freddispotti

Trådstartare
Hej undrar om det är någon som som har samma problem som mig. Min valack på 8 år har nu på senaste tiden börjat regera på att jag sätter på sadeln (det har han aldrig gjort förut ) samt att när jag drar ett finger på var sida av ryggrader så sjunker han typ in, han typ böjer sig. MEN ibland regerar han inte på det och ibland gör han. Vet inte vad det kan vara? Någon som har något svar på vad det kan vara ?:confused:

Hej undrar om det är någon som som har samma problem som mig. Min valack på 8 år har nu på senaste tiden börjat regera på att jag sätter på sadeln (det har han aldrig gjort förut ) samt att när jag drar ett finger på var sida av ryggrader så sjunker han typ in, han typ böjer sig. MEN ibland regerar han inte på det och ibland gör han. Vet inte vad det kan vara? Någon som har något svar på vad det kan vara ?:confused:
Ryggont? Uppsök veterinär snarast och rid inte tills dess. Kan ju vara sadeln som ligger dåligt oxå men kan lika gärna vara något annat alt fått inflammationer i ryggen pga sadeln. :/

Har den inte täcke så sätt på de för att undvika att ryggen blir ännu ömmare!:)

Två vanliga anledningar till öm rygg är att sadeln trycker för mycket baktill (kan t ex bero på att den är för smal framtill eller att ryttaren sitter och trycker på bakvalvet) eller att hästen har spänt sig (kan t ex bero på att den blivit kall och blöt, spänt sig vid ridning, eller har dåligt fotfäste i hagen).

Min ponny säger till när det är dags för täcke genom att få lite ont i ryggen på hösten. Inget extremt dock, och reagerar inte på sadeln - bara när jag visiterar ryggen. Tar det lugnt med ridning innan hon känns bra igen.
Verkar hästen väldigt besvärad hade jag kollat upp med veterinär och tagit med sadeln dit..

Liknande trådar

Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
525
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 874
Senast: sorbifolia
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 045
Senast: Liran
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 801
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025