Sv: Om ni ska köpa ny häst...
Ja, eftersom jag är fullt upp i det är jag som ett stort
på de frågorna!
Jag TRODDE att jag visste vad jag ville ha. Nu när jag har kikat på en hel del görfina djur så är jag bara förvirrad. En del i problemet ligger väl i att jag alltid vill lägga störst vikt vid att JAG trivs med hästen - den ska vara bra att "vila ögonen på" (= vettig exteriör, för min del viktigt med fina linjer, harmoni genom kroppen, rörlighet & balans i rörelserna), jag ska tycka om psyket (= såtillvida att jag kommer tycka om den lika mycket varje dag
), det ska finnas nån sorts bra kemi mellan oss.
Jag trodde det var rätt smala kriterier...
Men när jag kikat på hästar nu så inser jag att jag har alldeles för lätt att tycka om de där rackarns djuren. De flesta jag kikar på har ju en hel del positiva sidor, jag tycker de har härligt temperament & bra psyke, fin kropp etc. De flesta skulle gärna fått stå hemma i mitt stall
. Även fast de till och med varit -väldigt- olika.
Det finns de som jag genast tänker "nej, det är inget för mej", och det är ju enkelt och bra....
Det är enklare för mej just nu att sortera ut vad jag INTE vill ha. Fast inte ens det är ju enkelt.
Det jag absolut säkert vet att jag INTE vill ha -just nu i alla fall, är något "offer" antingen för dålig ridning, dålig hantering eller dålig hästhållning. Den jag köper SKA vara välhanterad, välriden samt välfodrad och så vidare. Ja, det enda som går att rucka på där är ju då välriden-biten, om den inte är riden alls gör inte det något...
Det känns också viktigt med en FRISK häst, även fast jag där känner att jag har svårt med kriterierna. De enda som är helt hundra fräscha som jag träffat är ju 1-åringarna, alla äldre har alltid "nåt" skit. Och ett föl behöver jag inte, fuxmärren ska ju nedkomma med världens åttonde underverk snart
. Eller så är jag bara onödigt petig och har "för dålig/lite erfarenhet", för att kunna se vad jag kan göra något åt och inte.
Bra ben, bra hovar, bra exteriör & balans, bärighet, bra "bett" (tänder), bra rörelser, bra psyke - är grundkriterier. De som är sneda och vinda i benen går bort. Dålig hovkvalitet är ingen hit heller.
Jag vill ju inte köpa på mej (mer) problem....
Något mer som är viktigt är att hästen måste fungera bra med andra hästar, är det en valack får den absolut inte vara en sådan som betäcker (eller försöker betäcka) stona.
Allra helst hittar jag en RANGHÖG häst, fuxmärren är låg i rang & hela samvaron för dem blir ju så behaglig om det finns någon trygg, ranghög med i flocken. Fast det där med rangen är inte så lätt att se på ynglingarna, men jag tycker nog man kan se dragen redan tidigt, iaf på de som ÄR ranghöga.
Nej, just nu är jag lite kall i magen & kall i hjärtat och väntar vidare.
När DEN hästen kommer förbi så borde det ju vara något alldeles, alldeles extra? När jag nu ratar alla dessa fina hästar....
Angående den häst jag har, jo, hon ÄR ultimat.
Men (hehe, det finns alltid ett sådant) hon börjar vara lite till åren och har gått hårt i sitt liv, hennes kropp är inte vad den kunde eller "borde" varit. Orättvist att sätta henne i någon ridutbildning med så mycket ambitioner eller mål - ridningen & arbetet med henne är mer av sorten sjukgymnastik och "rehabilitering" och lär så förbli.
Jag uppskattar henne för det hon är
. Men en
ridhäst kommer hon inte bli.
Sen har man väl nån nostalgi-gen i sej, för visst är det så att jag letar lite gemensamma nämnare från mina tidigare djur - i den jag ska köpa. Kunde man kombinera Bandits ridbarhet, lätthet för samlingen, med Trollfuxas psyke & power och Stellas rörlighet & följsamhet - wow vilken häst...
Nä, skojar bara, men jag är inte mer än människa och "man vet vad man har men inte vad man får".
Nå, denna utläggning blev lång och utan något vettigt svar.... Men på några månader kanske jag kan svara på om det blev som jag tänkt mej eller inte? Det brukar ju nästan vara så att många av de där sök-kriterierna blir ruckade på mer eller mindre när man hittar
hästen....
Tillägg; och lite rädd är jag, då jag med de två senaste (Bandit & Stella) fått en sådan kontakt att jag är lite rädd att den känslan aldrig kommer infinna sej med nån ny häst.
Det vill säga, egentligen duger ingen häst som inte är nån av de två - helst ska fålen ju inge samma känsla som de, även fast jag hade den ena 3 år (omtumlande såna) och den andra 9 år (lätt att konkurrera med de oddsen).... Som sagt, man är inte mer än människa...