Om müsli!

Sv: Om müsli!

Och här sitter man med en nyinköpt, (ca. 200 kr), 20 kgs säck müsli, jag vill ju inte att pållen ska få tandtroll :crazy:

Han får i och för sig en väldigt liten giva, en skopa på ca. 5 dl varje träningsdag, vilket jag, (med hövåg i och för sig), vägde till ca. 300 g. Är risken för att hans tänder ska skadas stor, eller kan jag lugnt fodra med müslin i alla fall tills säcken är slut?

Men igen - inget kraftfoder är ju komplett. Det kan ju bli helt fel balans på mineralerna om man tar ett färdigfoder med en mineralbalans som inte passar till grovfodret. Tänk om du har en brist i grovfodret, som sedan förvärras genom kvoten i kraftfodret?

Jag föredrar att ha så lite "färdigt" som möjligt, ju mer de har i ett foder, desto svårare är det att få det att passa ihop med den givna koefficient, d v s grovfodret.

Tack för svar :) Men i jämförelse med just betfor bör väl müsli innehålla mindre socker?

Beror ju på totalmängden, hur mycket du ger av varje och självklart vad du ger för müsli och vad den innehåller. Problemet med spannmål och melass är ju att melassen klibbar i spannmålet (vilket ju är meningen enligt producenterna) och sedan sätter det sig som en härlig foderinpackning på tänderna på hästen.

Jag föredrar rena fodermedel, där man ser vad man ger. Dessutom är ju den här typen av müsli OERHÖRT mögelkänslig, helst ska man ju fodra upp säcken på under en vecka för att det ska hålla sig fräscht.

Ger bara ungefär 5-6 dl müsli, vilket om müslin som du säger är mögelkänslig ger mig mer problem... Köpte säcken i fredags, och har gett honom müsli ungefär tre gånger hittills :p Men jag får skylla på min okunskap, jag visste verkligen inte och har aldrig hört att den ska vara mögelkänslig :confused:

Mustang Active är det för övrigt som jag ger, står på säcken att den om man förvarar den svalt o.s.v. bör förbrukas inom 6 månader, det är ju ganska länge... :confused:

Det är bara att hålla koll på hur det luktar och ser ut, mögel som syns har ju funnits ett tag så det bästa är att kolla luktförändringar. Nu är det ju ofta lite högre luftfuktighet vilket gör hållbarheten kortare på fodret. Jag tycker det bästa är att hälla upp i tätslutande tunnor (plast alltså) och komma från pappsäck som ju drar fukt till fodret.

Stort tack för tipset, ska fixa det så fort som möjligt :laugh:

[/B]

Musli innehåller generellt sätt mycket mer stärkelse än pellets, vilket inte alla hästar mår bra av.

Vill bara ge ett exempel angående stärkelsen, Krafft Müsli Blå innehåller 40% stärkelse, vanlig havre strax under 50% stärkelse. Så om ni köper musli kolla stärkelsehalten så att ni inte bara köper spannmål i fin förpackning! Krafft Groov 90 innehåller 16% stärkelse.

Tips till de som har problem med att hästarna äter torr pellets/spannmål för fort, blanda i lite hö eller lucernhack, eller ha några stora stenar i krubban.

Själv ger jag kraftfoder torrt, oavsett om det är pelleterat eller ren spannmål, utom ett mål då jag blötlägger lite pellets för att det är lättare att få i hästarna salt eller elektrolyter då. Använder jag betfor så blötläggar jag den alltid.

Jag kanske använde lite fel ordval. Självklart menar jag inte att något kraftfoder på något sätt är komplett i sig själv, utan syftade mer på att till exempel müsli innehåller mineraler och vitaminer (bland annat), vilket man får tillsätta om man fodrar med t ex havre och betfor :)

Havre och betfor innehåller också mineraler (och vitaminer antar jag, det finns ju liksom i all mat, i någon form, även om det inte listas). Och passar inte müslins/pelletsens mineral och vitamininnehåll grovfodret får du ju fortfarande tillsätta det. :)

KL

Jag har en undran om någon har fått hudreaktioner på sin häst när ni har fodrat med müsli?

Min har ätit müsli under en längre period och har små krustor på ena bogen som visserligen inte verkar störa henne.

Har nu tagit bort müslin och ger havre, mineraler och lite betfor istället. Tänkte avvakta några veckor för att se om krustorna försvinner. I förra stallet åt hon havre och hade inga krustor men på nya stället ingår müslin i stallhyran så därför fick hon äta den.
Vi har ett bra hösilage och min fundering är om det eventuellt blir "lite för mycket av det goda" därav hudreaktioner när man fodrar med müsli om hösilaget har bra värden.

delvis kl kanske

Jag blötlade lusern-pellets en gång, lite för länge tydligen.. det låg kanske i någon timme när jag red och när jag gav det till hästen var det bara en gröt kvar, som satt fast på hinkens insida när hon precis ätit upp... Den gröten om någonting borde ju orsaka foderstrupsförstoppningstjossan, så jag är mkt varsam med att blöta det nuförtiden...

*KL*

Lägger in en lite protest:laugh:
Min har ätit Fibergii i flertalet år och hennes tänder kollas regelbundet av utbildad hästtandläkare och har inte fått någon anmärkning på hennes tänder.
Hon har gått både på kraft groov, vilket hon blev ful i pälsen på, dålig ork, samt strul med magen.
Sen gick hon på havre, betfor och korn. Då fick hon superenergi första 20 min av ett ridpass, sen ingen ork alls. Samt fortsatt stök med magen, små kolikanfall rätt ofta. Tussig i pälsen vintertid. knäpp att rida ut på osv
Sen jag bytte till Fibergii bas så är hon fin i pälsen, magen har det inte varit strul med på flera år, hon har jämn och fin ork. Hon är mkt mer harmonisk och beter sig bra ute.
Hon går på ca halv rekomenderad giva, får linfröolja, samt vitaminer i pulverform vintertid.
Vi köper alltid hö från en lokal fd bonde.
Så jag kommer nog aldrig gå tillbaka till pelleterat, jag gillar inte att det pressas ihop, en del hästar har svårt med bindningsmedlen i det.

delvis kl kanske

Jag blötlade lusern-pellets en gång, lite för länge tydligen.. det låg kanske i någon timme när jag red och när jag gav det till hästen var det bara en gröt kvar, som satt fast på hinkens insida när hon precis ätit upp... Den gröten om någonting borde ju orsaka foderstrupsförstoppningstjossan, så jag är mkt varsam med att blöta det nuförtiden...

Nej gröten är ingen fara, det är torra pellets man ska vara försiktig med

Jag har en häst som reagerar på musli... och pellets... och div mineraler.. :crazy: Han får knölar och vätskande krustor i huden. Jag har fortfarande inte listat ut exakt vad han reagerar mot, men varje gång jag uteslutit kraftfodret/mineralerna och satt honom på sträng hö/gräsdiet (och verkligen sett till att han inte ätit något annat) så har knölarna/krustorna försvunnit.

Nu har du ju redan tagit bort muslin så du får avvakta och se.. På min kan det ta ganska många veckor efter jag tagit bort fodret innan han är "ren".

Hmm..det låter ganska likt. Hon får knölar också. Förhoppningsvis har jag hittat anledningen nu och skiten försvinner nu.

Mitt unga sto utvecklade kraftiga eksem av musli, kliade av sig all man och svans samt små knottror över hela kroppen. Hon fick en kraftig reaktion av allt socker i muslin vilket orsakade total obalans i tarmarna vilket ledde till vitaminbrist och som senare visade sig i form av eksem. Hon åt Musli nästan 1år innan det visade sig.

Jag tycker ni ska vara försiktiga med muslin.
Min häst älskade musli men får nu bara beftor och hel havre med pulver vitaminer A,B,D,E

Det gör det säkert, men blötläggning av pellets gör också att hästen inte behöver tugga maten alls utan bara mata in och svälja.

Och va är det för fel med det? Den lilla tuggtid som blir när hästen får kraftfoder borde inte spela någon större roll i det stora hela.

Det beror väl på hur mycket grovfoder hästen får och hur mycket pellets det är du blöter upp...
Jag ser personligen hellre att de tuggar ordentligt på alla sorters foder de får, hästar är skapta för att göra det.

*KL*

Lägger in en lite protest:laugh:
Min har ätit Fibergii i flertalet år och hennes tänder kollas regelbundet av utbildad hästtandläkare och har inte fått någon anmärkning på hennes tänder.

Så jag kommer nog aldrig gå tillbaka till pelleterat, jag gillar inte att det pressas ihop, en del hästar har svårt med bindningsmedlen i det.

Vet du att du har mer "bindningsmedel" i din Fibergi än vad det är i pellets?
// Linda

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 516
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka