Om man öppnar silagebalar för tidigt, vad händer eg?

Alexandra_W

Trådstartare
Silage ska ju 'ligga' X tid för att det ska bli tillräcklig process i balen osv, och det ska bli just silage och inte 'förpackat gräs'.

Men om man råkar öppna för tidigt, innan det är process, vad 'händer' då eg, och är fodret då att betrakta som slaget gräs eller vad?

Jag provöppnade nämligen en silagebal idag, och kunde bara konstatera att det var för tidigt då det är 'slaget gräs' och inte alls som silage. Men kan man använda fodret som 'slaget gräs', eller är det bara att kassera?

Sv: Om man öppnar silagebalar för tidigt, vad händer eg?

Jag har ingen aning egentligen men kan tänka mig att det kanske beror på hur pass torkat det är?

Pratade med pojkvännen nyss (höbonde men inte hästkunnig).

Hur länge det dröjer innan det blir silage är ju svårt att säga då det beror på hur blött gräset är från början.

Han trodde att proteinhalten är högre i den balen du öppnade än i de tidigare balarna. Om du då har väldigt hög proteinhalt från början kan det nya värdet bli lite väl högt.
Så länge silaget inte är mögligt borde det vara samma sak som slaget gräs.

Jag personligen hade nog kasserat balen men så är jag nojjig också.

Det "går värme" fort i en sån bal, eftersom processen pågår och inte är klar. Nyskördat, otorkat gräs blir varmt på någon timme.
Känn (och lukta!) på balen, är den kall är den fräsch. Men, som sagt, det tar värme fort!

Men det är enda risken?

Jag har gett av det till shettisen (han går på gräs, iofs med munkorg), men inte vågat ge welshen. Han går inte på gräs alls nämligen, så inte vågat prova.

Det blåste som attans samma dag jag öppnade balen, så ytterlagret torkade ganska fort, men har kastat den i frysboxen (jag fryser silage sommartid då jag inte får slut på det på 1 - 2 dagar, så har en frysbox i stallet) i väntan på klart besked om det är okej att ge (producenten jagar älg just nu så kan inte får svar därifrån nu)

Det här är ganska blött, vet inte exakt TS då jag inte sett analysen. Då jag inte sett den vet jag inte proteinet heller men det borde vara rakethögt. Fast inte förändras proteinet av processen? Bondens vallprover och mina balprover brukar generera samma analyssvar nämligen? Bonden tar ju prov på fältet i samband med att det balas, och jag har kontrollanalyserat ett par år, och tar då prov av balarna - diffat marginellt (typ bondens svar 52 gr SRP, mitt svar 51 eller 53 gr SRP - dvs väl inom felkällan för provet)

(Däremot förbrukas socker i processen, därför jag är lite tveksam att ge welshen av det utan att ha sockeranalyserat det).

Jag förstod visserligen inte inlägget om proteinerna (vilka tidigare balar?) men har svårt att tro att de skulle kunna påverkas.

Har ingen som helst koll på hur sockret påverkas när det inte är färdigensilerat, men helt klart borde det vara mer socker om processen inte är klar.
Rent hygieniskt är det som jag skrev förut, att det tar värme fort, det kan handla om timmar. Det blir en feljäsning eftersom det ofärdiga ensilaget kommer i kontakt med luften. Ensileringen ska ju ske lufttätt. Jag skulle inte fodra med det om det är varmt o luktar unket. Någon annan risk borde väl inte finnas.
Proteinet ska inte påverkas, som du själv skriver.

Hur länge är det sen balen plastades? Och hur stor frys har du egentligen?!

Senast ändrad av en moderator:

Plastat för drygt 2 v sen, så var en medveten chansning att det kunde vara för tidigt. Är småbal btw.

Hur stor frys, bra fråga, jag vet inte? Men en frysbox, eh 'vanlig' storlek känns det som? ;) Vad kan en sån vara, 300 liter? Rymmer inte riktigt en hel bal, men 75% av den ungefär.

Det luktade vid öppning färskt gräs, som när man klipper gräset. Ingen värme någonstans.

Ja det har du rätt i. Jag skulle nog i vilket fall inte ge av det tills jag pratat med bonden. Om du har frys och kan frysa ner så mycket som möjligt så länge är det ju bra.

Forest Autumn: Jag trodde A_W redan använt balar ur samma skörd, därav 'tidigare balar'. Men nu förstog jag att det var den första ur denna last.

Jag fick nån konstig bild i huvudet på någon som försöker knö in en storbal i en hushållsfrys....

Konstigt att det inte är mer ensilerat på 2 veckor. Har öppnat balar betydligt tidigare än så, som varit tydligt "i process", alltså man ser att det börjar skifta i färg/lukta mjölksyra.

Konstigt att det inte är mer ensilerat på 2 veckor. Har öppnat balar betydligt tidigare än så, som varit tydligt "i process", alltså man ser att det börjar skifta i färg/lukta mjölksyra.

Mjo, blev lite förvånad med, vet jag öppnat efter 3 v förut, och då har det varit 'nästan klart' silage. Men icke det här, även om jag naturligtvis kan råkat öppna den 'långsammaste' balen. Tillägg: Såg i ensilagenyttslänken att ju senare man skördar dessto 'svårare' blir det få ensilering, så då är nog svaret där, det är ju en väldigt sen andraskörd. Kanske därför den behöver lite extra tid på sig.

Hemskt gott är det iaf säger shettisen, och welshen med som får giraffhals bara han känner lukten av det även om han får nöja sig med 'färdigt' silage. (Av helt annan skörd, och helt annat år med för den delen)

Om man öppnar en ensilagebal innan ensileringen är färdig så blir det kompost.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver feedback angående utfodring på marken på lerig lösdrift. Jag har nyligen flyttat mina hästar till en lösdriftsanläggning där...
Svar
13
· Visningar
1 513
Senast: bettysmatte
·
Kropp & Själ Någon i samma sits? Någon som varit där? Hur fan slutar man? Vet att man inte kan sluta förrän man verkligen vill. Jag vill ju, men...
2
Svar
39
· Visningar
6 563
Senast: Mela99
·
Foder & Strö Jag har semester och för mycket tid över ;) Men började fundera på hur man (typ jag då) egentligen vet om mikromineraler/spårämnen är...
Svar
12
· Visningar
2 866
Senast: Totola
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 559
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka