om man måste välja, till IR-ponny

Sv: om man måste välja, till IR-ponny

Om det bara var så

Om jag glömmer maten (vilket händer ibland :angel:) så går de ut igen och in i varandras boxar och........ kaoset är fullständigt, fast de är bara fyra st.

Precis så gör shettisen också. Blir kaos om det förväntade inte finns i krubban och man inte är 'precis efter' honom och kan stänga dörren innan han hunnit inse att han är 'lurad' ;)

Fast nu tycker jag det är väldigt långt från ämnet?

Även om man leder in hästarna, så misstänker jag att om krubban alltid är tom, får man i förlängningen hästar som inte alls är sugna på att komma in, och då får man jaga hästar i hagen istället?

Så, om folk har valt t ex att låta sina hästar gå lösa in, ha en näve skrammel i krubban och på så sätt veta att hästarna kommer till grinden när man ropar, går sen stilla in, ställer sig i rätt box och man kan stänga dörrarna medan de äter sitt krubbskrammel - så låt då folk göra det, och låt de som vill leda in göra det =)

Däremot finns ingen anledning att ge olämpligt krubbskrammel dock, men TS lär alldeles säkert valt det ena eller det andra vid det här laget.

Även om man leder in hästarna, så misstänker jag att om krubban alltid är tom, får man i förlängningen hästar som inte alls är sugna på att komma in, och då får man jaga hästar i hagen istället

Handlar knappats om matens vara eller icka vara i krubban om en häst vill följa sin ledare in från hagen. Det är ju bara ett konstgjort samspel.

Handlar knappats om matens vara eller icka vara i krubban om en häst vill följa sin ledare in från hagen. Det är ju bara ett konstgjort samspel.

Nja, jag håller inte med dig där.

Det finns inte en flockledare i naturen som detaljstyr sin flock så att den tar in flocken i en byggnad, och sen ser till att vardera flockmedlem ställer sig i varsin ruta, och sen är begränsad till den rutan och inget annat under en natt.

Mina följer mig gärna in mat eller ej, men jag är lat och har dessutom hjälp med intag X dgr/v, så jag föredrar den enkla lösningen. Dvs att de små liven vet att in i boxen = mat i krubban. Då spelar det ingen roll vilken status personen har, jag skulle kunna dressera HUNDEN att öppna grinden och hästarna skulle gå in lösa, ställa sig i rätt box och stå där tills hunden stängt boxdörrarna.

Viss skillnad på att vilja ha mat i krubban när man tar in hästarna och att vara tvungen att ha mat där för att överhuvudtaget få in dem.
Att ha mat i krubban bör inte vara något som påverkar hästens ledbarhet. Märkligt nog har jag klarat det med många många hästar genom åren, de har varken varit svårfångade eller svårledda trots en "matfri" krubba.

Vill dock inte blanda in något om ledarskap i det hela, utan helt enkelt basic hästhantering; leda i grimma och grimskaft.

Fast det handlar ju inte om ledbarhet? Utan om gå lös in till sin box och stanna där.

Jag kan ju utan problem leda in mina i sin resp box. Utan minsta gnutta mat. Däremot kan jag inte släppa dem lösa och de går in i rätt box och stannar där utan att det finns mat i boxen.

Jag håller med dig.

Jag förstår inte problemet. Jag tar ofta in våra hästar två ggr per dag och tycker att det är enklare att släppa in dem. Det är inga prblem att hämta dem och leda in dem men ganska onödigt eftersom de lika gärna går in själva.

Däremot kan jag inte släppa dem lösa och de går in i rätt box och stannar där utan att det finns mat i boxen.
Då anser jag att något är fel...hunger, otrygghet/otrivsel, stress mm. För mig är det helt naturligt att hästen vill komma in och vara i sin box med eller utan mat, ledd eller lös för det är deras trygga lugna hem som de trivs så bra inte för att de är kuvade till det eller fostrade att få göra som de vill.

Då anser jag att något är fel...hunger, otrygghet/otrivsel, stress mm. För mig är det helt naturligt att hästen vill komma in och vara i sin box med eller utan mat, ledd eller lös för det är deras trygga lugna hem som de trivs så bra inte för att de är kuvade till det eller fostrade att få göra som de vill.

Snarare så att de är av sorten 'trivs bäst ute'. De är lugna och trygga i sina boxar, har inga problem stå inne osv.

Men om jag låter boxarna vara öppna och utan mat, så skulle de gå in, konstatera att 'inget roligt här' och gå ut igen.

De har liksom en rolig hage och lösdrift i hagen, så de skulle inte självmant gå in och ställa sig i boxarna och stå där. På samma vis som de inte väljer att stå i lösdriften hela dagarna, utan när de själv har lust med det.

Och jag förstår dem. Ute har de många gånger större yta, kan välja själv om de vill stå 'inne' eller ute, om de ska stå still eller röra sig osv. De kan dessutom knapra på bark, leta grässtrån osv. JAG skulle inte heller gå och låsa in mig på 4*4 meter om valet var det eller ute i hagen med ligghall/box jag kunde gå in och ut i själv.

Senast ändrad:

I ditt fall med alla långa perioder av boxvilor så förstår jag fullt att de hellre vill vara ute när de väl får.

Jag står fast vid att om man inte kan få in hästen i boxen, grimskaft eller ej, utan kraftfoder i krubban, ja då bör man se över sin hästhantering.

Där är vi helt ense! Men det var/är ju inte det som själva tråden och diskussionen handlade om =)

Men det var det TS hävdade, att hon inte kunde ta in hästarna utan någon form av kraftfoder i boxen. Vilket jag tyckte lät en aning.. olämpligt.
Släppa hästarna så de får gå in själva gör jag med, görsmidigt! Dock har mina hästar alltid nöjt sig med grovfoder när de kommer in.

Men dina hästar står väl inte kvar i sina boxar om det inte finns mat och dörren är öppen?

Jag anser inte att det har någonting alls med hästhantering att göra, har inga som helst problem med att hantera min häst. Hon är ju en mkt välhanterad ponny och jag har hållt på med hästar i trettio år. Alla våra hästar kommer i full galopp när vi visslar på dem (alla utom den gamla travaren, han lever ibland i sin egen värld). Att de inte skulle gå in i stallet finns inte på denna planeten.

Nu är jag inte ts i och för sig men har ändå svarat i tråden tidigare om detta. Men ursäkta OT.

Ett bidrag till tråd diskussionen.
Våra hästar nöjer sig också med grovfoder.

Jo, det har aldrig varit några problem. Men å andra sidan lämnar jag inte dörren öppen över natten, utan stänger den när jag är klar i stallet ;)

Så länge det är för en begränsad tid typ några veckor så tror jag att det kan kvitta vilket. Med tanke på att många människor som är diabetiker och endast "matbehandlas" äter potatis, morötter, bröd mm....trots att det bästa är att utesluta detta, så är det ju inte alltid det enklaste. Så fodra du med vad du vill ett tag.

Inte heller jag förstår riktigt varför du måste ge just havre eller melassad lucern, men jag skulle om jag hade en pistol mot huvudet och var tvungen att välja valt lucernet.
Det var väl ungefär DET jag ville ha svar på, vilket man skulle välja om man helt enkelt är tvungen.

Problemet är ur världen och hästen har överlevt utan att bli sjuk.

Jag fick i unga år lära mig av en klok gammal gubbe att alltid ha något ätbart i boxarna till hästarna när de kom in från hagen, för att det skulle göra att de gärna går in och att de vid en eventuell rymning från hagen skulle föredra att gå in i stallet före att springa till skogs. DÄRFÖR har jag alltid något i krubban hos hästarna. Jag har många hästar och de går alltid lösa in från hagen till stallet. Det går lugnt och sansat till, ingen skaderisk. Visst skulle jag kanske kunna leda in dem, men faktum är att jag har några hästar som är svåra att fånga i hagen av olika anledningar (de var det när de kom hit, så det beror INTE på min hantering eller hästhållning) och dessutom har jag hästar som helst skulle stanna i hagen om de fick, även på vinterhalvåret. Tyvärr har jag ingen ligghall så det vore brott mot djurskyddslagen att låta dem vara kvar ute.

Jag måste ge tillräckligt mycket krubbskrammel för att alla ska stanna kvar på sina platser tills jag har hunnit stänga in dem. Därav den angivna mängden om gigantiska 2 dl....
Några av hästarna äter inte betfor (matvägrar) så det är inget alternativ. Och hö lockar dem inte eftersom de inte är hungriga när de går in - de har fri tillgång ute.

Skälet till att jag var tvungen att välja mellan pest och kolera var att jag av olika anledningar inte kunde få tag på den melassfria lusernen på ett par veckor.

Jag undrar dock fortfarande - vilket av havre och melasserad lusern (Dangrönts Lucernpiller) innehåller mest av de skadliga kolhydraterna, sett till tabellvärden?

Våra hästar får alltid ngt i krubban när de kommer in. Det har de fått de senaste 17 åren och de har nog lärt sig det.
Och ligger det inte där eller det dröjer nån minut så får man onda ögat :cool:. Har du glömt nåt , eller :D
Om det bara var så

Om jag glömmer maten (vilket händer ibland :angel:) så går de ut igen och in i varandras boxar och........ kaoset är fullständigt, fast de är bara fyra st.
Huvudet på spiken. :idea:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 511
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 778
Senast: Soffan74
·
Hästvård Hur "rädd" behöver jag vara för sockret som finns i lusern, när jag ger det till en insulinresistent häst som haft fång? Min IR-häst...
Svar
10
· Visningar
2 241
Senast: lil-sis
·
Foder & Strö Jag har när jag köpt hö till min insulinresistenta häst, fokuserat på mängden socker och aldrig reflekterat över att mängden protein...
Svar
13
· Visningar
2 121
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.