stärkta i år egen avel.

Vi har ju i tidigare trådar framfört önskemål om tex. föreläsningar i avel. Dessutom så har vi redan tidigare berört behovet av avelsrådgivning och en stark avelsledare. Vad önskar du dig som uppfödare mer ?

Hur många har tex. läst avelplanen på ASVH:s hemsida ? Vad tycker ni om den ? :confused:

Det kanske bara är jag som är en romantisk visionär om SWB:s framtida utveckling internationellt ? ;)

Helen

Sv: Om uppfödarens roll i den svenska näringen...

Naturligtvis vill alla avla fram så bra hästar som möjligt. Hittills tycker jag inte att ASVH når ut till uppfödarna som de skulle kunna göra, det har mest varit snack, folk tröttnar när det inte händer något, t ex har ju ingen avelsledare tillsatts ännu. Enligt mig låter följande taget ur avelsplanen väldigt flummigt, då det vad jag vet ännu inte har hänt något i praktiken som hjälper uppfödarna rent konkret. "För att ett effektivt avelsarbete ska kunna bedrivas i enlighet med föreslagen avelsplan förutsätts att ASVH förfogar över en rad olika stödfunktioner som gör att planens olika delar lämnar skrivbordet för att ges ett verkligt innehåll i praktiken. Utan att gå in närmare på dessa stödfunktioner kommer de att bara omnämnas kortfattat i det följande. ASVHs organisation och funktioner behandlas mer ingående under 2006 i en särskild utredning i styrelsens regi."
Visst kan det vara bra med planer, men jag tror inte på dem förrän ASVH har gjort något konkret för uppfödarna.

Utan att ha tid att ge ett längre svar (just nu), så vill jag gissa på att "ointresset" kommer av att ASVH inte upplevs som handelskraftiga, och att vi kan säga/önska i princip vad vi vill, men det händer inget ändå...

Avelsrådgivaren/ledaren är väl det bästa och senaste exemplet på just det..

För att det ska bli någon ändring ute i stugorna, tror jag att ASVH själva måste "upp till bevis" innan man känner sig som en del av en levande och handelskraftig organisation - och som man därför vill ge sin tid att svara på liknande frågor!

Naturligtvis vill alla avla fram så bra hästar som möjligt.
Att vilja är ju inte det samma som att man sedan gör det...Att viljan och ambitionen finns hos uppfödaren tar jag också för givet :D

Hittills tycker jag inte att ASVH når ut till uppfödarna som de skulle kunna göra, det har mest varit snack, folk tröttnar när det inte händer något, t ex har ju ingen avelsledare tillsatts ännu.
Tror du att dem skulle få fler enskilda medlemmar om en avelsledare tillsattes ? Eller är det fler faktorer som behövs tycker du ?

Enligt mig låter följande taget ur avelsplanen väldigt flummigt, då det vad jag vet ännu inte har hänt något i praktiken som hjälper uppfödarna rent konkret. "För att ett effektivt avelsarbete ska kunna bedrivas i enlighet med föreslagen avelsplan förutsätts att ASVH förfogar över en rad olika stödfunktioner som gör att planens olika delar lämnar skrivbordet för att ges ett verkligt innehåll i praktiken. Utan att gå in närmare på dessa stödfunktioner kommer de att bara omnämnas kortfattat i det följande. ASVHs organisation och funktioner behandlas mer ingående under 2006 i en särskild utredning i styrelsens regi." I vilket sammanhang stod detta ? Jag är lite för lat för att leta själv :D

Visst kan det vara bra med planer, men jag tror inte på dem förrän ASVH har gjort något konkret för uppfödarna.
Beskriv gärna vad du vill att dem ska göra mer rent konkret för uppfödarna.

Du brukar ha många vettiga åsikter här på forumet och infalls vinklar i diskussionerna, så jag tycker att det är roligt att du diskuterar detta...:bow:

Helen

...."ointresset" kommer av att ASVH inte upplevs som handelskraftiga, och att vi kan säga/önska i princip vad vi vill, men det händer inget ändå...
Nu är jag nog inte riktigt med :crazy: Vad är det som sägs och vart menar du ? Menar du här på forumet ?

För att det ska bli någon ändring ute i stugorna, tror jag att ASVH själva måste "upp till bevis" innan man känner sig som en del av en levande och handelskraftig organisation - och som man därför vill ge sin tid att svara på liknande frågor
Men hur ska man då kunna bevisa sig som en mer levande och handelkraftig organisation än vad som sker idag om inte medlemmarna går in och stöttar ? Det handlar ju många gånger om pengar....:confused:

Vad vill du rent konkret då att ASVH ska göra för att tex. stärka dig i din roll som uppfödare ?

Helen

Jag tror helt krasst att många har gett upp hoppet om ASVH. Det pratas mycket men det händer inget som vi vanliga uppfödare får någon glädje av. Priserna för att registrera föl skenar, hingstar får sänkta avelsvärderingsbokstäver på ibland obegripliga grunder osv. Det finns en tydlig trend att folk registrerar sina hästar i utländska avelsförbund, det tycker jag är ett tydligt tecken på att det finns ett missnöje med ASVH.
Det många vill ha, tror jag, är en oberoende avelsrådgivning och hjälp att marknadsföra sina hästar.

Jag tror helt krasst att många har gett upp hoppet om ASVH. Det pratas mycket men det händer inget som vi vanliga uppfödare får någon glädje av.
Vad är det vi vill ha glädje av då ? :D

Priserna för att registrera föl skenar, hingstar får sänkta avelsvärderingsbokstäver på ibland obegripliga grunder osv.
Vet du vad det kostar att regga i den andra förbunden ? Är det verkligen så dyrt om man jämför internationellt ?

Det finns en tydlig trend att folk registrerar sina hästar i utländska avelsförbund, det tycker jag är ett tydligt tecken på att det finns ett missnöje med ASVH.
Tydlig trend ? Det är mer än vad jag visste....Är det så så är det oerhört allvarligt då man inte stöttar vare sig sitt eget varumärke ( SWB ) eller den svenska näringen. Synd isåfall...

Det många vill ha, tror jag, är en oberoende avelsrådgivning och hjälp att marknadsföra sina hästar.
Det tror jag med är ett måste för att man ska få fler medlemmar....

Helen

Jag får inte någon ordning på citatfunktionen så jag svarar så här istället.
"Vad är det vi vill ha glädje av då?"
Jag menar kanske mer att få något tillbaka, få valuta för medlemsavgiften, t.ex. få tillgång till avelsrådgivning.

"Vet du vad det kostar att regga i den andra förbunden ? Är det verkligen så dyrt om man jämför internationellt"

Jag vet inte vad det kostar att regga i andra förbund, men att regga hos oss blev ju dyrare i och med att chipmärkning och DNA-test har blivit krav. Så för oss här i Sverige har det blivit dyrare jämfört med tidigare och nu.

"Tydlig trend ? Det är mer än vad jag visste....Är det så så är det oerhört allvarligt då man inte stöttar vare sig sitt eget varumärke ( SWB ) eller den svenska näringen. Synd isåfall..."
Det finns flera i min "hästbekantskapskrets" som föredrar att regga hästarna i andra förbund, och jag är säker på att många känner någon som gör så. Det är kanske tråkigt men så ser verkligheten ut. Jag tror inte folk tänker att de skall stötta sitt varumärke, de vill stötta sina egna uppfödningar i första hand.

Nu är jag nog inte riktigt med :crazy: Vad är det som sägs och vart menar du ? Menar du här på forumet ?

Nej, inte här på forumet, jag kräver inte att ASVH håller sig uppdaterade med hela Buke-folkets åsikter :D
(Även om det faktiskt speglar en del av deras medlemmar - dock mest kanske den något yngre generationen som dagligen använder internet, så det är farligt att tro att det speglar allas åsikter!)

Jag menade främst att väldigt många efterfrågar t.ex. en opartisk avelsledning/rådgivning - men det händer ändå inget. Alla andra debatörer i tråden har väl haft samma exempel, så att lösa detta skulle nog ge riktigt mycket credit till ASVH...

Om tjänsten tillsätts, och ASVH visade framfötterna (gärna i andra "gamla" frågor också), så skulle förtroendet öka, och därmed intresset och responsen från medlemmarna.

Men hur ska man då kunna bevisa sig som en mer levande och handelkraftig organisation än vad som sker idag om inte medlemmarna går in och stöttar ? Det handlar ju många gånger om pengar....:confused:

Jag tror dessvärre det har gått för långt, medlemmarna tror inte på ASVH som "deras" organisation längre - och att i ett sådant läge höja avgifter leder inte till någonting annat än färre medlemmar.

Det som krävs är nya tag i vårt intresse - t.ex. avelsseminarier för ryttare (för att få upp kunskapen om stammar/blodslinjer och därmed göra fler föl intressanta på marknaden även utan att ha "Cardento" som far - han får agera exempel på ryttar-poppis-hingst, inget ont om honom, tvärtemot!).

Visst - det krävs pengar till sådant, men ibland måste man våga investera sig ut ur en motgång!
Leder ASVH's initiativ till att vi kan ta högre försäljningspriser för våra "icke-Cardento" föl, så kan ASVH genast motivera den höjningen i efterhand utan att vi klagar!

Vad vill du rent konkret då att ASVH ska göra för att tex. stärka dig i din roll som uppfödare ?

1. Tillsätt en avelsledare som steg 1.

2. Lös andra problem som redan är "uppe på tavlan" som steg 2.

3. Efter att ha gjort detta tror jag mycket är vunnet, och medlemmarna är beredda att ge sig tid att svara på t.ex. enkäter - ASVH måste bara visa att våra röster hörs först!

Tror du att dem skulle få fler enskilda medlemmar om en avelsledare tillsattes ? Eller är det fler faktorer som behövs tycker du ?

Enligt mig låter följande taget ur avelsplanen väldigt flummigt, då det vad jag vet ännu inte har hänt något i praktiken som hjälper uppfödarna rent konkret. "För att ett effektivt avelsarbete ska kunna bedrivas i enlighet med föreslagen avelsplan förutsätts att ASVH förfogar över en rad olika stödfunktioner som gör att planens olika delar lämnar skrivbordet för att ges ett verkligt innehåll i praktiken. Utan att gå in närmare på dessa stödfunktioner kommer de att bara omnämnas kortfattat i det följande. ASVHs organisation och funktioner behandlas mer ingående under 2006 i en särskild utredning i styrelsens regi." I vilket sammanhang stod detta ? Jag är lite för lat för att leta själv :D

Beskriv gärna vad du vill att dem ska göra mer rent konkret för uppfödarna.

Du brukar ha många vettiga åsikter här på forumet och infalls vinklar i diskussionerna, så jag tycker att det är roligt att du diskuterar detta...:bow:

Helen

Ja, jag tror att en avelsledare med goda meriter hade varit positivt för ASVH. Tips för att få fler medlemmar till ASVH tycker jag är att uppfödare skulle kunna få svar från avelsexpert(er) och rent konkret kunna få förslag på lämpliga hingstval till sitt sto. Nu var väl inte det meningen att det skulle vara avelsledarens roll, men h*n skulle kunna stå i spetsen och utbilda andra på ASVH till att kunna göra det rent konkret. Andra faktorer för medlemsvärvning är proffsigt ordnade saluhästvisningar/auktioner i ASVHs regi där medlemmarnas hästar visas. Rabatt för ASVHs medlemmar att visa/premiera/saluföra sina hästar i av ASVH anordnade arrangemang. Internet är stort, ASVH skulle ha en saluhästsida där liksom den nordamerikanska varianten SWANA har, enbart för ASVHs medlemmar att införa annonser på då.
Finns säkert mer de kan göra, men det är de jag kommer på just nu.

Citatet är hämtat ur avelsplanens kapitel 14 Stödfunktioner för en framgångsrik svensk avel.

Vad är det vi vill ha glädje av då?"
Jag menar kanske mer att få något tillbaka, få valuta för medlemsavgiften, t.ex. få tillgång till avelsrådgivning.
Okej - är det något mer som du tycker skulle vara önskvärt ?

"Vet du vad det kostar att regga i den andra förbunden ? Är det verkligen så dyrt om man jämför internationellt"Jag vet inte vad det kostar att regga i andra förbund, men att regga hos oss blev ju dyrare i och med att chipmärkning och DNA-test har blivit krav. Så för oss här i Sverige har det blivit dyrare jämfört med tidigare och nu.
Javisst men å´andra sidan så har man nu en större koll på djurens identitet och risken för tex. bedägerier eller olika typer av fel borde nu vara lättare att uppdaga. Men viss jag håller med det är verkligen mycket pengar....

Jag tror inte folk tänker att de skall stötta sitt varumärke, de vill stötta sina egna uppfödningar i första hand.
Mmm, kanske det å´isåfall så tycker jag att det är synd då hela aveln och den övriga näringe skulle må bäst av gemensamma ansträngningar mot fortsatta och ökade framgångar...

Helen

Nej, inte här på forumet, jag kräver inte att ASVH håller sig uppdaterade med hela Buke-folkets åsikter :D
Det kanske dom skulle tjäna på :D

Jag menade främst att väldigt många efterfrågar t.ex. en opartisk avelsledning/rådgivning - men det händer ändå inget. Alla andra debatörer i tråden har väl haft samma exempel, så att lösa detta skulle nog ge riktigt mycket credit till ASVH...
Det tror jag med. Dessutom så är jag optimist och stror att vi kommer att få en avelsledare i sinom tid :D Byråkratin ska baar göra sitt först - och dess kvaranar brukar mala långsamt...

Om tjänsten tillsätts, och ASVH visade framfötterna (gärna i andra "gamla" frågor också), så skulle förtroendet öka, och därmed intresset och responsen från medlemmarna.
Vilka andra frågor ? :D

Jag tror dessvärre det har gått för långt, medlemmarna tror inte på ASVH som "deras" organisation längre - och att i ett sådant läge höja avgifter leder inte till någonting annat än färre medlemmar.
Kan det vara så att ASVH inte ska arbeta mot stoägarna i första hand, utan mer mot näringens behov både nationellt och internationellt ?

Jag menar på ASVH så förstår man ju vilken oerhörd betydels den inhemska aveln har för hela hästnäringens utveckling...därför så kanske man inte bara som uppfödare ska granska ur den egna synvinkeln på hur saker och ting löses från förbundets håll, utan även sätta på sig "granskningsbrillorna" för en analys av besluteten som förbundet tar ur hästnäringens behov...:confused:

Det som krävs är nya tag i vårt intresse - t.ex. avelsseminarier för ryttare (för att få upp kunskapen om stammar/blodslinjer och därmed göra fler föl intressanta på marknaden även utan att ha "Cardento" som far - han får agera exempel på ryttar-poppis-hingst, inget ont om honom, tvärtemot!).
Dessutom så tror jag att det behövs en ökad dialog mellan hingsthållare och stoägare.

Visst - det krävs pengar till sådant, men ibland måste man våga investera sig ut ur en motgång!
Men att investera sig ur en kris eller motgång kräver att man har folks förtroende annars så ska man nog akta sig för att just se investeringen som en lösning på just det " problemet ".

Leder ASVH's initiativ till att vi kan ta högre försäljningspriser för våra "icke-Cardento" föl, så kan ASVH genast motivera den höjningen i efterhand utan att vi klagar!
Men det är inte ASVH som ska sätta priserna det ska vi göra. Men jag förstår ändå hur du menar.

Helen

Det jag skulle tycka vore bra är som sagt mer marknadsföring.

Ang. ID-märkning, visst fördelen är ju ökad kontroll men personligen är det inget jag har varit speciellt orolig för. Det har ju gått att DNA-kontrollera redan tidigare om man misstänkt oklarheter.

Som det är nu känns det som om det har blivit en negativ spiral med ASVH, de har inga pengar att göra det medlemmarna vill att de skall göra och därför blir inte fler medlemmar. Däremot tycker jag att man får valuta för pengarna i "min" regionala avelsförening, man får rabatt på visningar och föredrag.

Ja, jag tror att en avelsledare med goda meriter hade varit positivt för ASVH.
Det är vi nog alla överens om. :bow:

Tips för att få fler medlemmar till ASVH tycker jag är att uppfödare skulle kunna få svar från avelsexpert(er) och rent konkret kunna få förslag på lämpliga hingstval till sitt sto.
Okej vilka meriter ska då experten ha i bagaget tycker du ?

Nu var väl inte det meningen att det skulle vara avelsledarens roll, men h*n skulle kunna stå i spetsen och utbilda andra på ASVH till att kunna göra det rent konkret.
Det ligger mkt i det du säger men frågan som följer blir då vem vill axla den rollen som expert och dessutom utbilda andra ?

Andra faktorer för medlemsvärvning är proffsigt ordnade saluhästvisningar/auktioner i ASVHs regi där medlemmarnas hästar visas.
Håller med.

Rabatt för ASVHs medlemmar att visa/premiera/saluföra sina hästar i av ASVH anordnade arrangemang.
Kanske man skulle kunn ha krav på medlemsskap för att folk skulle få deltaga i dessa arrangemang - det kan väl ändå inte vara meningen att ett fåtal enskilda medlemmar ska bekosta icke medlemmars behov av att visa hästar ?

Internet är stort, ASVH skulle ha en saluhästsida där liksom den nordamerikanska varianten SWANA har, enbart för ASVHs medlemmar att införa annonser på då.
Finns säkert mer de kan göra, men det är de jag kommer på just nu.
Det har redan påbörjats. Titta på tränarportlens hemsida får du se. Diskussionen pågår dessutom redan men hur den ska utformas.

Citatet är hämtat ur avelsplanens kapitel 14 Stödfunktioner för en framgångsrik svensk avel.
Tack återkommer då jag har kollat i vilket sammanhang texten står...

Helen

Det jag skulle tycka vore bra är som sagt mer marknadsföring.
Håller med.

Ang. ID-märkning, visst fördelen är ju ökad kontroll men personligen är det inget jag har varit speciellt orolig för. Det har ju gått att DNA-kontrollera redan tidigare om man misstänkt oklarheter.
Men det har ju tidigare framkommit att tex. en godkänd hingst hade fel far genom olyckliga omständigheter tex. Dessutom så har det varit tveksamheter angående röntgenplåtar på godkända hingstar etc. Jag tror personligen att detta med chip och DNA tyvärr är ett måste - för att det inte ska uppstå tveksamheter...

Däremot tycker jag att man får valuta för pengarna i "min" regionala avelsförening, man får rabatt på visningar och föredrag.
Kul att höra !

Helen

Jo, visst har det hänt en del med röntgenplåtar osv. Det skulle vara intressant att få reda på hur många av årets föl som verkligen hade fel identitet, det kanske har funnits ett stort mörkertal tidigare.

Jag har hört att ASVH får in fleaktigeter så gott som varje vecka vad det gäller registreringsunderlag av hästar...men det är som sagt bara, vad jag har hört :smirk: - mao. så vet jag inte vilken tyngd det har....

Helen

Först vill jag säja att jag inte är helt bekväm med kopplingen "Om uppfödarens roll i den svenska näringen" och ASVH, eftersom det finns så många andra raser än halvblod/varmblod... Jag tycker generellt att vi måste bli bättre på att vidga vyerna mellan raserna!

Kanske man skulle kunn ha krav på medlemsskap för att folk skulle få deltaga i dessa arrangemang - det kan väl ändå inte vara meningen att ett fåtal enskilda medlemmar ska bekosta icke medlemmars behov av att visa hästar.
Vill man få så många visade hästar som möjligt, för avelsvärderingens skull, så är nog medlemskrav en omöjlighet. För det skulle bara skapa en massa irritation och folk skulle nog låta bli att visa sin enda inköpta unghäst för att få en bedömning. Det är ju många fler än uppfödarna som visar hästar!!
Däremot tror jag på rejält rabatterade priser för medlemmar. Det är en sporre i stället för en blåslampa.
Inom shetlandssällskapet t.ex får man visa ponny på utställning även om man inte är medlem - mot dubbel anmälningsavgift...

Och vad gäller ASVH så har ingen lyckats förklara för mig varför jag bör vara medlem där. Jag visste inte ens om att man kunde vara enskild medlem där förrän du började ta upp det här...

Först vill jag säja att jag inte är helt bekväm med kopplingen "Om uppfödarens roll i den svenska näringen" och ASVH, eftersom det finns så många andra raser än halvblod/varmblod...
Helt rätt ! Uppfödarens frundläggande betydelse för hela den svenska hästnäringen är ju oavsett vilken ras man avlar. Kopplingen med ASVH gjorde jag ur mitt eget perspektiv som uppfödare av varmblodiga hästar för sporten. Sorry ! Mao. så angår denna debatten uppfödare av alla raser och deras olika förbund.

Jag tycker generellt att vi måste bli bättre på att vidga vyerna mellan raserna!
:crazy: Det tycker jag med ! Sorry ! Det var lite därför jag la ut frågeställningen på forumet då alla oavsett ras skulle kunnna deltaga i den, trots att jag tog expemplen från mitt eget avelsförbund. Man är ju sas. sig själv närmast när man reflekterar...

Och vad gäller ASVH så har ingen lyckats förklara för mig varför jag bör vara medlem där.
Därför att vi måste samarbeta både med varandra som stoägare, avelsförbundet och hingsthållarna om vi ska bli en av de starkaste avelsnationerna i världen :D Duger den förklaringen ? ;)

Jag visste inte ens om att man kunde vara enskild medlem där förrän du började ta upp det här...
:o Ur led är tiden...

Helen

Jag tro dessutom att om man ska diskutera uppfödarens roll så ska man nog hålla avelsföreningarna utanför tråden, åtminstone i dess inledning. Nu har tråden utvecklats till att bara handla om ASVH... Det gör nog att många från andra raser håller sig härifrån

Därför att vi måste samarbeta både med varandra som stoägare, avelsförbundet och hingsthållarna om vi ska bli en av de starkaste avelsnationerna i världen :D Duger den förklaringen ? ;)

:o Ur led är tiden...

Helen
Nej, det räcker inte för mig. Jag kan inte förmå mig själv att betala en medlemsavgift till en förening som inte ger mig något mer direkt tillbaka... (övrig övertalning om mig som medlem får ske via PM, för övrigt ;)) Jag kan inte se mig själv som medlem där i dagsläget.

Liknande trådar

C
Avel Klippt från ASVH´s hemsida: ASVH inför skärpt härstamningskontroll för registrering ASVH:s styrelse har beslutat att införa...
Svar
19
· Visningar
1 397
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka