om tornespel

lovehorses

Trådstartare
Jag såg att det fanns en tråd om riddare men jag har lite andra frågor:
Jag har blivit jätteintresserad av det sen man sett på tvn och uppvisningar. Har en finskhäst (kallblod) som skulle vara kul att ha inom sånt...
Jag bor på Åland/finland och här finns det inga riddare, det skulle vara kul att börja med det.
frågor:
1.Finns det några riddare nära grisslehamn och där omkring?
2. skulle det finnas möjlighet att någon skulle komma och hålla kurser och uppvisningar? vad skulle isåfall priset vara för det?
3. passar finskhäst som riddarehäst eller måste hästen vara av en lättare typ?
4. Finns det någon häst som absolut inte passar till riddarhäst?

Har ni hemsida skriv den hit!!! :bow:

Tack på förhand!!! :banana:

Sv: om tornespel

hej hallå!
Jag ska försöka svara på dina frågor:

1. vad jag vet fnns det ingen i närheten av åland. Kan vara så att det finns i finland men det är inget jag har koll på.

2. Visst finns det möjlighet men prisuppgifter är svåra att svara på. Jag skulle kunna tänka mig kost/logi/resa och sen en slant för jobbet kanske. Beroende på omständigheter givetvis.

3. En finskhäst funkar nog alldeles ypperligt till tornerspel. Jag rider t ex en nordsvensk travare och dom är väl i samma modell om jag inte missminner mig. Visst är det en födel om hästen är smidig och vändar men det handlar nog mer om individ än ras.

4. Visst gör det det... Men det har återigen med individ och inte ras att göra. Hästen måste ha ett psyke som passar samt gilla det den gör. För annars kommer man inte långt på banan med dom.

Jag har en hemsida (se min info här på buke) som kanske kan vara dig till hjälp. Annars är det bara att höra av dig via PM så kan jag försöka berätta mer.

Jag har hur måna frågor som hellst om tornespel!!
Men till att börja med...
Vad krävs av mej, å av hästen?

Du behöver kunna rida på en hand (oftast i galopp och på en yta som en väldigt liten ridbana) eftersom den andra är upptagen med något vapen, så man rider mycket med skänklar, säte,vikthjälper och inte speciellt mycket hand.

Hästen bör klara av oljud, fladdrande fanor och liknande, att ryttaren gör en massa saker på hästryggen, att du har lansar som spretar.
Men det här är något som man tränar med hästen och som bygger på ett sammarbete och förtroende mellan hästen och ryttaren.

Du kan börja med att rida med en "lans" ca 200-250 cm lång och välta, träffa och plocka saker med den. Rid med en fana. Skaffa dej ett "svärd" och hugg på äpplen, meloner, morötter eller liknande.
Men ta det lugnt och skynda långsamt med hästen för den kanske blir väldigt skeptisk till det här......

Min polle e redan van vid det mesta, fast ja då e "lite till åren" (jaja gammal kärring e ja ju då INTE....) så e vi me på alla kul upptåg så som karnevaler, maskeradhoppningar, har honom till ponnyridning på marknader... (stor "ponny"... 155cm) han e lugn å sansad i de flesta situationer. Men han har börjat tröttna på den vanliga träningen å hoppningen och tänkte kanske tornespel var ett bra alternativ. Hästen älskar ju att visa upp sej å ju mer tjo å tjim de e dessto mer ger han.. // Mia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka