Om man vill ta med ett djur till veterinären...

Sv: Om man vill ta med ett djur till veterinären...

OBs OBS är det ngt man absolut inte skall ge till katt så är det alvedon, en halv tabl är definitivt dödligt.
PL

Hur har det gått för kissen??

Vad märkligt att de hänvisar till Alvedon i en del litteratur då? Exv "Kattens skötsel" (Schneck/Norris). Själv har jag alltid trott att alla smärtlindrande tabletter är dödliga för katter och aldrig funnit anledning till att experimentera med sånt - har mina katter varit sjuka/skadade har jag alltid kontaktat veterinär helt enkelt.

Nog skulle man kunna använda Alvedon på katt. Problemet är att folk inte klarar av att utföra den enkla matematik som krävs för att räkna ut vad som skulle kunna vara en rimlig dos samtidigt som katter är extremt känsliga för överdosering.
1/2 tablett som nämndes ovan skulle på en 3 kgs katt kmotsvara 10 tabl till en 60 kgs människa!
Därför är rådet i boken skitdåligt.
PL

Jag håller med - det är verkligen ett skitdåligt råd, inte ens böcker kan man lita på.

Okej, jag vet att den här tråden är från stenåldern, men jag hittade den och såg att jag hade missat att uppdatera er om hur det gick som jag hade lovat.

Och allt gick bra, jag skällde ut ägaren ordentligt :angel: vilket slutade med att katten fick flytta ut på landet till de som ägde hennes syskon. Nu mår hon bra! :)

/Tambourine.

Skönt att det ordnade sig.
För övrigt det enda du skrivit som jag tycker är bra. :smirk:

Hittade den här tråden först idag.
Hade inte kisse skadat sig alltför mycket då?
Bra initiativ av dig, verkligen! :bow:

Det var lite benbrott och grejer tydligen :crazy: men det ordnade sig ju i alla fall. De som har henne nu ringde till och med upp mig och tackade för att jag hade sagt ifrån. :)

/Tambourine.

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 079
Senast: miumiu
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 707
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar