Om müsli!

Finess

Trådstartare
Eftersom jag inte hittade någon aktuell tråd i ämnet skapar jag en ny!
Ni som fodrar era hästar med ett sk. "komplett" foder (müsli), vad är för- och nackdelar med detta?
Vilket märke har bäst kvalitet till bäst pris?
Hur mycket ger ni utöver grovfodret, och kompletterar ni med något annat?

Frågar för att jag är nyfiken! :bump:

Sv: Om müsli!

Jag ger min häst en müsli från Dodson & Horell då det är det enda foder som min häst hitintills har tyckt om. Jag är supernöjd med det fodret, hade dock inte skadat om det var billigare. Har även för mig att de garanterar att det alltid är exakt samma innehåll och att det inte kommit i kontakt med ev otillåtna ingredienser.

Hon har fri tillgång på grovfoder och müslin ges endast för att få i henne mineraler och andra tillskott som ev behövs.

Senast ändrad:

Hej!

Jag ger Salsa´s müsli X-tra mixen till min ena märr.
Det har funkat bra hela vintern under dräktighet. Men nu börjar hon falla ur med föl vid sidan.

Hon har ca 4-5 kg luzerne till müslin också, bör tilläggas.

När jag bodde söder över gav jag Baileys Horse and pony mix. Hästen älskade det!! Det luktade gott och såg aptitligt ut även för mig. :D
Men här uppe i norr så säljs det inte.. :cry: Så jag gick över till Kraffts istället. Växlar mellan den blå och den röda beroende på hur han tränas. Det luktar ganska illa, enligt mig men hästen verkar tycka det är gott. :D

Ger ca 2 kg musli + 2 kg lusern då han behöver massor av protein för att hålla hullet + fri tillgång på hösilge.

Nackdelen är såklart priset. Fördelen tycker jag är att man slipper det pelleterade fullfodret som jag inte gillar. Muslifoder verkar då i alla fall min pålle tycka är godare också än ex. ren havre eller pelleterat foder. :)

Det man måste veta är att inget "komplett foder" är komplett utan att ha ett grovfoder som har ideala värden - vilket inte så många grovfoder har...

I övrigt är det mest bara en smaksak vilket fabrikat man väljer. Det som både hästen och plånboken tycker om, som kompletterar det grovfoder man har till en balanserad foderstat, är bra. :) (och samma sak om man väljer pellets eller müsliform på fodret)

Jag ger musli dels för att det ju är komplet :D Men även för att pappa säljer det :p
Fodret är Salsa som finns i flera olika varianter.
Salsa X-tra - Dräktiga, digivande ston och unghästar.
Salsa Bas - Bas foder.
Salsa sport - Hästar i tävlingskondition.
Salsa havrefri - Heta hästar eller ponnysar.
Salsa.. nånting.. - Ett foder som man bestämmer själv hur det ska vara och innehålla. Lite dyrare och görs nog bara palvis.

Jag har gett salsa x-tra till två åringen.
Men efter betet ska tvååringen gå på Salsa Bas och tre åringen med.
Fölstoet ska ha salsa x-tra för hon är dräktig.
Sen innan jag sålde mitt fullblod hade hon salsa havrefri. För hon va så het..
Jag har varit JÄTTE nöjd!

Om jag har perioder som jag inte ger full mängd av salsan brukar jag lägga till vitaminer så dom får i sig allt dom ska ha. Sen ger jag vitlök sommar och vinter :)

Salsa Xtra mix
Salsa Bas
Salsa Hot mix
Salsa Maxi mix
Salsa Havrefri mix
Salsa Stall mix

Det är mixerna som Salsa erbjuder ;)

Själv ger jag min tunnis Salsa Xtra mix, pga proteinvärdet. Funkar finfint :)
Müslin ser god ut och luktar som det ska, och min häst älskar det!

Det kostar inte särskilt mycket, ca 130 för 20 kg tror jag. Jag kompletterar med Salsa naturell grön.

Senast ändrad av en moderator:

Det man måste veta är att inget "komplett foder" är komplett utan att ha ett grovfoder som har ideala värden - vilket inte så många grovfoder har...

I övrigt är det mest bara en smaksak vilket fabrikat man väljer. Det som både hästen och plånboken tycker om, som kompletterar det grovfoder man har till en balanserad foderstat, är bra. :) (och samma sak om man väljer pellets eller müsliform på fodret)

Musli innehåller generellt sätt mycket mer stärkelse än pellets, vilket inte alla hästar mår bra av.

kl

Jag använder spillers condition mix till min 3 åriga frieser . Huvudsakligen för proteinvärdet , då vi så som många andra hade ett hö med låga proteinvärden men högt energiinnehåll i vintras. Spillers var det alternativet som jag hittade som höll hög proteinnivå -och är havrefritt och i musliform .

Vågar ine ge pelleterat kraftfoder , då flera har varnat för att foderstrupsförstopping är mycket vanligt bland frieser , sen ger ju muslin en lite längre ättid också .
Det jag skulle klaga lite över skulle väl vara priset då , tror jag betalar runt 230 för 20 kg . I vintras gick det åt ca 3 säck per månad. (en häst) .

Men minskar inte risken för foderstrupsförstoppning om man blötlägger pelletsen innan?

Ni som använder pellets, hur långt innan utfodringen blöter ni det?

Jag blöter ungefär tio minuter före, fungerar fint :)

Detta är verkligen en djungel :D Först var jag inne på müsli till min pålla (har precis fått henne och nu går hon på bete), men har nu börjat fundera på krafft groov..

Många veterinärer hävdar att det direkt när man öppnar munnen på en häst kan se om de äter müsli. De flesta sorterna har en rejäl dos melass i sig, vilket ger tandproblem som t ex karies och tandsten. Det blir foderinpackningar på tänderna, och jag har känt hur det luktar från vissa hästar (p g a dålig munhygien).

Fullblodet åt müsli hos sin förra ägare, när vi bytte till annat foder märkte vi direkt vid tandvården att det var betydligt bättre förutsättningar utan müsli. Efter det ser jag ingen anledning att titta på de fodersorterna faktiskt.

Sedan undrar jag vad ett "komplett" foder är. Inget kraftfoder är ju komplett. Det ska ju komplettera det grovfoder man valt, och därför kan det ju bli jättefel i foderstaten om grovfodret har en brist som kraftfodret förstärker. Därför är det jätteviktigt att man tittar på vilka värden man behöver komplettera, så man inte väljer kraftfoder bara utifrån vad som är snyggt förpackat och vad det står för anvisningar på säcken.

När min ena häst fick foderstrupsförstoppning så gick det inte att lösa med slang o vatten. Veterinären frågade direkt om det var müsli.
En häst kan få fsfs av hö o havre också.

Ska jag ge müsli så blir det Salsa eftersom det är lite mindre melass i den om man jämför.
Men annars så är det Krafft Groov eller Hippo Grow Alfa som är "mina favoritkraftfoder".
// Linda

Ja, jag har ju tyvärr fått krypa till korset med fullblodet, jag hatar annars pellets men vad gör man när herrn matvägrar allt utom Hippo Alfa? Bara ren tur att det funkar med hans behov ;)

Gäller det betfor också, för det är väl jättemycket melass i det? :confused: Läste nyss någonstans att 200 g betfor är ca. 3 sockerbitar, är det lika mycket i müsli? Ger just nu pållen Mustang Müsli Active, men klurar lite på att gå tillbaka till gamla hederliga havre och betfor. Men sockermässigt sett kanske det är ännu värre?

Men minskar inte risken för foderstrupsförstoppning om man blötlägger pelletsen innan?

Ni som använder pellets, hur långt innan utfodringen blöter ni det?
Det gör det säkert, men blötläggning av pellets gör också att hästen inte behöver tugga maten alls utan bara mata in och svälja.

Jag blötlägger aldrig pellets, varken lusern eller något av det kraftfoderpellets jag använt. Mina hästar äter sakta och tuggar väl så risken för foderstrupsförstoppning kan inte anses särskilt stor.
Om det vore så farligt att fodra med torra pellets så skulle det nog dagligen förekomma foderstrupsförstoppningar på t.ex stora travanläggningar eller ridskolor som använder pellets....

Tack för svar :) Men i jämförelse med just betfor bör väl müsli innehålla mindre socker?

Jag kanske använde lite fel ordval. Självklart menar jag inte att något kraftfoder på något sätt är komplett i sig själv, utan syftade mer på att till exempel müsli innehåller mineraler och vitaminer (bland annat), vilket man får tillsätta om man fodrar med t ex havre och betfor :)

Lite mer "allt i en säck" eller hur man ska säga. Men självklart kommer jag köpa det foder som passar till grovfodrets värden, om det nu kommer behövas något kraftfoder öht.

Har nu också hört av hästfolk att veterinärer "varnat" för müsli, med tanke på att det är dåligt för hästens tänder. Så nu känns det inte längre som något alternativ.

Tack för alla svar :bow:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 655
Hästmänniskan Jag vill skaffa häst, och har redan ställt frågor om ekonomi och anläggning. Men jag behöver också svar på hur det är att skaffa sin...
Svar
2
· Visningar
1 646
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 516
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka