Om man höjer MJ/smrp kvoten

J

janta

vad når man för effekt med det? Är det optimala att hålla sig kring 6 eller är det en nedre gräns? Hur högt kan man gå? Är det individuellt för alla hästar (antagligen, annars skulle det ju vara enkelt).
 
Som du skriver så är det väldigt individuellt.

Det brukar inte vara några problem att ha en högre kvot om proteinet kommer från grovfodret. Se bara på gräs, som har en kvot på 13 eller mer, och det klarar ju hästarna galanst.

Vissa hästar behöver en högre kvot än 6 för att vara fina muskelmässigt, andra klarar sig utmärkt på 6.

Vissa hästar kan reagera med att bli slöa av för mycket protein eftersom det "kostar" energi att bryta ned överskott. Därför kan man ibland, som sista utväg när man vill banta en häst, prova att höja proteinkvoten om inget annat hjälper, eller om man har sänkt fodret så mycket som går.

mvh Jessica
 
Visst går det åt energi för att deaminera överskottsprotein men om jag inte misstar mig så är detta redan borträknat i analysen. Det blir aldrig negativ energi av ett proteinöverskott I såfall hade förstås kroppen utsöndrat överskott av aminösyror direkt utan deaminering.
PL
 
Viss lättfödda varianter kan även ha en lägre optimalkvot.

Men som sagt, 6 är optimalkvoten för standardhästen.
En höjning/minskning för den hästen är alltså inte bättre.
 
Jahapp, jag förstod inte mycket av det sista du skrev, men det stämmer säkert. :D

Man kanske inte ska gå så stenhårt på det då, man får prova sig fram helt enkelt.

mvh Jessica
 
ok så en högre kvot påverkar egentligen inte hullet uppåt utan musklerna och för hög kvot ger förmodligen en tunnare häst? Ungefär?
 
Hm, jag har hört tvärtom, att de kan bli tjocka av ett överskott på protein, men tycker inte det stämmer med mina erfarenheter (som iofs inte är så stora).
I våras gick min häst på en kvot runt 7 och hon gick faktiskt ner... låg på samma MJ som innan. Men det var iofs mycket annat runt ikring som spelade in, svårt att avgöra om det berodde på fodret.

Vi har fått analysen på vår höbondes förstaskörd och det ligger på en kvot på 8 (Mj 8,2 Smrp 66) så det blir hög kvot i höst med. Vår Krafft-foderrådgivare gillar iiinte för höga kvoter, säger det är för jobbigt för hästen att bryta ner allt proteinet, men jag tycker det fungerade bra med hög kvot i våras och tror faktiskt inte det blir problem i höst heller, är ett hbl på ca 600kg normal mot lättfödd.
 
Mina hästar har en kvot på 8,7 och fungerar utmärkt på det. Tidigare tunnade hingsten ur och magen svällde, detta på en kvot på 7,8! Höjde då rejält, 8,7 och nu äntligen ser han snart ut som jag vill ha honom. Han har inte blivit slö på denna höga kvot. På kvot runt 6-6,5 försvinner han på några veckor.
 
Men oftast har man inte ett hö (inte jag iaf) med en kvot på ca 8 och måste då använda kraftfoder för att höja kvoten. Hur högt vågar man gå om proteinet inte kommer av grovfodret? Hur märker man att det är för mycket?
 
Jag brukar känna på lukten på urinet när kvoten blir för hög av kraftfoder. Min häst får starkt ammoniakluktade urin om han får lite soja (50 gr), men inte om han får samma protein giva i lucern (1 kg) och det på samma foderstat och bete.

mvh Jessica
 
ok så en högre kvot påverkar egentligen inte hullet uppåt utan musklerna och för hög kvot ger förmodligen en tunnare häst? Ungefär?

Ja, om man generaliserar VÄLDIGT mycket!!! :D

Men det är väldigt individuellt.

mvh Jessica
 
Hm, jag har hört tvärtom, att de kan bli tjocka av ett överskott på protein, men tycker inte det stämmer med mina erfarenheter (som iofs inte är så stora).

Men det kan ju vara så att en större muskelmassa felaktigt tas för hull, eller?

mvh Jessica
 
Mina hästar har en kvot på 8,7 och fungerar utmärkt på det. Tidigare tunnade hingsten ur och magen svällde, detta på en kvot på 7,8! Höjde då rejält, 8,7 och nu äntligen ser han snart ut som jag vill ha honom. Han har inte blivit slö på denna höga kvot. På kvot runt 6-6,5 försvinner han på några veckor.

Hur mycket av "ditt" protein kommer från grovfoder?

mvh Jessica
 
Förra hösten hade vi ett hö med en kvopt på ca 10! :eek: Jag vet - hög kvot. Iallafall, de fick bara hö mina hästar, men min stora pålle tog sig inte så jag höjde högivan... och höjde... osv. Han tog sig aldrig riktigt som jag tyckte han borde med all den maten. Visst på slutet var han väl okej, men fortfarande i underkant.

Nu efter lite diskussioner här är den starkaste idén och faktiskt den mest troligaste att kvoten varit för hög så han inte kunnat tillgodogöra sig det eller vad man ska säga. Så visst kan man säga att det inte alltid är bra med för hög kvot.
 
De knaprar i sig ca 8 kg hö på fri tillgång, med analys på 8,5 Mj och 53 gr SmbRp. Men eftersom hingsten som jag skrev ovan, inte tog sig som jag ville, började få kula på magen och tappa hull började jag ana att värdena i höet inte riktigt vad som analysen visat, det är ju inte hundra procent tillförlitligt. Utöver det hö de idag äter får de 2 kg Havre, 0,6 kg Betfor och 1 kg Krafft Protein som jag sakta sakta introducerade. Nu först börjar han se ut som jag vill, magen har dragit upp sakta men säkert och han tappar inte längre i hull, musklerna trillar dit. Jag va först väldigt skeptisk till att ge så mycket KP men det har inte varit några problem med vare sig lösa magar, stark urindoft eller onormala svettningar, tvärtom, han är nu bättre än någonsin.

Nästa vecka kommer höstens grovfoder in, denna analys visar:
TS = 62%
Mj/kg foder = 7,0
SmbRp/kg foder = 62

När de gått över helt till Hösilaget kommer foderstaten att ändras, men det har jag inte planerat än.
 
Men du går också på urindoft, eller? Jag har mina misstankar om att min häst också behöver kraftigt högre kvot och jag behöver ge ca 600 gr KP för att komma upp i en kvot på 6,5 (då är 3 kg halm med i beräkningen)

Han är dåligt musklad över ryggen, pga av för smal sadel (åtgärdat nu) och har lite kulmage, som han drar upp till stor del, men inte helt, när jag rider.

Tycker du att det är okej att lägga honom på mer KP, så länge urinen inte "stinker"? Eller tror du att man kan ignorera kraftigt luktande urin i "uppbyggnadsfasen"?

Svåra frågor, men jag behöver lite input. :D

mvh Jessica
 
Om du fortfarande tycker att din häst är lite tunn kan du väl prova att höja KP, se dock till att göra det långsamt bara. Jag provade fram och tillbaka bland foder och kvoter innan jag till slut höjde upp till denna rejäla kvot, och har sedan dess inte haft några som helst problem.
Problemet med många hästar kan väl vara att de inte gillar KP men det har inte bekymrat mina det minsta, de mumsar i sig så glatt så :d.

Jag är jättenöjd över det resultat jag fått fram nu.
Angående uridoften vet jag inte, du får helt enkelt prova dig fram, mina avger ingen stark doft, men alla hästar är ju olika och tål olika mycket. Men prova.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
550
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 681
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 209
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Har precis fått analysen från årets hösilage och har räknat på höstens foderstat. Det är inget roligt hösilage iår, ganska lågt i...
2
Svar
26
· Visningar
4 065
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp