Om man vill ta med ett djur till veterinären...

Tambourine

Trådstartare
...måste man ha tillstånd från ägaren då? Jag menar, kan det bli något krångel när man väl är där och de får reda på att ägaren inte vill?

/Tambourine.

Sv: Om man vill ta med ett djur till veterinären...

Skulle gissa på att det beror helt på VAD det gäller...

Tambourine skrev:
...måste man ha tillstånd från ägaren då? Jag menar, kan det bli något krångel när man väl är där och de får reda på att ägaren inte vill?

/Tambourine.

Vad gäller saken?

Klart man ska försöka få tag på ägaren först, men om inte det går skulle iaf jag bli glad om någon annan förbarmade sig. Men du riskerar kanske att åka dit för egenmäktigt förfarande och att betala veterinären, vad vet jag?

Det beror på.

Du kan ju inte tvinga ägaren att betala t.ex.
Men då djurskyddslagen säger att djur skall skuddas från lidande, så kommer veterinären att hantera det hela enligt Djurskyddslagen.
Kastrera är nog t.ex. inget som du kan få en veterinär att göra mot ägarens önskan.

Att få tag på ägaren är inget problem, det är en vän till mig som för tillfället är helt ute cyklar i största allmänhet.

Har ingen lust att förklara så ingående, då kommer garanterat en massa svar jag inte har bett om, men det gäller i alla fall en katt som har ramlat ut från nionde våningen och skadat sig, men ägaren vägrar ta den till veterinären utan proppade i den smärtstillande istället.
Hans flickvän ringde mig nu och sa det, så det jag undrar över är om jag helt enkelt kan ta katten med mig och gå till veterinären med den utan att de stoppar mig i dörren för att jag inte har ägarens tillåtelse.
Betalar veterinären gör hans flickvän eller jag, det kvittar för mig, men den måste till veterinären i vilket fall känns det som...

/Tambourine.

Okej, de kommer INTE att stoppa dig i dörren.
Du behöver ju inte ens säga att ägaren motsätter sig veterinärbesöket.
Säg att du är kattvakt eller något.

Och gör tydligt klart för dem att du personligen kommer att betala.
De får inte avvisa dig, för det är mot deras yrkesetik.
Skydda djuren från lidande var det.

Tror inte att det kan bli så fel, mer än att du blir osams med killen. Men har du tjejen på din sida som ger dig katten är det ingen fara. Men du kan inte bara knata in och hämta katten i hans lägenhet, men som sagt, har du hans tjej där så är det lungt.

Tror inte att veterinärerna kan neka katten vård. Om den inte killen har den försäkrad?

Senast ändrad:

Tja... gå du till veterinären!!
Inte låter de bli att behandla ett skadat djur.
När jag har varit där med min katt så har de iof aldrig frågat om det varit min katt ens...

Ja, det finns väl inte så mycket annat att göra.
Får hämta upp katten och flickvännen efter jobbet och åka dit, det värsta som kan hända är väl att de säger att katten måste opereras för en miljard. Då är det väl bara att betala, men då ska jag fan ha katten sen också... :smirk:
Nej, skämt åsido, jag får se hur det går, skriver imorgon om någon är intresserad av uppföljning. Tack för hjälpen alla!

/Tambourine.

Bra att du förbarmar dig över katten tycker jag.
Hoppas det går bra. Skriv sen och berätta!

Frågan är väl om de inte måste söka vetvård för en katt (vet iofa inte hur skadad den är men 9onde våningen är högt) som skadat sig, om det inte räknas som djurlågeri annars.

Jag tycker absolut att du ska ta katten men var bereddpå att det kommer kosta en bra slant för den är knappst försäkrad va'?

Tambourine skrev:
Hans flickvän ringde mig nu och sa det, så det jag undrar över är om jag helt enkelt kan ta katten med mig och gå till veterinären med den utan att de stoppar mig i dörren för att jag inte har ägarens tillåtelse.
Betalar veterinären gör hans flickvän eller jag, det kvittar för mig, men den måste till veterinären i vilket fall känns det som...

/Tambourine.

Vad är det egentligen som säger att det är hans katt? Finns det något skrivet kontrakt eller är det kanske lika mycket hennes (sambons) katt ;)

Proppade i den vad för smärtstillande? :crazy: Många mediciner som funkar bra på människor och hundar är dödliga för katter :crazy:

Hoppas kisse mår under omständigheterna bra, är det jätteallvarligt är det ju bättre den avlivas på plats om det är för dyrt att behandla, istället för att gå lidande. Tur att det finns människor som tar egna initiativ när ägarna vägrar :bow:

Vilken typ av smärtstillande? I värsta fall kommer det att orsaka katten en mycket plågsam död! Det finns väl egentligen inget helt säkert smärtstillande medel för katter. Men man ska absolut aldrig ge en katt aspirin, magnecyl eller kodeinpreparat - det är livsfarligt! Det man kan ge som smärtstillande är en halv tablett Alvedon 500 mg per 5 kg kroppsvikt upp till två gånger om dan om jag inte missminner mig - och bara om katten absolut har mycket ont och så ska man vara ytterst noga med doseringen.

Senast ändrad:

Olinda skrev:
Frågan är väl om de inte måste söka vetvård för en katt (vet iofa inte hur skadad den är men 9onde våningen är högt) som skadat sig, om det inte räknas som djurlågeri annars.
Jo, naturligtvis är det ett brott mot djurskyddslagen att inte ge sjuka eller skadade djur vård, eller att inte låta avliva dem om det behövs. Det kan ju vara bra att känna till om du tar katten till veterinär. Vet har nämligen anmälningsplikt och om h*n bedömer att kattens skador inte åtgärdats inom rimlig tid ska veterinären anmäla detta till djurskyddsinspektör. Du kan alltså hamna i ett lite större dilemma än vem som ska betala kostnaderna för veterinärbesöket. Ja, jag skulle inte heller klara av att låta katten vara, men det kan ju vara bra att vara beredd på innan, ifall.

Jag hoppas att din vän inte använde smärtstillande för människor på katten, för det tål inte katten!

Liknande trådar

Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett...
2
Svar
23
· Visningar
1 079
Senast: miumiu
·
Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Hej! Jag och min familj har nyligen upptäckt tjusningen med fricamping, vi far runt i ett taktält, men har ännu inte varit iväg längre...
Svar
1
· Visningar
425
Senast: gammalek
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 707
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar