Om man höjer MJ/smrp kvoten

Men det kan ju vara så att en större muskelmassa felaktigt tas för hull, eller?

Så kanske det kan vara, men jag har för mig vår Krafft-foderföreläsare sa detta... Eller om det var andra föreläsaren? *senil* Hur som helst när vi räknat foderstater ihop med Krafft-tjejen (som f.ö verkar seriös och kunnig) så "skriker" hennes dataprogram när intaget protein blir mycket över behovet, dvs när kvoten blir för hög, och hon säger att det inte är bra med så mycket jobb som det är att bryta ner proteinet. MEN, detta är alltså kvoter på runt 8. 7 tycker hon är "acceptabelt" men bara om det absolut inte går att få ner, men inte bra. Hon tyckte vi skulle ge 2-3 kg halm och 2-3 dl olja för att få ner kvoten, men då hade vi också ett hö med kvot på 10...

Anledningen att jag undrar är att ponnyägarna i stallet börja nojja över om de kan fodra med vårt nya hö med kvot på 8, för de är rädda att ponnisarna ska bli "tjocka" på det, eller få reaktion.. Hovslagaren hade nämnligen sett något i hovarna i våras som var negativt, jag hörde bara med ett halvt öra, men det var nåt som syntes, som han sa tydde på FÖR mycket protein i förhållande till arbetet, den ponnyn rids fullt och tävlas ca LB.

Menmenmen.. vill ha lite kött på benen tills foderföreläsaren kommer igen, för det jag räknat ut nu ger min häst en kvot på mellan 7,2 och 7,5 och jag tycker faktiskt inte det känns oroande, med tanke på att hon gick på en kvot på 7 i våras (iofs bara april, maj) och reds mycket mindre då än nu.

För det är ju en sak att höja kvoten från 6 till 6,5 eller 7, men när kvoterna hamnar uppåt 8 vetetusan om en "normal" häst mår lika bra som den gjort på runt 6??
Vi har hästar med fullblod i i vårt stall som BEHÖVER högre kvoter för att hålla sig fina i musklerna, men så är inte riktigt fallet med mitt halvblod.
Vad tror du? Ska man nöja sig med kvot på 7-7,5, eller prompt försöka få ner den?
 
Hur fungerar dessa hästar på bete?

Ett bete har ofta en kvot på långt över tio.

Att höja kvoten till 7-8 med kraftfoder blir sällan bra, kommer det däremot från grovfodret klarar de flesta hästarna detta utan problem.

Jag tycker också att ett hö med högt protein ofta har höga energivärden också, där kan ju orsaken till fetman ligga.
 
Hm, min häst funkar bra på bete, dock har hon aldrig gått på insått bete, bara äldre "naturliga" beten, vilket jag tycker borde påverka?
Vi har dock en ponny i stallet som i år först fick reaktion på höet (nästan 90 smrp) och därefter på gräset när det började växa lite. Har fått gå ensam i liten gräsfri hage hela sommaren :( eftersom hon svullnat upp i lymfkörtlarna och visat reaktion så fort hon ätit gräs.
Denna häst förstår jag de inte vill ha på för hög kvot, även om allt jag lärt mig säger att det inte är boven, snarare för snabb invänjning på gräs/den väldigt höga kvoten. Hm, vet inte vad jag pratar om, så trött i hjärnan...

Tycker bara det är svårt å säga att bete har ofta en hög kvot, därför kan en häst gå på hög kvot. Jag undrar hur hög kvot ett ej insått bete EGENTLIGEN har?! Vem vet hur det är i min hage? Vem vet om ALLT gräs de stoppar i sig håller hög kvot? Vem vet om det sammanlagda intaget hästen får i sig på bete, verkligen håller en kvot uppåt 10? Jag kan mycket väl ha fel, men det är intressanta frågor.

Själv tänker jag strunta i att det blir en kvot över 7 i år, eftersom jag inte sett något som tyder på att det är negativt för min häst, då hon ätit 2-3 kg hö med hög kvot som stödfoder hela sommaren.
 
Jag skulle nog också ha struntat i att kvoten låg runt 7,5, men istället hållit extra noggrann koll på hästen ett tag. :crazy:

Ett "naturbete" på sensommaren innehåller enligt mina tabeller en kvot på ca 10, 2 MJ och 20 Smrp.

mvh Jessica
 
Tycker det verkar lite vanskligt att gå på urinlukt. Urinkoncentrationen beror ju också på tex hur mycket hästen dricker. Kanske dricker den mer om den får tex mer protein genom grovfodret?
mvh Maria
 
Jag känner tydligt om min häst har bytt hage eller fått lite för mycket proteintillskott. Kände t ex direkt dagen efter när jag gav 25 gr soja trots att alla andra förutsättningar var samma.

Sedan är det skillnad på vanlig stark urindoft, som beror på vätskebrist, och på den ammoniakstank som blir vid proteinöverskott.

Men självklart håller jag med om att man inte ska gå enbart på urindoft när det gäller att veta hur mycket protein man ska ge. Man bör inte laborera med soja och liknande om man inte har analys, så ditt påpekande är helt befogat. :bow:

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
550
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 065
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp