Om ni ska köpa ny häst...

C

CarolaLind

Passande ert intresse för AR.

Vad väljer ni? Vad tittar ni efter? Vad är viktigt/oviktigt?

Sätt gärna ihop den ultimata hästen!

Har ni redan den hästen?

Sv: Om ni ska köpa ny häst...

Jag skulle mest titta på exteriören, ras mindre viktigt. Och mentaliteten.
Den ska vara lite grov, inte alltför ranglig eller spinkig, rel. högt ansatt hals och ganska kort rygg. Och lätt att vinkla under bakbenen.
Mentaliteten ska vara positiv, samarbetsvillig och ha lätt för att lära. Det mentala har ju också lite att göra med hur lätt den har för att samla sej så den ska hellre korta upp sej om man gör en förhållning än att bara tänka "bakåt" för då har man en stor fördel.

Vill inte påstå att jag har en sån häst nu, men egentligen är enda "nackdelarna" med min nuvarande att han vill bredda med bakbenen istället för att vinkla under tyngdpunkten, och han är lite tjurig om man pressar honom. Annars har han "rätt" mentalitet och lätt att samla sej och är lättlärd. Så jag är jättenöjd :) sen är det ju alltid en fördel om hästen är ordentligt grundutbildad.. :angel:

CarolaLind skrev:
Passande ert intresse för AR.

Vad väljer ni? Vad tittar ni efter? Vad är viktigt/oviktigt?

Sätt gärna ihop den ultimata hästen!

Har ni redan den hästen?

En kvadratisk häst med korrekt benställning och starka tåliga ben har jag tittat efter och en häst som har en "rund" överlinje, alltså en naturligt bra form, vilket jag tycker att nordsvenskar i regel har. Sen vill jag ha en kort och stark rygg.

Jag tror jag har hittat en sådan häst, köpt en nordsvensk men eftersom nordsvenskar ofta är lågställda så har jag köpt en efter en norsk hingst som är kvadratisk och vad man ser nu är att on komemr bli högbent och jag hoppas hon också får en bra kvadratisk form sen, hon är bara 1 år så det är lite svårt att se nu.

Fick själv höra att jag hade en häst som passade för Barock, fast det visste jag såklart inte när jag köpte henne för 4 år sedan....
Tinkersto, samarbetsvillig, lätt för att lära dock envis
Kort och stark rygg
Bakben har hon lätt att vinkla under
har en rätt lagom lång hals, kan bli väldigt högrest i nacken
Lätt för att samla sig när man från marken jobbar henne
Höga benlyft- alltså en swungfull trav med långa och höga steg
I galoppen rundar hon ryggen fint
Lång man och svans med passande fladdrande hovskägg :love: det kan ju inte bli bättre :)
Önskar dock att matte var mer utbildad inom barock...men som sagt vi håller på att lära oss :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Proportionerlig. Mkt bra resning. Brett mellan ganasherna. Välutvecklad manke, bra sadelläge. "Lagom" lång rygg, varken för lång eller för kort. Välliggande bogar. Välvinklade bakben. Korrekt benställning, hästen ska stå mitt i hovarna. Får inte stå bakom sig med frambenen. Rena takter i alla gångarter. Ska stå med jämn belastning på alla fyra hovarna. Rör benen rakt framåt, med svansen lätt lyft.
Den ska ha ett lugnt, men vaket temperament.
!55-160 cm i mkh.
Lätt modell. Ras måste inte spela roll, bra individer finns inom många raser, men en Lusitano skulle jag kunna leva med...
Det viktigaste är att det är en sund individ.
Tre år, hellre ohanterad än felhanterad.

Ja, eftersom jag är fullt upp i det är jag som ett stort :confused: på de frågorna!

Jag TRODDE att jag visste vad jag ville ha. Nu när jag har kikat på en hel del görfina djur så är jag bara förvirrad. En del i problemet ligger väl i att jag alltid vill lägga störst vikt vid att JAG trivs med hästen - den ska vara bra att "vila ögonen på" (= vettig exteriör, för min del viktigt med fina linjer, harmoni genom kroppen, rörlighet & balans i rörelserna), jag ska tycka om psyket (= såtillvida att jag kommer tycka om den lika mycket varje dag ;) ), det ska finnas nån sorts bra kemi mellan oss.
Jag trodde det var rätt smala kriterier...

Men när jag kikat på hästar nu så inser jag att jag har alldeles för lätt att tycka om de där rackarns djuren. De flesta jag kikar på har ju en hel del positiva sidor, jag tycker de har härligt temperament & bra psyke, fin kropp etc. De flesta skulle gärna fått stå hemma i mitt stall ;). Även fast de till och med varit -väldigt- olika.
Det finns de som jag genast tänker "nej, det är inget för mej", och det är ju enkelt och bra....

Det är enklare för mej just nu att sortera ut vad jag INTE vill ha. Fast inte ens det är ju enkelt.
Det jag absolut säkert vet att jag INTE vill ha -just nu i alla fall, är något "offer" antingen för dålig ridning, dålig hantering eller dålig hästhållning. Den jag köper SKA vara välhanterad, välriden samt välfodrad och så vidare. Ja, det enda som går att rucka på där är ju då välriden-biten, om den inte är riden alls gör inte det något...
Det känns också viktigt med en FRISK häst, även fast jag där känner att jag har svårt med kriterierna. De enda som är helt hundra fräscha som jag träffat är ju 1-åringarna, alla äldre har alltid "nåt" skit. Och ett föl behöver jag inte, fuxmärren ska ju nedkomma med världens åttonde underverk snart ;). Eller så är jag bara onödigt petig och har "för dålig/lite erfarenhet", för att kunna se vad jag kan göra något åt och inte.

Bra ben, bra hovar, bra exteriör & balans, bärighet, bra "bett" (tänder), bra rörelser, bra psyke - är grundkriterier. De som är sneda och vinda i benen går bort. Dålig hovkvalitet är ingen hit heller.
Jag vill ju inte köpa på mej (mer) problem....

Något mer som är viktigt är att hästen måste fungera bra med andra hästar, är det en valack får den absolut inte vara en sådan som betäcker (eller försöker betäcka) stona.
Allra helst hittar jag en RANGHÖG häst, fuxmärren är låg i rang & hela samvaron för dem blir ju så behaglig om det finns någon trygg, ranghög med i flocken. Fast det där med rangen är inte så lätt att se på ynglingarna, men jag tycker nog man kan se dragen redan tidigt, iaf på de som ÄR ranghöga.

Nej, just nu är jag lite kall i magen & kall i hjärtat och väntar vidare.
När DEN hästen kommer förbi så borde det ju vara något alldeles, alldeles extra? När jag nu ratar alla dessa fina hästar....

Angående den häst jag har, jo, hon ÄR ultimat.
Men (hehe, det finns alltid ett sådant) hon börjar vara lite till åren och har gått hårt i sitt liv, hennes kropp är inte vad den kunde eller "borde" varit. Orättvist att sätta henne i någon ridutbildning med så mycket ambitioner eller mål - ridningen & arbetet med henne är mer av sorten sjukgymnastik och "rehabilitering" och lär så förbli.
Jag uppskattar henne för det hon är :). Men en ridhäst kommer hon inte bli.

Sen har man väl nån nostalgi-gen i sej, för visst är det så att jag letar lite gemensamma nämnare från mina tidigare djur - i den jag ska köpa. Kunde man kombinera Bandits ridbarhet, lätthet för samlingen, med Trollfuxas psyke & power och Stellas rörlighet & följsamhet - wow vilken häst... ;)
Nä, skojar bara, men jag är inte mer än människa och "man vet vad man har men inte vad man får".

Nå, denna utläggning blev lång och utan något vettigt svar.... Men på några månader kanske jag kan svara på om det blev som jag tänkt mej eller inte? Det brukar ju nästan vara så att många av de där sök-kriterierna blir ruckade på mer eller mindre när man hittar hästen....

Tillägg; och lite rädd är jag, då jag med de två senaste (Bandit & Stella) fått en sådan kontakt att jag är lite rädd att den känslan aldrig kommer infinna sej med nån ny häst.
Det vill säga, egentligen duger ingen häst som inte är nån av de två - helst ska fålen ju inge samma känsla som de, även fast jag hade den ena 3 år (omtumlande såna) och den andra 9 år (lätt att konkurrera med de oddsen).... Som sagt, man är inte mer än människa...

Senast ändrad:

Jag har inte ännu shoppat häst en enda gång. Jag har aldrig hittat hästar, de har hittat mig. Så jag vet inte. :cool:

Tja intresse för AR :) ?
Men självklart så är det krigarens häst man ska ha
http://www.geocities.com/normlaw/cover.gif
Längd på hovskägg är meningslöst mått, mönstret på pälsen? ska ju ha den som riddjur inte möbelskinn.
En bra arab är aldrig fel.

Den där såg lömsk ut, skulle jag aldrig köpa :-)

Ett öppet, klart, intelligent och harmoniskt öga tycker jag är det viktigaste när jag köper en häst, förutom förstås att personkemin stämmer. Jag vill också ha en intelligent häst, med mycket god framåtbjudning, som är nyfiken och intresserad av saker och ting.

I övrigt vill jag ha en häst med en rund, stark överlinje och mjuka runda gångarter. Hellre att man får rida i dem lite mer gång än att de är för spända och flashiga. Finns framåtbjudningen brukar det gå att få gång så man klarar sig ändå. Jag vill ha en bra skritt med energiska rejälva kliv, den ska se ut som om den vill någonstans när den skrittar. En sån skritt är embryot till en bra passage sen.

"lånar knapp"
Vill utveckla Carolas fråga lite. vad tittar ni på om ni leter unghäst? Är det samma som för en redan vuxen eller måste man bortse från vissa saker? Exteriören kan ju variera lite om hästen har en tillväxtperiod sas. :smirk: .

När jag börjar leta häst nästa gång så ska jag se till att hitta en exteriört bra häst så jag inte köper mig på problem. Precis som via sa så ska hästen stå rakt med benen under sig. Vara jämt byggd och ha ett bra sadelläge, om man nu kan se det på en unghäst. För en äldre redan felriden häst, det köper jag aldrig igen. :cry: .

Hästen ska ge ett harmoniskt intryck. Övertramp i skritten, mjuka gångarter, vaken och pigg. Den ska va nyfiken på sin omgivning, men ändå intresserad av vad människan som håller i den håller på med.

Men om någon kan svara på vad man mer ska leta efter hos en unghäst är det ju fint. :D

Hehe, men det är väldigt tjusigt när en häst med lång man och mycket hovskägg kommer dansande, har du inte sett det kan jag relk att titta ;)

För mej :Ingen lång rygg -kvadratisk. Inte så hög. Inte lång ansatt hals som kräver en lägre form (typ westernhäst).
Jag vill ha en lättare Fjording jag.
Kallblodstravare har jag ridit in så det blir över, det är så j :devil: la jobbigt att få om just från trav -> ridhäst... även fast man hela tiden kan känna att det finns där (travade i något passageliknande i nedför en slänt på första uteritten med förrförra :D ).
Huvudet är endå viktigast, man ska kunna komma in i hästen... den ska inte låsa sej, få psykbryt -> det ska inte vara omöjligt att prata med hästen. Ett rent helvete att sitta på skoterrädd häst som stänger av så fort hon hör allt från gräsklippare till motorsåg .
Stabilt psyke (valack).

Är föresten väldigt nyfis på Drangels Karolinerhästar, verkar kul :)

Jag tror min är ultimat för det. Hon har frieserns steg och hållning, nordsvenskens tagel och morganens energi. Helt perfekt..

Vi köpte ju en ny häst i december och jag hade funderingar på en Lusitano från Portugal. Men vi var två om köpet så det blev en quarter till slut i alla fall.

Han rör sig mycket trevligt men han har sämre förutsättnngar för akademiskt än min arabvalack som är kvar i Sverige.

Jag bestämde mig för honom redan när jag såg salubilden :o Den bilden sålde in honom till mig.

När jag letade unghäst sommaren 2003 (vildhäst i Camargue) var det för det första ett harmoniskt uttryck hos hästen (exteriört), att inte något skulle störa ögat direkt. Efter det (den sållningen gör man ju direkt) var det snälla ögon och ett nyfiket uppseende som gällde. Som i flocken där jag hittade min häst var det tre hingstar, direkt föll jag för Mourven, han talade till MIG. De andra var bra exteriört och såg trevliga ut, men de var inte hästar för mig.

När jag sen hade ett par hästar att välja på blev det den häst jag verkligen fastnat för (och där uppfödaren inte tog ut ett fördjävligt överpris). Just då var jag väl inte hundra procent säker (eftersom allt gått så snabbt, känslan sa ju till mig att det var rätt, men det logiska hade lite att invända ;) ), men nu skattar jag mig själv mycket lycklig för att ha hittat en så bra häst.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
194
Senast: Tassa
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 942
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama