Om müsli!

Sv: Om müsli!

Visst är de skapta för att tugga men inte hårt sammanpressat foder... Jag blöter all pellets eftersom det sväller så pass som det gör.

En sak jag inte förstår är hysterin över att blötlägga betfor som tydligen sväller nått enormt men pellets som sväller iaf 3 gånger mer behöver man inte blötlägga...

Jag hörde det första gången här:confused:
Nåt reagerade hästen på i det pelleterade, vad är lite svårt att veta. Hon håller sig dock mkt fin på fibergii.
Sen passar det säkert inte alla hästar.
Nu har jag tyvärr bytt till granngårdens müsli, pga att fibergii bara finns 10 mil bort att köpa. Det är en del som är pelleterat i granngårdens, men jag provar och ser om det funkar. Det blir för dyrt och för struligt att fortsätta som jag gjort fram tills nu. Förut var det ett helt gäng som använde fibergii här hemma och då gick det bra. Men som sagt, lägga på 300 kr i bensinkostnader för att köpa kraft funkar inte så bra, när jag dessutom inte kan köpa stora mängder och förvara...
Men blir funkar det inte så byter jag tillbaka till det hon funkat bra på de senaste 7 åren...

Jag ger våra hästar, en D-ponny som tävlas och tränas i framför allt hoppning och en islänning som mest skogsrids men för tillfället har varit skadad, Dynavena vilket funkar super bra! Hästarna älskar det och jag tycker att det ser fräscht och apptitligt ut. Har även smakat på det själv och det smakar rätt gott (för att vara hästmat :p)

När vi köpte min ponny och han var ung fick han Dynavena Elevage vilket hjälpertill att lättare bygga muskler m.m och är utvecklat för unghästar.

Nu får de båda Dynavena Activ 100 vilket är ett komplett kraftfoder som inte behöver några komplement.

De är båda fina i hullet, har fin päls och bra hovar. När vi köpte islänningen i Maj 2010 hade han ganska glanslös päls och hade fortfarande inte helt fällt vinter pälsen. När vi haft honom i 8 veckor såg han ut som en helt annan häst! Hans päls glänste (han hade dock fortfarande kvar vinter päls men även den var glansig) och han såg jätte fin ut.

Har även haft Dynavena Mash vilket hjälper hästarna att återhämta sig efter träning/tävling. Mash ska blötas några minuter innan man ger det.

När det var slut på Activ 100 köpte vi hem Activ 50 ett tag vilket är det samma bara ber koncentrerat och detta blandar man med havre eller korn. Vi valde att blanda med korn då min ponny blir "knäpp" av havre. Ännu en bra grej med dynavena, de innehåller ång kokt svart havre vilket inte gör att energin sätter sig i huvudet som vanlig havre ofta gör.

Kan verkligen rekomendera Dynavena till ALLA det är helt klart det BÄSTA foder jag haft!:bump: (gav andra musli foder till min ponny innan då vi stod på ett annat stall)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 516
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka