om man vill börja tävla häst?

diabla

Trådstartare
om man vill börja tävla häst, vilken är den lägsta höjden som man kan börja hoppa då, på riktig tävling alltså?

Sv: om man vill börja tävla häst?

så det finna alltså ingen gemensam sida för alla lokala tävlingar i ens distrikt? Det är mycket som fattas på ridsports hemsida för oss som inte tävlar men vill börja. t.ex. clearrounder finns det ingen sida för och då inte heller lokala tävlignar. jag har gjort en egen sida med clearrounder, men vet inte om jag orkar göra en för lokala också. Jag skickade ett email till svensk ridsport och sa att dom gärna får länka till min sida, men nej, det har dom inte gjort.

Nån som jobbar på svensk ridsport som läser detta? - Fixa eran hemsida och utöka den så att vi som vill komma ut och tävla men inte har mammor och vänner som kan hjälpa till också kan lätt hitta tävlingar!

de lokal tävlingarna inom samma distrikt finns visst gemensamt på en sida, på respektive distrikt.

Clear rounder/klubbtävlingar får man själv kolla på klubbarna i närheten. Det är ju oftast inte så att man åker till göteborg för att tävla en clear round på 50 cm om man bor i sthlm, utan det handlar om att åka till närmaste ridklubb oftast. Jag ser inte att detta skulle vara ett behov att ha de samlade på ett ställe. Visserligen tävlar jag på lite högre nivå nu, men jag upplevde inte behovet när jag började tävla för 4-5 år sedan heller.

Jo det finns en sida som heter Tävlingstermin i göteborgs distrikt och där finns alla tävlingar från lokal till elit!!!

diabla skrev:
så det finna alltså ingen gemensam sida för alla lokala tävlingar i ens distrikt? Det är mycket som fattas på ridsports hemsida för oss som inte tävlar men vill börja. t.ex. clearrounder finns det ingen sida för och då inte heller lokala tävlignar. jag har gjort en egen sida med clearrounder, men vet inte om jag orkar göra en för lokala också. Jag skickade ett email till svensk ridsport och sa att dom gärna får länka till min sida, men nej, det har dom inte gjort.

Nån som jobbar på svensk ridsport som läser detta? - Fixa eran hemsida och utöka den så att vi som vill komma ut och tävla men inte har mammor och vänner som kan hjälpa till också kan lätt hitta tävlingar!

Alla lokala tävlingar finns med på ridsportsförbundets hemsida. Clear Rounder har helt andra regler och är ju en enklare form av tävling, där är det klubbarna som ansvarar. På en "riktig" (vet inte hur jag ska uttrycka det annars, kanske fel val av ord, men whatever ;) ) tävling måste arrangören skicka in proppen till distriktet som ska godkänna den, så är det inte med clear rounder, de kan dyka upp lite kors och tvärs.
Men så krångligt är det knappast att hålla koll på närmaste klubbar via deras hemsidor. Där brukar de skriva upp sina aktiviteter..

ett tips är att skilja på typ av tävling: klubbtävling, banträning, lokal, regional, nationell etc

och bedömning:
clear round, a1:c, a1:d och allt vad det heter. (orkar inte räkna upp, och det finns nog nån tråd om bedömningarna.)
att säga att det inte finns någon sida för clearrounder är lite knepigt och riskfyllt, för det finns (iaf där jag tävlade i våras, smålands distrikt) GOTT om ex. lokaltävlingar där gamla ld'n (0,90) går i clearroundbedömning.

jag antar att du med clearround menar klubbtävling, och eftersom det finns så många såna och som någon annan säger så brukar man väl eg. bara åka till närmaste/hemmaklubben för en sån tävling, så får man nog hålla reda pås ånt själv istället för att begära att distriktet ska kunna hålla ordning på det....

heej...
det lättaste är 0.90m för stor häst på lokal för på clear round så får du ju hoppa så högt du vill!!

mvh piqueur

diabla skrev:
om man vill börja tävla häst, vilken är den lägsta höjden som man kan börja hoppa då, på riktig tävling alltså?

Lokal L:D som är 90 cm för häst. :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Som en blandning av pay and jump och klubbtävling. Så blir det nya konceptet instegstävlingar eller nollstjärniga tävlingar som införs...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
502
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
927
Senast: Ketrawzc
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Minskade kostnader för att börja tävla och enklare för föreningar att arrangera tävling. Det är några av nyheterna som Tävlingssektionen...
Svar
0
· Visningar
301
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka