Om Stoppa tjuven

Rie

Trådstartare
Vad säger ni om programmet Stoppa tjuven?
Jag är kluven.
Det är jättebra att man får alla dessa tips på hur man försvårar och avskräcker tjuven från att välja just min
bostad men samtidigt är ju programmet också en liten utbildning för blivande tjuvar hur man kan göra.
Var bristerna i bostäderna finns och så vidare.

Såg en tidningsartikel för några dagar sedan om hur larmföretagen tjänar grova pengar på männniskors rädsla för inbrott.
Samtidigt som bostadsinbrotten faktiskt minskar.

Vi skyddar oss mer, mot ett brott som minskar.

Planerar man att bli tjuv så lär sig tjuven det som krävs oberoende på vad som visas på teve.

Jo, men här tänkte jag närmast på de som kanske inte tänkt så långt i de banorna utan får ide´n efter att ha sett programmet med alla tipsen. Tillfället gör tjuven...ger tjuven ideer.

Vi skyddar oss mer, mot ett brott som minskar.
Fast här kanske man måste fundera över kausaliteten. Det kan ju vara så att de brott som minskar gör det åtminstone delvis på grund av de skyddsåtgärder som människor vidtar.
Ifråga om bostadsinbrott ser det dock inte ut som någon uppenbar eller påtaglig minskning när BRÅ redovisar det faktiska läget.

Jag vände hem i morse efter att jag passerade en polskreggad VW-buss som stod parkerad drygt 150 m hemifrån. När jag kom hem ser jag att min boddörr står på vid gavel så jag parkerar, tar lampa, tänder upp all belysning i boden och går upp på loftet men ser inte att någon är där. När jag sedan åker igen är bilen borta, annars hade jag fotat av regplåtarna på den och i em när jag kommer hem kommer jag sätta hänglås på. Nu är det visserligen i huvudsak vedbod, men jag vill ändå inte ha löst folk som smyger runt på min tomt och letar efter något att stjäla. :mad:

Vi har stora problem med balter som stjäl så jag ska bli lite flitigare med att släppa ut hunden när jag hör ljud i fortsättningen då de tydligen är i farten igen. :devil: :banghead:

Jag vände hem i morse efter att jag passerade en polskreggad VW-buss som stod parkerad drygt 150 m hemifrån. När jag kom hem ser jag att min boddörr står på vid gavel så jag parkerar, tar lampa, tänder upp all belysning i boden och går upp på loftet men ser inte att någon är där. När jag sedan åker igen är bilen borta, annars hade jag fotat av regplåtarna på den och i em när jag kommer hem kommer jag sätta hänglås på. Nu är det visserligen i huvudsak vedbod, men jag vill ändå inte ha löst folk som smyger runt på min tomt och letar efter något att stjäla. :mad:

Vi har stora problem med balter som stjäl så jag ska bli lite flitigare med att släppa ut hunden när jag hör ljud i fortsättningen då de tydligen är i farten igen. :devil: :banghead:
Var rädd om dej när du går in om du tror tjuvar eller annat löst folk är i byggnaden, här har några råkat ut för både kniv och yx hot när dom råkat stöt på folk i sina ekonomi byggnader.

Var rädd om dej när du går in om du tror tjuvar eller annat löst folk är i byggnaden, här har några råkat ut för både kniv och yx hot när dom råkat stöt på folk i sina ekonomi byggnader.
Hade jag hört minsta lilla hade hunden fått följa med mig in, men jag hoppas och tror att de hellre flyr än stannar när de hör att man är på väg. Jag har ringt och varnat grannen nu på morgonen så han håller lite extra koll.

Hade jag hört minsta lilla hade hunden fått följa med mig in, men jag hoppas och tror att de hellre flyr än stannar när de hör att man är på väg. Jag har ringt och varnat grannen nu på morgonen så han håller lite extra koll.

Jag tänker samma sak, att sen min jycke skulle slicka ihjäl folk det är det ju ingen som vet. Han låter ju som fan i alla fall!

Jag tänker samma sak, att sen min jycke skulle slicka ihjäl folk det är det ju ingen som vet. Han låter ju som fan i alla fall!
Jag hoppas varulven avskräcker och tänder till om det kom till en skarp situation, normalt är han dock väldigt glad i folk generellt även om han ser både vild och arg ut när han är innanför staketet. Han var dock riktigt förbannad tidigare vid ett tillfälle då det var några hantverkare(?) med exotiskt utseende som stannade till och frågade efter vägen. :o

Jag hoppas varulven avskräcker och tänder till om det kom till en skarp situation, normalt är han dock väldigt glad i folk generellt även om han ser både vild och arg ut när han är innanför staketet. Han var dock riktigt förbannad tidigare vid ett tillfälle då det var några hantverkare(?) med exotiskt utseende som stannade till och frågade efter vägen. :o

Jaadu den förhoppningen har jag med, han är visserligen bara 4 men ändå. Men jag är helt 100 på att han skulle kunna döda om någon skulle gå på vår (hans) 3 åring. Vår skäller ju tydligt mot alla som närmar sig hans staket men kommer dem in så springer han ju fort som ögat och hämtar bollen, men då är vi ju hemma. Vet inte hur han skulle göra om han va ensam.

Flyr gör säkert dom flesta om gömma sig inte gick, finns ett stort om och det är om dom kan fly eller finns det bara en utgång?

Jag är troligen lite extrem då jag är uppvuxen och bor bara några 100m från en anstalt som tycks ha svängdörrar för intagna.
Vid rymningar går inte ens vårdarna in i byggnader där rymligen misstänks vara pga riskerna.

Samma här, vi satte upp grind vid huvudinfarten som hjälpte en del men det hände ändå ett antal incidenter, nu är det kamerabevakat och efter det har det fungerat, men skulle inte förvåna mig om någon försöker ändå. Flera har varit på väg in men snabbt vänt när de såg skylten som man tyvärr måste ha.

Sen slängs det skräp, ölburkar, cigarettaskar och vodkaflaskor längs med vägen som är en liten grusväg men tyvärr allmän väg, tre fjärdedelar av dessa med utländskt ursprung, främst polskt.

Liknande trådar

Fritid Jag brukar följa alla trådar som postas när det efterfrågas om tips på sevärdheter och annat kul när en ska ut på tur. Är ju så många...
2
Svar
24
· Visningar
771
Senast: Tilly_85
·
Samhälle Det här har berörts i tidigare trådar, men egentligen inte fått en egen tråd. Den sill (strömming) och skarpsill som borde utnyttjas av...
Svar
11
· Visningar
997
Senast: Mia_R
·
Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
25 466
Senast: Klara
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 265
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar