Om jag ska avla på mitt sto...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare **BORTTAGEN**
  • Startdatum Startdatum
B

**BORTTAGEN**

Vilken färg tror ni att det blir???
Stoet är Mbr och hennes pappa också och farfarn..
Hingsten är Skäck och hon som äger honom avlar fram halvblods skäckar (privat) så den hingstens släkt bakåt är nog de flesta skäckar :smirk:
Så vilken fäg tror ni att fölet blir???
Och stoet är ca 158cm och hingsten är väl ca 165-170cm.
hur stort tror ni att fölet blir????

Vilken skäckhingst är det?

Chansen att fölet blir skäck är ungefär lika stort som att det blir enfärgat. Då ena föräldern är skäck och den andra enfärgad.

Om det är en av de vanliga halvblodsskäckarna har du 50% chans för en skäck-avkomma. Ev mer (upp till 75% chans) om det är Zeb du tänker betäcka med pga hans förmodade sabinoanlag.

Du har endast 100% chans med en homozygot skäckhingst, dvs en med dubbla skäckanlag. Såvitt jag vet finns det inte någon sådan halvblodshingst i Sverige. Däremot några av painthingstarna, tex VicTimRocket. Men det är väl halvbloden du är intresserad av?

Stoet är brunt men beroende på vad hon bär på för anlag så kanske hon kan få brun, svart och fux (det enda som är 100 säkert är ju brun). Vilken färg är hennes mamma ?

Hingsten är ju också någon färg tex brunskäck ?

Om vi antar att båda föräldrarna kan få både fux och svart så är det troligast att fölet blir brunt men det kan isf även bli fux eller svart. Det är även 50% chans att fölet blir skäck. om fölet blir skäck så är chansen störst på en brunskäck om båda föräldrarna är bruna.

Jag skulle säga att det kan bli 50/50 chans.
Jag har ett sto som både har vita föräldrar, men dom har fux, brunt och svart längre bak.
Mitt sto är fux. Så det är svårt att säga vilken färg det kan bli.

Vi fick iår en föl unge som mamman är 158 och pappan är ca 168. Vi tror att den kommer bli nåt mellan 162-165 (Vet inte om stot att ponny i släkten bakåt),
men det är lika svårt att säga som på färgen hur stor den kommer att bli...

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 393
Senast: Hedinn
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 520
Senast: Marty
·
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 658
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?