om stoet inte blir dräktig

Freyr

Trådstartare
Min kompis har ett sto, 19 år, som hon köpt nyligen. Stoet är köpt som avelssto och har tidigare fått 6 st föl.
Hon var på betäckning förra året men tog sig inte och de lät henne vila då. Hon är nu på betäckning igen och de har inte fått veta om hon är dräktig än. Hon är spolad två gånger förra året.

Frågan är: OM hon inte blir dräktig i år heller, vad kan man göra? Finns det någon utredning (typ motsvarande hältutredning) man kan göra? Eller är det bara att ge upp?

/Malin

Baktprov taget i år, hon spolades i samband med första brunsten hos hingsten i år. Hon brunstar normalt och är handbetäckt med garanterat fertil hingst (som hon tidigare fått två föl med).

/Malin

Det låter nästan som en typ av "ålders-atrofi" för henne om hon haft föl förut och allt är OK, man ska nog inte ge upp för då blir det defenitivt inga föl, men man kan ge dom hormontillskott för att hjälpa kroppen att bete sig som när den är dräktig. Har stoet för dålig produktion av Prostaglandin så kan den stöta bort ett eventuellt foster innan man ens hinner UL:a dom första gången. Vi brukar ge gamal ston som har svårt att "behålla sin dräktigeht" Regumate, väldigt dyrt och man måste ge det oralt i om jag inte minns fel 3 månaders tid dagligen. Det är även livstids tävlingskarens.

Kolla upp det. :idea:

hej
undrar hur länge kan man hålla på och avla på ett sto?
mvh

det är nog olika, men den äldsta madammen jag känner som fått föl (och helt utan problem) var 28 (11:te fölet)...

/Malin

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 626
Senast: Freazer
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar